Infraestructures

Una vergonya

Les inversions de l'Estat a la demarcació queden reduïdes fins als 269 milions per la davallada del TAV

De l'N-II només es començaran les obres entre Sils i Caldes, i la resta es deixa per a més endavant

La resta de la xarxa viària, amb partides mínimes

La pre­sen­tació del pres­su­post de l'Estat del PP per al 2012 han sig­ni­fi­cat una dràstica reta­llada res­pecte dels números que l'ante­rior govern del PSOE per al 2011. Si l'últim pres­su­post situ­ava una inversió de 615 mili­ons per a les comar­ques giro­ni­nes, el 2012 serà de només uns 269 mili­ons. Hi ha dos motius: el pri­mer, la dis­mi­nució del cost de les obres del TAV, que durant anys havien estat maqui­llant els números, i que ara que s'acos­ten a la fi van per­dent cada vegada més pes. I el segon, l'aus­te­ri­tat del pres­su­post en el con­text de crisi econòmica.

Un dels grans inter­ro­gants amb aquest pres­su­post era saber què pas­sa­ria amb el des­do­bla­ment de l'N-II. La res­posta ha estat una actu­ació de mínims, tirant enda­vant el més impres­cin­di­ble. L'Estat només ha inclòs per al 2012 el tram entre Cal­des de Mala­ve­lla i Sils, el que està més empan­ta­ne­gat de tots els que van que­dar a mig fer. Per a la resta de trams, es con­ti­nuarà tre­ba­llant en els pro­jec­tes, però d'obres, de moment, ni par­lar-ne. Només el tram entre Sils i Maçanet té unes pers­pec­ti­ves més posi­ti­ves, ja que el com­promís és exe­cu­tar-lo el 2013. En tot cas, el pres­su­posto inclou una par­tida per al Sils-Cal­des de 15,9 mili­ons d'euros, si bé l'obra s'anirà pagant fins al 2015. Segons la dipu­tada del PP Con­cepció Veray, els tre­balls posa­ran a lici­tació “en breu”, i l'objec­tiu és tenir-los aca­bats aquest mateix 2012. El tram Sils-Maçanet té només una inversió de 1,3 mili­ons, per aca­bar els tràmits admi­nis­tra­tius amb l'objec­tiu de fer les obres l'any vinent.

De la resta de l'N-II, per ara només parau­les i bones inten­ci­ons. Es man­te­nen les par­ti­des de tots els trams ober­tes, però amb quan­ti­tats insig­ni­fi­cants: 50.000 euros per al tram de Tor­dera a Maçanet; 132.000 per a l'Orri­ols-Gar­rigàs; 353.000 entre Agu­llana i Pont de Molins, i 1,2 mili­ons entre Gar­rigàs i Pont de Molins.

Per a la resta de car­re­te­res, la tònica és sem­blant: par­ti­des ober­tes però inversió mínima només per anar redac­tant pro­jec­tes. És el cas de l'A-26, entre Figue­res i Besalú; l'N-260, entre Figue­res i Llançà; la vari­ant de Ribes de Fre­ser, el túnel de Toses i el tram entre Puig­cerdà i la fron­tera. I no se cita la vari­ant d'Olot. Només des­taca el pont sobre el Ter de Girona, on es con­ti­nuen les obres amb una inversió de 7 mili­ons d'euros, i amb par­ti­des ober­tes per con­ti­nuar-lo pagant el 2013 i el 2014 amb 3,8 mili­ons cada any.

Paga­ran expro­pi­a­ci­ons

A part de la par­tida de man­te­ni­ment de la xarxa viària, des­taca també la que es des­ti­narà a pagar expro­pi­a­ci­ons d'obres que encara esta­ven pen­dents de liqui­dar. El pres­su­post inclou una par­tida de 600 mili­ons per aquest con­cepte, dels quals 6,6 seran per a les comar­ques giro­ni­nes. Això inclou el tram de l'N-II entre Medinyà i Orri­ols, on hi havia hagut mol­tes quei­xes perquè l'ante­rior govern havia apun­tat la pos­si­bi­li­tat de tor­nar els ter­renys als pro­pi­e­ta­ris ja que no es con­ti­nuarà l'obra. Amb la par­tida, el PP vol garan­tir als pro­pi­e­ta­ris aquest cobra­ment.

Partides que desapareixen

Hi ha diverses partides que s'havien anat mantenint en els pressupostos dels últims anys i que ara desapareixen definitivament. Això tanca la possibilitat que s'executin a curt termini, ja que han deixat de formar part de la planificació estatal. En infraestructures, destaca el cas de la línia de tren entre Barcelona i Puigcerdà, que queda sense cap partida pressupostària per el 2012 ni cap previsió per a més endavant. La millora d'aquesta línia és una de les reclamacions del Ripollès i la Cerdanya, i havia estat també un compromís del PP en l'última campanya electoral. Altres projectes que queden descartats fan referència sobretot a temes de Costes. Per exemple, hi ha la reforma i reforç dels espigons de Sant Antoni de Calonge, el passeig marítim de Lloret, la millora de la línia de costa de Cadaqués, i les intervencions en els edificis de Radio Liberty a Pals. Tots aquests projectes, que estaven pendents d'acabar-se de redactar i executar més endavant, queden sense assignació. En medi ambient, les principals partides per a les comarques gironines són els 180.000 euros per al control de la regressió de la costa, els 84.000 per la protecció i recuperació de sistemes litorals i 184.000 per a l'accés i ús públic de la costa. Ara s'haurà de prioritzar en quins camins de ronda s'actua.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.