Infraestructures
Aena tanca el punt d'assistència sanitària de l'aeroport de Girona
Des de dilluns les incidències s'hauran de gestionar a través del 112
El motiu és adaptar la situació a la legislació estatal i a les normes internacionals
A partir de dilluns que ve l'aeroport de Girona no tindrà cap punt d'assistència sanitària per als treballadors i els viatgers. Fins ara hi havia una persona d'infermeria que ocupava aquest espai les 24 hores del dia durant tots els dies de l'any, i que es feia càrrec de les incidències que es produïen tant a la terminal com als avions amb destinació a Girona. A partir de dilluns aquestes incidències s'hauran de cobrir a través del telèfon d'emergències 112. Malgrat això, es mantindrà la presència de desfibril·ladors a la terminal, amb formació específica per als treballadors perquè els puguin utilitzar en cas de produir-se un atac de cor.
Des d'Aena van explicar ahir que aquesta decisió s'ha pres a tots els aeroports amb menys de vuit milions de viatgers, complint així el que marquen els canvis en la llei que es van aprovar aquest any. A part de Girona, també ha afectat l'aeroport de Reus. A més, s'assegura que d'aquesta manera se segueixen també els criteris dels organismes internacionals. L'Associació d'Aviació Civil Internacional només obliga a disposar d'assistència mèdica els aeroports de més de vuit milions d'usuaris anuals. S'ha insistit, però, que els motius no són purament econòmics, sinó d'adaptació a la legislació vigent, i que això no afectarà gens els plans d'emergència de què disposen els aeroports.
Alerta dels treballadors
Des de la banda dels treballadors, s'ha alertat que la supressió d'aquest servei representa una “negligència” aprofitant les retallades que ara s'estan incentivant per reduir el deute d'Aena. UGT ha explicat que el punt d'assistència sanitària es va aconseguir arran de l'augment del nombre de viatgers que va provocar Ryanair, i que donava servei tant als treballadors com als viatgers. Afirmen que el tancament els ha agafat “per sorpresa”, i que s'hi tracten molts casos de marejos, atacs d'epilèpsia o altres incidències similars. A més, també s'ha actuat en casos en què s'han produït atacs de cor. Ara, en canvi, alerten que s'haurà d'avisar el 112 i això pot retardar més de vint minuts l'atenció.
L'aeroport torna a créixer el mes de juny
L'aeroport de Girona va tornar a registrar un creixement en el nombre de viatgers per segon mes consecutiu. Al juny va augmentar un 10,4%, més que el 8,6%del mes de maig, quan es va començar a notar l'efecte de l'augment de rutes i freqüències per l'acord amb Ryanair. En total, al juny van passar 329.057 viatgers per les instal·lacions de Vilobí. D'aquests, gairebé 291.000 eren de Ryanair, seguida de Transavia i Wizz Air.
Tot i aquest augment, aquest any la xifra d'usuaris continua sent inferior a la que s'havia registrat el 2011, un 20,3% concretament. El motiu és que en els primers mesos d'aquest any va ser quan més es va notar l'impacte de la reducció de vols de la companyia irlandesa de baix cost. Concretament, durant el primer semestre de l'any han passat 1,2 milions d'usuaris per l'aeroport. Pel que fa a operacions, van augmentar un 12,6% durant el juny, i en el primer trimestre del 2012 s'han registrat 12.991 moviments, un 11,9% menys que l'any passat.
El diferencial entre les proporcions d'usuaris i operacions indica que els avions no van tan plens aquest any com l'any passat. De fet, Ryanair ja ha admès que, si bé els resultats a Girona són bons, esperaven aconseguir més ocupació dels vols. En tot cas, amb les dades del mes de juny l'aeroport de Girona es torna a situar entre els aeroports amb més viatgers de la xarxa d'Aena, en quinzena posició. En canvi, en mercaderies continua a la cua, amb només 2.750 tones. Això és un 36% més que fa un any.