L'aeroport de Girona perd la congelació de les taxes
El 2012 es va reduir la categoria de l'aeroport per no dificultar l'acord de les institucions amb Ryanair
Els pressupostos del 2013 no mantenen l'exempció, i el PP vol que es reconsideri
L'aeroport de Girona no tindrà el 2013 l'excepcionalitat de categoria que se li havia aplicat el 2012. A través d'una disposició addicional, els pressupostos de l'any passat van permetre que l'aeroport gironí mantingués les taxes que paguen els viatgers en una categoria inferior respecte a l'establert en el catàleg Aena per a aquest aeroport, fet que li va permetre mantenir els preus i fer la puja només de l'IPC. D'aquesta manera es va garantir l'acord amb Ryanair, firmat pocs mesos abans entre la companyia i les institucions gironines i la Generalitat, en què s'especificava que un eventual augment de taxes quedava en paper mullat.
En el projecte de pressupostos que es va presentar dissabte, l'Estat no ha mantingut aquesta disposició addicional, de manera que l'aeroport Girona-Costa Brava queda englobat en la categoria d'altres instal·lacions com ara Bilbao Fuerteventura, Eivissa, Menorca, Sevilla i València. Això representarà un augment de les taxes de viatgers de gairebé un euro i mig per persona que surti de Girona, a banda de la puja que hi hagi de l'IPC. Ara caldrà veure si políticament es pot tornar a repetir la jugada de l'any passat. Si no fos així, s'hauria d'esperar el que decideixi Ryanair, que tindrà llibertat per incomplir el contracte i programar els vols que consideri convenients en funció de si s'arriba a un acord o no amb la Generalitat.
De fet, el govern espanyol ha anunciat un augment important de les tarifes d'Aena, amb l'objectiu d'anar reduint el dèficit i així posar en valor la companyia abans d'una hipotètica privatització. L'increment serà igual al de l'IPC del 2012 més cinc punts, de manera que, si es manté l'IPC actual, les taxes podrien pujar al voltant d'un 8%. Això s'afegiria a la puja del juliol passat, i ja ha generat l'oposició de les companyies aèries que operen a l'Estat.
Inversió pressupostària
D'altra banda, els pressupostos de l'Estat pel 2013 inclouen una inversió de 2,9 milions a l'aeroport de Girona, lluny dels 8,1 milions d'aquest 2012. Les previsions encara van més a la baixa pel 2014 i el 2015. En les inversions d'aquest any, cal remarcar la partida d'1,1 milions per a millores i adequació del camp de vol, i els 886.000 euros per a inversions de suport i manteniment. També hi haurà 470.000 euros per a la central elèctrica, 392.000 per a seguretat i 100.000 per a infraestructures de comunicacions. El que desapareix són les partides per a la construcció de la nova torre de control.
El PP vol canviar-ho
L'eliminació per al 2013 de l'exempció de les taxes de les companyies per operar a l'Aeroport de Girona serà difícil d'assolir. Però, en tot cas, serà defensada pel PP de Girona. Si més no, en la mesura que pugui i d'acord amb la delicada situació econòmica actual. La diputada popular per Girona al Congrés, Concepció Veray, va subratllar ahir al matí, en una roda de premsa per valorar els pressupostos, que treballarà perquè l'Estat reconsideri aquesta situació, si bé, hi va afegir, cal tenir molt present la situació econòmica. Veray va voler recordar que l'Estat ja va fer un gran esforç per congelar les taxes el 2012 i que, si ara s'ha pres aquesta decisió és per complir el dèficit zero.
El que sí que no es va estar de dir la diputada popular és que el govern de la Generalitat, de CiU, s'ha “adormit” i no ha treballat per incentivar la captació d'altres companyies per evitar que, com ara, l'aeroport gironí només en depengui d'una. En aquest sentit, va criticar l'actitud de Rynair perquè, tot i l'esforç que va fer l'Estat, “no ha complert el seus compromisos pel que fa al nombre de viatgers, en no arribar als 3,5 milions compromesos”.
LA XIFRA
Reunió del grup d'usuaris del vol a Palma amb la Generalitat
El grup d'usuaris del vol entre Girona i Palma es van reunir ahir al migdia amb representants del Departament de Territori i Sostenibilitat per analitzar les possibilitats de mantenir aquesta ruta, que Ryanair eliminarà a finals d'aquest mes. De fet, el vol a Palma i la connexió amb Madrid –que també es perdrà des del 28 d'octubre– han estat les dues principals reivindicacions de la societat civil i empresarial gironina. En tot cas, a la reunió d'ahir hi van participar Ramon Parnau, del col·lectiu d'usuaris, i el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, i el director d'Aeroports de Catalunya, Jordi Candela. Parnau va afirmar que a la Generalitat li havien explicat que aquesta ruta és un tema que està sobre la taula, i que s'havia estudiat amb Ryanair. L'ocupació de la ruta, amb una mitjana de 40 persones per vol els mesos d'hivern, aviat farà un any, havia provocat, però, que els resultats estiguessin lluny dels esperats per la companyia, i que, per això, la ruta ha esdevingut actualment inviable. Segons Parnau, van demanar “una racionalització de les freqüències, perquè amb menys vols segur que l'ocupació pujaria i serien rendibles, però la política de la companyia aquest hivern –en què deixarà un terç de la flota a terra– tampoc hi ha ajudat”. Parnau espera que la ruta es pugui recuperar a partir de la temporada d'estiu vinent, i ara admet que molts dels usuaris estan començant a comprar bitllets des de l'aeroport del Prat. Tot i això, va agrair l'esforç i l'atenció de la Generalitat: “No hi poden fer gaire cosa, perquè tot depèn d'Aena; no tenen prou força.”