infraestructures
Perpinyà avança Vilamalla en el trànsit intermodal
El mercat internacional de Saint Charles ha invertit 40 milions
Estrena estructures que li permetran tractar 2 milions de tones de mercaderies l'any i atendre trens de 750 metres
L'empresa Perpignan Saint-Charles Containers Terminal (PSCCT) ha inaugurat aquest passat mes de febrer l'extensió de la plataforma intermodal del Mercat International de Saint-Charles. Des del Rosselló, aquesta infraestructura logística, que combina el trasllat de contenidors, cisternes i altres volums pesants de la carretera cap al tren i inversament, podrà tractar a partir d'ara fins a 2 milions de tones de mercaderia cada any. L'ampliació suposa una zona de transbord doblada, amb dos pòrtics nous i capacitat per atendre combois ferroviaris de fins a 750 metres.
Inversió publicoprivada
Aquesta estructura a la punta nord del corredor mediterrani ha suposat una inversió de 40 milions d'euros i pren posició clarament en relació amb el futur complex de Vilamalla. L'ampliació de la plataforma de Saint-Charles Containers Terminal ha suposat un augment de capital de la societat de fins a 1,7 milió d'euros i es va dur a terme l'octubre del 2012 a través d'una aliança publicoprivada. L'estructura, que anteriorment era a càrrec d'un operador privat (Novatrans), ara passa a ser gestionada per un consorci al qual s'han incorporat la Mancomunitat de Municipis Perpinyà Mediterrània i el Consell General dels Pirineus Orientals (38,3% cadascú), el Port de Barcelona i la Cambra de Comerç de Perpinyà (5% cadascú), l'empresa Froid Combi (2%) i la Banque Populaire (0,5%). La participació de la societat Novatrans se situa ara en el 10,7% del capital.
La infraestructura Perpignan Saint-Charles Conteneurs Terminal és coordinada pel seu director, Eric Gilbert, amb una plantilla de set tècnics encarregats de les tasques diàries de transbordament de mercaderies entre trens i camions. Gilbert presenta la plataforma que dirigeix com la nova referència de la part nord del corredor mediterrani, un punt d'entrada als estats francès i espanyol en un centre modernitzat, amb finançament estable i altes perspectives de creixement.
Nova eina del corredor
Eric Gilbert confia que el fet que aquesta plataforma ara ja no depengui només d'un únic gestor privat facilitarà l'arribada de nous operadors i permetrà un servei competitiu, ajustat als criteris de temps i sostenibilitat que permet la combinació carretera-rail, cada cop més present a Europa. Gilbert no amaga que s'estan situant de cara a Vilamalla.
“La combinació carretera-rail només representa una part del conjunt de la logística del corredor mediterrani i el que estem dient és que, sobre aquest segment concret, nosaltres estem a punt. Tot existeix a Perpinyà i cal tenir-ho en compte abans de llançar-se a inversions importants en altres punts com poden ser Vilamalla”, explica el director de la plataforma rossellonesa. Segons Gilbert, actualment tracten unes 360.000 tones de mercaderies en relació amb els 2 milions de tones de capacitat amb què s'acaben de dotar.
El Port de Barcelona
La participació del Port de Barcelona al desenvolupament d'aquesta estructura a l'altra banda del Pirineu no és de caràcter financer, però sí que és significativa: amb un 5% de participació, el port català es garanteix ser present en la gestió d'un centre que ja està preparat per jugar un paper important en el desenvolupament de la logística del corredor mediterrani.
LA FRASE
Setanta quilòmetres al sud, l'estació intermodal de Vilamalla en estudi
Només setanta quilòmetres —i una frontera— separen el mercat internacional de Saint Charles del centre del Far-Vilamalla, on també es projecta construir una estació intermodal de mercaderies. Saint Charles és l'aposta del Rosselló i Vilamalla la de les comarques de Girona. Queda per definir si dues estructures tan properes poden ser complementàries o si estan condemnades a competir entre elles. El conjunt del mercat Saint Charles s'estén sobre unes 900 hectàrees. Tot i que aquest conjunt treballa essencialment avui amb el trànsit de fruita i hortalissa, l'ampliació de la plataforma intermodal inaugurada el mes passat és una aposta clara per atraure un altre tipus de trànsit i per situar-se com un “port sec” del port de Barcelona.
A Vilamalla, els tràmits tot just s'inicien. Aquest passat mes de març, el govern de la Generalitat va anunciar que havia iniciat els tràmits per desencallar un complex per permetrà traslladar mercaderies dels trens als camions i a la inversa. L'argumentació i els objectius són els mateixos que s'utilitzen al mercat internacional Saint Charles: aprofitar el corredor mediterrani.
La Comissió de Política Territorial i d'Urbanisme de Catalunya (CPTUC) acaba de donar llum verd a la redacció del planejament que ha de permetre la construcció de l'estació intermodal de Vilamalla. El pla director urbanístic d'aquesta futura infraestructura haurà de determinar les reserves de sòl que s'hauran de fer, així com també les infraestructures que faran falta. La futura terminal logística de l'Empordà estarà situada als termes del Far d'Empordà, Vilamalla i Garrigàs i ocuparà una superfície de 144,54 hectàrees. La redacció del planejament és l'inici del procés, i s'hi determinarà no només l'espai que ocuparà l'estació, sinó també com seran els accessos i on se situaran les plataformes. Fa gairebé dos anys la Generalitat ja va anunciar que es faria per fases, i mentre no sigui una realitat el gran projecte de l'estació intermodal, que tot just es comença a tramitar ara, ja s'està avançant amb una primera obra que aprofitarà les infraestructures existents.