LA CRÒNICA
“Som tots uns incompetents”
L'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, va repetir ahir durant tot el matí la mateixa frase, fins i tot quan tenia el conseller de Territori, Santi Vila, al davant: “Tots els polítics, i ja m'hi incloc, som tots una colla d'incompetents i ens haurien de fer fora a tots.” Lloret volia denunciar que se sent enganyat pel conseller i exalcalde de Figueres, que la setmana passada li havia dit que els camions deixarien de passar per l'N-II en el termini de “dues o tres setmanes” i ahir allargava el termini a “de sis a vuit setmanes”. L'alcalde, que per cert és de CiU, igual que el conseller, donava suport també així als veïns del poble que estan “revoltats” i “emprenyats”–com el mateix Lluís Lloret va definir– i que fa dies que tallen la carretera per exigir solucions a l'administració.
El to de les paraules que es van dir l'alcalde i el conseller de Territori a porta tancada en la reunió llampec que van fer –i a la qual també van assistir representants dels veïns– no el sabem, però en el debat que van tenir al programa especial que va fer l'Hora L de Ràdio Girona l'alcalde no se'n va callar cap i fins i tot va revelar que havia estat a punt de no participar-hi perquè volia explicacions del conseller Vila sobre el canvi de posició. Quan va arribar el conseller ja li havia arribat l'empipament de l'alcalde. “M'han dit que estaves molt enfadat...”, li va etzibar.
El conseller de Territori va traslladar als veïns de Bàscara els acords a què ha arribat amb la ministra de Foment, Ana Pastor. Vila celebrava els avenços: “Estem esperançats que les solucions arribin molt a curt termini i que en les properes setmanes el ministeri determinarà la prohibició al pas de camions en aquest tram de carretera, i els obligarà a passar per l'AP-7. És una excel·lent notícia, insòlita i inèdita. És un problema que ve de lluny i que mai de la vida s'havia afrontat amb aquesta valentia.” “No s'ha de posar aigua al vi”, hi afegia. Però el cert és que Vila no va concretar tant com ho havia fet el director general de Transports, Pere Padrosa, el dia abans a Figueres, i fins i tot el va “renyar” responent a les preguntes dels mitjans sobre els detalls que havia donat Padrosa: “Quan tinguem un acord tancat el farem públic, la resta són especulacions, i si un director general creu que la pot fer, ell sabrà per què la fa.” El conseller sí que va respondre en part a per què el pressupost previst ha baixat tant, dels 700 milions previstos als 300 que s'anuncia ara que s'hi destinaran. “Aquesta legislatura la Generalitat i l'Estat estem treballant perquè el desdoblament sigui un fet definitiu, amb un criteri de possibilisme i de realisme, prioritzant el que és realment important i no el que seria desitjable si fóssim el país més ric del món”, va dir. Significa que no es desdoblarà tota la via? “O les solucions seran més econòmiques, que no necessàriament passen per fer viaductes, enllaços i accessos amb un criteri maximalista que no ens podem permetre”, justificava.
Mig Bàscara va esperar el conseller, alguns amb pancartes. “Això és un poble, no una autopista”, deia una de les persones. I els comentaris que se sentien de veïns que s'aplegaven al voltant de la taula que va improvisar el programa Hora L deixaven clar que els veïns tenen tota la intenció de mantenir els talls de trànsit que fan cada matí per protestar contra les morts que hi ha hagut a la ja anomenada “el corredor de la mort”. I no només això, sinó que hi ha algunes veus que apunten que cal radicalitzar les protestes fins que algú els escolti. “Un dia aquest pont de Bàscara el farem baixar, així hauran de fer les obres”, advertia una veïna. I un altre: “Hem de tallar del tot l'N-II. Tots per l'autopista.” La majoria coincideix en una cosa: no en fan prou amb les promeses de treure els camions en el termini d'“algunes setmanes” com deia ahir el conseller per no entrar més en polèmica. Volen solucions immediatament, tenen molt presents les víctimes d'accidents i no s'aturaran fins que els milers de camions que passen sense descans pel mig del poble en siguin fora.