Infraestructures

Es gastaran 1,7 milions per apedaçar la carretera N-141e

Des del gener i fins a l'agost, se suavitzaran revolts i s'ampliaran vorals entre Bescanó i Anglès

Es preveu deixar el projecte definitiu a punt per a la licitació al final de la legislatura

La Generalitat assegura que la sinistralitat no
és gaire elevada

El govern català inver­tirà 1,7 mili­ons d'euros en unes obres entre Bes­canó i Anglès de “millora de la segu­re­tat viària” a l'N-141e, la cone­guda popu­lar­ment com a “car­re­tera de la ver­go­nya”, entre Bes­canó i Anglès, obres que pre­veu que començaran al gener i dura­ran vuit mesos, men­tre con­ti­nua pre­pa­rant el pro­jecte de reforma de tota la car­re­tera, que pre­veu dei­xar pen­dent de lici­tació al final de la legis­la­tura. El con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Santi Vila, i el secre­tari d'Infra­es­truc­tu­res i Mobi­li­tat, Ricard Font, es van reu­nir ahir a Girona amb els alcal­des de la zona i van pre­sen­tar després a la premsa les obres, que s'aca­ben de posar a lici­tació i que tenen com a objec­tiu “pro­por­ci­o­nar un recor­re­gut més còmode i segur per a l'usu­ari” en un tram en què cir­cu­len cada dia entre 8.500 i 13.500 vehi­cles.

Vila, que es va com­pro­me­tre el gener pas­sat a fer aques­tes actu­a­ci­ons men­tre s'espera el pro­jecte defi­ni­tiu, va asse­gu­rar ahir que els tre­balls garan­ti­ran la segu­re­tat a l'N-141e en un ter­mini “d'entre tres i qua­tre anys” i va remar­car que aques­tes millo­res no modi­fi­quen el calen­dari del govern pel que fa a la reforma de tota la car­re­tera, un pro­jecte de 165 mili­ons d'euros que inclourà les vari­ants de Bes­canó i Anglès. El con­se­ller va dir que seria “impru­dent” posar data a l'obra defi­ni­tiva, però va dei­xar clar que “difícil­ment” es podrà posar a lici­tació aquesta legis­la­tura. La seva pre­visió és que entre finals d'aquest any i prin­ci­pis del 2014 es tre­gui a infor­mació pública l'estudi infor­ma­tiu i que es deixi el pro­jecte a punt per a la lici­tació al final de la legis­la­tura.

Vila va des­ta­car que, tot i que “sub­jec­ti­va­ment hi ha una per­cepció de segu­re­tat dolenta” de l'N-141e, “objec­ti­va­ment no hi ha una sinis­tra­li­tat gaire ele­vada”, sinó que és una car­re­tera “rao­na­ble­ment segura” amb una mit­jana d'un acci­dent mor­tal o greu cada any.

Pel que fa al fet de rea­lit­zar noves obres, encara no defi­ni­ti­ves, i tenir la car­re­tera amb talls de trànsit vuit mesos més, Vila va asse­nya­lar que “serà difícil, però és neces­sari”.

Obres con­cre­tes

El pro­jecte de millora de la segu­re­tat viària –pres­su­pos­tat en 1.735.352,28 euros– con­sis­tirà bàsica­ment en la for­mació de sobre­am­ples i la millora de revolts i també d'encre­ua­ments amb la via verda. La for­mació de sobre­am­plada es farà a través de nous vorals i ber­mes tran­si­ta­bles “sem­pre que sigui pos­si­ble i apro­fi­tant l'espai dis­po­ni­ble”. En aquest sen­tit, s'enre­ti­ra­ran tan­ques per gua­nyar espai als vorals. Així mateix, es millo­rarà el traçat de dos revolts de la zona del Pou de Glaç amb una nova calçada amb vorals i car­rils més amples, i es millo­ra­ran els peralts en tres revolts de la zona de la Pilas­tra. Quant als encre­ua­ments amb la via verda, se n'eli­mi­na­ran alguns, es millo­rarà la segu­re­tat en el de l'entrada a Anglès eixam­plant l'actual illeta i es posarà un semàfor en el de la C-63 a les Pla­nes d'Hos­to­les. Serà l'única actu­ació a la C-63. La resta serà a l'N-141e entre Anglès i Bes­canó.

Al maig ja es van fer obres de con­ser­vació, con­sis­tents a estas­sar vege­tació als revolts, ins­tal·lar res­salts a la línia contínua en zones interur­ba­nes, revi­sar els senyals de velo­ci­tat i implan­tar més panells direc­ci­o­nals.

LA FRASE

8
mesos
duraran les obres que es faran: des del gener fins a l'agost que ve.

LES XIFRES

1,7
milions
és el pressupost de les obres de millora de la seguretat que es duran a terme.
10.000
signatures
es van recollir a principis de la dècada dels vuitanta als pobles afectats.
Es tracta, com ja hem dit altres vegades, d'una obra absolutament prioritària
Santi Vila
CONSELLER DE TERRITORI
11,5
quilòmetres
és la longitud del tram de l'N-141e entre Anglès i Bescanó.

LA XIFRA

8.500
vehicles
és el volum de trànsit diari mínim de la via, que arriba a un màxim de 13.500.

Més de 30 anys d'obres i reivindicacions

L.A

La reivindicació dels veïns pel mal estat i la perillositat de la “carretera de la vergonya” i les obres apedaçant-la tenen una llarga història, que ja abraça diverses dècades. Des que es va suprimir el carrilet de la línia Girona-Olot, l'any 1969, i això va comportar un augment important del trànsit a la carretera de Girona a Olot, les queixes han estat constants.

A mitjan anys setanta hi va haver les primeres mobilitzacions populars i polítiques per reclamar la millora de la via. Quan El Punt Diari feia només uns mesos que havia nascut, l'octubre del 1979, es va publicar una carta al director amb 576 signatures que ja qualificava la carretera de vergonyosa.

A principis dels vuitanta es va dur a terme una recollida de signatures a tots els pobles afectats. Se'n van recollir 10.000, que es van entregar al governador després d'una marxa de cotxes fins a Girona, que va reunir uns 500 vehicles. La pressió va fer que la carretera s'arreglés a trossets, però de manera insuficient. El 1988 els cartells reivindicatius tornaven a aparèixer als arbres i hi va haver una altra manifestació de cotxes. Mentrestant, el malestar ciutadà es transformava en un problema polític: amb l'enfrontament entre alcaldes i representants de CiU contraris a les mobilitzacions. Des del 1989, en què va tornar la calma política, les obres es van accelerar i el 1993 es van donar per enllestits els trams més importants, però mai no s'ha solucionat del tot. El 2006 el govern tripartit va prometre que sortiria en pocs mesos l'estudi informatiu del projecte del nou traçat. El mateix que ara es torna a prometre mentre es posen a licitació noves obres provisionals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.