Blue Jet, la nova companyia catalana que operarà a Girona
La ruta a Madrid tindria dues freqüències diàries, al matí i al vespre
També es vol oferir un vol a Palma, i no es descarten més rutes amb les Balears
en espera de
captar els últims
inversors que calen
Blue Jet. Aquest és el nom que hi ha darrere de la possible recuperació del vol de Girona a Madrid. Es tracta d'una nova companyia aèria d'origen català, una iniciativa completament privada que va començar a caminar fa uns mesos, i que ara està intentant tancar les últimes operacions econòmiques abans de poder-se presentar oficialment en societat. De fet, els últims dies s'estan produint diverses reunions per captar els últims inversors que calen per engegar el projecte. Una d'aquestes reunions va ser dimecres amb la Cambra de Comerç, que es va comprometre a buscar gent que s'hi pugui implicar. L'endemà, dijous, el president de la Cambra, Domènec Espadalé, feia públic que s'estava treballant amb la possibilitat de recuperar el vol a Madrid.
El pla de negoci de la companyia preveu l'operació en els aeroports secundaris catalans, començant per implantar-se a Girona. Si cristal·litzés la iniciativa, l'aeroport de Girona seria la base de la nova companyia, que voldria començar a operar després de les vacances de Nadal. Això sempre que es tanqués aviat el capítol financer. El producte estel·lar és la connexió entre l'aeroport de Girona i Barajas, amb dues freqüències diàries els dies feiners. S'adreçaria sobretot al sector empresarial, amb un vol d'anada i tornada des de Girona a primera hora del matí, i un altre al vespre. Uns horaris semblants als que tenia fins ara Ryanair, que va abandonar la ruta a finals d'octubre per l'augment de taxes a Madrid i malgrat el bon nombre de viatgers que presentava. De fet, des de Ryanair ahir s'afirmava que la ruta està cancel·lada, i que difícilment es recuperarà per a la temporada d'estiu. Precisament, no figura entre les destinacions que fins ara ha carregat la companyia irlandesa al seu lloc web per al període a partir del març.
Altres rutes
A part del vol a Madrid, s'està estudiant la possibilitat d'oferir el vol a Palma. Aquesta connexió és també una de les històriques de l'aeroport, i ara Ryanair ha deixat d'oferir-la durant l'hivern. Això va fer que es creés fins i tot una plataforma d'usuaris habituals del vol, que van reclamar a la Generalitat que negociés amb Ryanair per mantenir les operacions a l'hivern. En el cas de Palma, les freqüències serien d'anada i tornada el cap de setmana. I amb vista a la temporada d'estiu, les previsions són intentar incrementar el nombre de connexions amb les Balears, tant pel que fa a freqüències com a altres aeroports.
Per fer aquestes operacions, Blue Jet disposa d'un avió més petit del que tenen les companyies de baix cost que seria de 72 places. Actualment, Ryanair opera amb Boeing 737-800 de 189 places, i ha aconseguit percentatges d'ocupació superiors al 80% en el vol a Madrid, i una mica més baix en el cas de Palma. Per tant, els càlculs indiquen que mantenint una part del trànsit que anava amb Ryanair, el vol ja seria rendible.
Malgrat que fins que no es tanqui el capítol d'inversors no es podrà posar tota el dispositiu en marxa, la voluntat és oferir un preu competitiu del bitllet, si bé una mica més elevat que tarifes com les de Ryanair. A part de la venda per internet, la companyia també entrarà en els circuits de reserves de les agències de viatges.
Ryanair ja té a punt bona part de les rutes d'estiu
Oriol MasRyanair ja ha carregat bona part de la programació de l'estiu vinent per a l'aeroport de Girona. La temporada començarà oficialment l'últim diumenge de març i s'acabarà el dissabte 26 d'octubre. Segons les previsions que està penjant aquests dies la companyia al seu lloc web, tot indica que es repetirà una programació semblant a la d'aquest any. De fet, repeteixen la gran majoria de rutes i amb les mateixes freqüències, amb les excepcions d'algunes destinacions com ara Madrid, Salònica i Poitiers. D'aquesta manera, es recuperaran rutes com ara Dublín, Estocolm, Palma, Milà i la resta de rutes italianes, angleses i alemanyes. A hores d'ara, ja hi ha penjades cap a una cinquantena de rutes, mentre que l'any passat en total n'hi va haver 58. A més, moltes començaran abans del previst, a mitjan març, per aprofitar la Setmana Santa. El director comercia de Ryanair a l'Estat espanyol, Luis Fernández, va explicar ahir que la temporada d'estiu vinent encara no està tancada, i que hi pot haver més novetats: “Oficialment no hem anunciat cap planificació, i encara hi ha coses pendents respecte al que hem carregat al web que es farà.” Fernández ha explicat que les sotragades i els canvis que està vivint el sector aquestes setmanes –com ara l'opa a Vueling i els problemes de SAS– fan que la planificació definitiva es retardi unes setmanes més.
Transavia i Wizz Air
Quant a les altres companyies, Transavia també ha confirmat els habituals vols a Amsterdam i Rotterdam, que començaran a operar el 25 d'abril, amb un vol diari pel que fa a Amsterdam. Wizz Air també mantindrà el vol a Kíev, amb dues o tres freqüències setmanals en funció del mes.
El pes estratègic de l'aeroport de Girona
Un dels motius que estan tenint en compte els promotors de la iniciativa és la ubicació de l'aeroport de Girona. Com s'ha comentat sempre, la situació de les instal·lacions de Vilobí d'Onyar el fan especialment atractiu per a les línies aèries per la seva àrea d'influència, tal com ha demostrat Ryanair. A part de les comarques gironines –amb els potencials de la ciutat de Girona i tota la Costa Brava–, també queda a prop de Perpinyà i la Catalunya del Nord, i les comarques del nord de Barcelona. El Maresme, el Vallès Oriental i Osona tenen més facilitat de connexió amb l'aeroport de Girona que no amb el del Prat. A més, el nus de comunicacions que desemboca al costat de l'aeroport hi facilita l'accés. Quant a l'accés viari, hi ha l'AP-7, l'N-II i l'eix transversal, que en desdoblar-se encara ampliarà més l'àrea d'influència. Quant al ferroviari, és més complicat, perquè l'estació de Riudellots de la Selva –la més propera– té pocs trens que s'hi aturin i a més queda massa lluny de la terminal. El projecte que ha engegat la Generalitat per construir-hi una estació del TAV a la línia d'alta velocitat amb una mínima infraestructura podrà servir com a baixador per als trens Avant, que deixaran Girona a 10 minuts encara no i Barcelona a poc més de mitja hora. La Catalunya del Nord també hi tindrà un accés molt més directe. A part del nus de comunicacions, la mateixa estructura de l'aeroport i les obres que Aena hi ha fet els últims anys han facilitat l'accés a la terminal, fet que també ha repercutit en un estalvi de temps per als viatgers.