infraestructures
Llum verd definitiu a la MAT de Bescanó a Santa Llogaia
El Consell de Ministres aprova l'últim tràmit i REE ja pot aixecar les 105 torres fins i tot on no hi ha acord amb els propietaris
La previsió és tenir enllestida tota la línia de 400 kV a finals del 2014
Últim tràmit fet. Red Eléctrica Española (REE) ja pot aixecar les torres de la línia de molta alta tensió (MAT) entre Bescanó i Santa Llogaia, l'únic tram de la línia de 400 kV entre Sentmenat i Baixàs en què faltava el vistiplau definitiu. REE va començar al maig les feines per fer els fonaments d'aquest tram aeri en zones on ja tenien permís dels propietaris amb la previsió de començar a aixecar les torres després de l'estiu, un cop s'hauria passat l'últim tràmit, i així serà. El govern espanyol va aprovar divendres, en l'últim Consell de Ministres d'abans de vacances, tant el projecte d'execució d'aquesta part de la línia com la seva declaració d'utilitat pública. Això permetrà a la companyia començar a aixecar les 105 torres d'aquest tram de 44,2 quilòmetres –i que passa per 13 municipis del Gironès, el Pla de l'Estany i l'Alt Empordà– fins i tot als llocs on no hi ha acord amb els amos dels terrenys. Des de REE destaquen, però, que ja han arribat a pactes amb el 95% dels propietaris.
Des del maig ja s'han cimentat una quarantena dels suports que aguantaran les 105 torres. La previsió de REE, un cop obtingut el llum verd final en una època com principi d'agost, és començar a aixecar les torres no ara mateix sinó a finals de mes o principis de setembre.
La construcció del tram entre Bescanó i Santa Llogaia –pressupostat en uns 45 milions d'euros– ha de permetre connectar el primer tram de la MAT, el de Sentmenat-Bescanó, ja en funcionament des del juliol del 2011, amb el tram de la interconnexió amb França, el de Santa Llogaia-Baixàs, en què la línia serà soterrada. En aquest tram transfronterer les obres van començar fa mesos i actualment el túnel i tota l'obra civil ja estan acabats. Segons fonts de REE, a l'estació convertidora de Santa Llogaia només hi falta la part tecnològica i en la subestació aèria s'ha començat la cimentació. Al túnel s'hi estan posant els serveis essencials. La previsió és començar a passar-hi els cables al gener i enllestir-ho tot a mitjan 2014.
Un xic més tard anirà el tram Bescanó-Santa Llogaia, ara aprovat definitivament, i que també inclou la compactació de dues línies de menor tensió: la de 220 kV de Bescanó a Sant Julià i la de 132 kV de Sant Julià a Santa Llogaia. El càlcul és enllestir el tram en el segon semestre del 2014, i posar tota la línia principal de la MAT en funcionament –complertes diverses proves– a principis del 2015. Només quedarien pendents les subestacions de Sant Julià i del ramal de Riudarenes, que s'engegarien a a mitjan 2015.