Recoder qüestiona els peatges de concessió estatal
bonificacions
Justifica els que Abertis cobra a les autopistes de la Generalitat perquè estan bonificats
La concessionària no aclareix quants conductors no van pagar l'1 de maig i anuncia la denúncia imminent dels infractors
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha qüestionat els peatges de les autopistes AP-7 i AP-2, de titularitat estatal, pel “greuge comparatiu” que suposen respecte de la gratuïtat que hi ha a la resta de l'Estat, però ha justificat els que hi ha en autopistes de la Generalitat, en què el conseller defensa que s'hi ha creat un sistema tarifari “homogeni” que permet bonificacions –un 100% si es viatja amb més de tres ocupants, en un vehicle de baixa emissió i s'usa el peatge més de setze cops al mes.
Recoder defensa que, en aquestes condicions, “els peatges també poden fomentar la mobilitat sostenible”. Davant la campanya del #novullpagar, el conseller recorda que el govern ha de fer complir el Codi de Circulació, que estableix que l'impagament és una infracció, segons afirma que defensen els advocats de la Generalitat. El conseller veu bé que es cobri peatge a les autovies de la resta de l'Estat si no s'hi inclou Catalunya, on Recoder defensa que s'han d'eliminar els de l'AP-7 i l'AP-2. El president Pujol també veu lògica la protesta perquè, diu, suposa un maltractament sistemàtic.
Per la seva banda, el primer secretari del PSC, Pere Navarro, rebutja la campanya del #novullpagar i demana al govern que defensi la legalitat. Això sí, ha considerat “curiosa” la posició de l'executiu de CiU. Navarro ha recriminat al govern la seva posició “tèbia” en considerar que ha reincorporat peatges com per exemple els d'Alella, Mollet o les Fonts, en reformar el sistema de bonificacions, segons informa l'agència ACN. També li critica que no s'hagi assegut amb les concessionàries a negociar una rebaixa. “El que demanem al govern és que tingui una actitud positiva, que ens porti a la situació anterior de millora d'alguns peatges, i que el que faci sigui defensar la legalitat vigent”, ha resumit.
El diputat de Solidaritat Uriel Bertran ha anunciat que presentarà a la taula de peatges un pla perquè el govern i Abertis desmantellin tots els peatges amortitzats de Catalunya. Segons l'ACN, Bertran ha qualificat d'“èxit” la protesta i considera que Abertis no hauria de tramitar cap “multa il·legal”. El grup de treball dels peatges del Parlament s'ha de reunir el dia 14 i Solidaritat hi presentarà una proposta que consisteix “en el desmantellament dels peatges catalans que estan amortitzats, o sigui tots”. A parer de Bertran, “no val començar a fer estudis, presentar propostes, mocions... donat que tot el que s'ha fet en els últims anys no ha servit per res”. Abertis no aclareix quants conductors van passar el dia 1 de maig pels peatges sense pagar i manté la xifra de 2.500 del migdia. La concessionària anuncia la denúncia immediata als Mossos d'Esquadra dels impagaments acumulats les últimes setmanes.
Prou Peatges ha convocat una altra jornada d'impagament pel dia 20 de maig a les dotze del migdia i a les sis de la tarda a tots els peatges del país.
Usuaris del Maresme creen una plataforma
Els coordinadors de la caravana del Maresme que dimarts va protestar als peatges de l'autopista C-32 anuncien la intenció de constituir-se en plataforma. Representants de diverses entitats vinculades a la defensa del territori de la comarca consideren “molt positiva” la participació en l'acte del peatge de Vilassar de Dalt on, calculen, es van donar cita “entre 500 i 700” vehicles que es van negar a pagar. Antoni Esteban, un dels portaveus dels mobilitzats i membre de la coordinadora Preservem el Maresme, recorda la necessitat de continuar reivindicant la gratuïtat i convida els presents a participar massivament en la nova trobada del 20 de maig. Esteban també ha tingut paraules d'elogi per l'actitud dels agents dels Mossos d'Esquadra “que van actuar en tot moment amb correcció “ segons ell.