Infraestructures

La costa, més a prop

Mas inaugura avui la nova via, que reduirà les distàncies entre Manresa i Vilanova

L'obra, que s'ha fet amb el model de peatge a l'ombra, costarà als catalans 1.400 milions d'euros, 3 vegades més del cost real

S'hi han invertit 368,4 milions però el cost real és de 1.400
Vilanova es promocionarà
a la resta de municipis de l'eix

A par­tir d'avui, bai­xar de la Cata­lu­nya cen­tral a la costa del Gar­raf serà més ràpid i còmode. El pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Artur Mas, inau­gura aquest mig­dia l'eix dia­go­nal, la nova via que res­se­gueix la C-37 i la C-15 i con­necta les ciu­tats de Man­resa, Igua­lada, Vila­franca i Vila­nova i la Geltrú, amb una velo­ci­tat mit­jana de 90 quilòmetres per hora i 100 en el tram entre Vila­nova i Vila­franca, on se li ha donat la feso­mia d'una auto­via. En total són 67 quilòmetres de via, dels quals 35 s'han fet de bell nou i la resta s'han ade­quat.

L'exe­cució de la via va començar el segon semes­tre del 2009 i ha aca­bat ara, en un temps rècord: quasi mig any abans de la data pre­vista. El motiu de la rapi­desa en l'exe­cució –el tram entre Puigdàlber i Sant Sal­va­dor de Guar­di­ola ja va entrar en ser­vei el juliol pas­sat– és el model que es va adop­tar per fer l'eix viari: el sis­tema de peatge a l'ombra, és a dir, l'encàrrec a una cons­truc­tora –ACS, amb la par­ti­ci­pació majo­ritària de Dra­ga­dos– perquè fes i financés l'actu­ació a canvi d'una con­cessió admi­nis­tra­tiva que vindrà regu­lada pel trànsit que tindrà la car­re­tera, a par­tir de l'ober­tura de la via. La rapi­desa asse­gura a la cons­truc­tora mig any més de bene­fi­cis.

Però els guanys de l'empresa no són només aquí, sinó en el model de cons­trucció, que li asse­gura un ren­di­ment econòmic nota­ble. Segons fonts del Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, l'actu­ació va ser adju­di­cada per 368,4 mili­ons d'euros, amb una con­cessió per 33 anys, i s'estima que el model uti­lit­zat pel tri­par­tit farà que el cost real que aca­bin pagant els cata­lans es mul­ti­pli­qui 3 vega­des; altra­ment dit, que la via podria arri­bar a cos­tar prop de 1.400 mili­ons. El depar­ta­ment ja ha fet públic que l'apli­cació del model en altres infra­es­truc­tu­res del país –que ha superat amb escreix els límits del 15% que reco­mana la UE– lli­garà de mans la par­tida pres­su­postària de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat del pres­su­post del 2012 perquè entre el 40% i 50% de la par­tida pre­vi­si­ble s'haurà de des­ti­nar a pagar les anu­a­li­tats d'infra­es­truc­tu­res com ara l'eix dia­go­nal, l'eix Vic-Ripoll, Reus-Alco­ver, Vidre­res-Lla­gos­tera, Puig-reig-Berga i les esta­ci­ons de la línia L9.

Apro­fi­tar el nou eix

Men­tre la Gene­ra­li­tat intenta qua­drar números, els alcal­des del Bages, l'Anoia, l'Alt Penedès i el Gar­raf comen­cen a pla­ni­fi­car estratègies per apro­fi­tar el nou eix. El pri­mer muni­cipi que s'hi ha posat ha estat Vila­nova i la Geltrú, la capi­tal del Gar­raf. L'alcal­dessa, Neus Llo­ve­ras, ha anun­ciat una cam­pa­nya de pro­moció de la ciu­tat a la resta de muni­ci­pis per on pas­sarà la via, per mos­trar els atrac­tius de la ciu­tat i la costa del Gar­raf, i ha com­pa­rat aquest nou eix amb l'ober­tura de la C-32, els túnels del Gar­raf, que va dina­mit­zar nota­ble­ment l'eco­no­mia de la comarca. Segons Llo­ve­ras, Vila­nova i la Geltrú “tindrà el lide­ratge com a ciu­tat comer­cial” i es con­ver­tirà en “la sor­tida al mar” de la resta de ciu­tats que uneix l'eix dia­go­nal. Per l'alcalde de Vila­franca del Penedès, Pere Regull, l'ober­tura de la via “era una assig­na­tura pen­dent” perquè fins ara “els actu­als trams no per­me­tien cir­cu­lar a més de 50 quilòmetres per hora ni ver­te­brar les capi­tals comar­cals”, i des­taca les pos­si­bi­li­tats que s'obren i “el repte de sin­gu­la­rit­zar-se”. L'alcalde d'Igua­lada, Marc Cas­tells, des­taca que tot i que les capi­tals de les qua­tre comar­ques, amb prop de 550.000 habi­tants en con­junt, “són pro­pe­res, fins ara eren sor­pre­nent­ment dis­tants”, i des­taca que l'ober­tura de l'eix gene­rarà expec­ta­ti­ves de negoci, uns movi­ments impor­tants “sobre­tot en el difícil con­text actual”. L'alcalde de Man­resa, Valentí Junyent, con­si­dera com la resta de bat­lles que la via, que enllaça amb l'eix trans­ver­sal, obre noves opor­tu­ni­tats, i con­fia que la car­re­tera ajudi a rati­fi­car “el caràcter cen­tral de Man­resa com a nucli cen­tral de comu­ni­ca­ci­ons dins el ter­ri­tori català”.

La inau­gu­ració d'avui, a la qual assis­tirà també, segons és pre­vist, el pre­si­dent del grup par­la­men­tari del PSC, Joa­quim Nadal, no serà del tot plàcida. El PSC va orga­nit­zar dimarts, tres dies abans de l'acte que pre­si­deix avui el pre­si­dent Mas, un acte a Canye­lles en què es des­ta­cava que l'eix viari “és la cul­mi­nació d'un procés que el PSC ha lide­rat durant anys amb deter­mi­nació, gestió, res­pon­sa­bi­li­tat i aposta insis­tent”. A l'acte hi van assis­tir l'expre­si­dent José Mon­ti­lla, exal­cal­des i repre­sen­tants del PSC del Gar­raf i l'Alt Penedès. El Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat ha mos­trat la seva sor­presa pel fet que el PSC hagués orga­nit­zat aquest acte tres dies abans de la inau­gu­ració i que hi assistís Mon­ti­lla, ja que “a tots els actes s'hi ha con­vi­dat Joa­quim Nadal com un acte de con­tinuïtat democràtica”. El depar­ta­ment ha decli­nat valo­rar la ini­ci­a­tiva, però ha indi­cat que l'eix dia­go­nal va ser pla­ni­fi­cat per un govern de CiU, tot i que s'hagi exe­cu­tat durant el govern del tri­par­tit.

Marc Castells
Alcalde d'Igualada
Per Castells, la nova via obre “nous horitzons de comunicació i de negoci importants en el difícil context actual, que cal saber aprofitar”.
Pere Regull
Alcalde de Vilafranca
Per l'alcalde vilafranquí, la connexió de la costa amb l'interior de Catalunya era “una assignatura pendent” i es mostra optimista pels nous vincles que es crearan.
Valentí Junyent
Alcalde de Manresa
Considera que la via “és un actiu que potenciarà enormement el caràcter central de Manresa com a nucli central de comunicacions”.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.