El traçat de la B-500 per Tiana pren força i té punts perquè sigui de peatge
La Generalitat encarrega a l'empresa pública Tabasa la construcció, la gestió i el manteniment de la via
Fonts del departament mantenen que encara es desconeixen les condicions que pot tenir la futura B-500, però el cert és que el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) del 6 de juliol dóna el vistiplau a l'empresa pública Tabasa a «percebre» tarifes per a la seva utilització. «Tabasa podrà percebre dels usuaris, per la utilització de les instal·lacions viàries de la B-500, les tarifes corresponents, d'acord amb el sistema i els imports establerts en el pla econòmic i financer», diu el document oficial. No obstant això, des del Departament es manté que «només és una de les possibilitats». «Un cop estigui fet el projecte constructiu es podran decidir diverses fórmules», asseguren fonts del departament de PTOP.
A hores d'ara, s'està elaborant l'estudi informatiu. Segons els càlculs de la Generalitat, estarà enllestit abans de final d'any, quan sortirà a informació pública i s'hi podran presentar al·legacions. Aquest estudi ha de preveure, també, els possibles traçats per on pot passar l'autopista. De moment, aquesta informació no ha transcendit, però l'opció de Tiana és la que, ara per ara –i segons el mateix departament–, té més números. Aquesta alternativa aposta per fer passar l'autopista entre el nucli de Mas Ram, que pertany a Badalona, i el de les Costes, a Tiana. L'altra proposta dibuixa el traçat per la vall de Pomar, a Badalona, que continuaria en direcció a l'hospital Germans Trias i Pujol. Abans d'arribar a aquest punt, a l'altura de la Colònia Sant Jordi, la carretera es faria subterrània. En tots dos casos, la via tindria dos carrils per sentit i un túnel de tres quilòmetres.
Tiana manté les condicions
Fa un any i mig que l'Ajuntament de Tiana negocia amb la Generalitat de Catalunya unes contrapartides que facin «alleugerir» l'impacte de fer passar la B-500 per la vall de Montalegre –si és que finalment s'opta per aquesta alternativa–. L'alcalde, Emili Muñoz (Gent), va assegurar ahir que les negociacions amb el departament van «per bon camí» i que la Generalitat està incloent totes les demandes en els esborranys de l'informe. «Volem que les 15 o 20 hectàrees que resulten afectades per l'autopista estiguin ordenades», va explicar. Entre les peticions hi ha la millora del transport públic de Tiana, amb l'ampliació del recorregut de l'autobús urbà B-22 (ara acaba al barri badaloní de Canyadó) i la conservació de les condicions mediambientals de la zona. De moment, el govern tianenc ha aconseguit que la rotonda que s'havia previst fer al camí dels Francesos la subvencioni la Generalitat de Catalunya i que el túnel que està previst construir s'allunyi de Can Sant-romà.