Menys trànsit, menys caixa

La posada en marxa de la nova variant provoca una davallada de la clientela als establiments, que fins ara han viscut de la circulació intensa

Era lògic que els nego­cis situ­ats al cos­tat de l'antiga N-340 nota­rien els efec­tes amb l'entrada en fun­ci­o­na­ment del segon cin­turó. En gene­ral, tot­hom ha patit una dava­llada, però n'hi ha alguns als qual la cla­te­llada els ha fet més mal. En Rai­mon Plana, pro­pi­e­tari del bar Medi­ter­rani, con­fessa amb resig­nació que «gai­rebé ja no passa gent des­co­ne­guda pro­ce­dent de la car­re­tera, això s'ha con­ver­tit en un bar per als veïns.» Plana explica que «en cli­ents de fora, pot­ser podríem estar par­lant d'una dava­llada del 60 per cent perquè hi ha dies que no passa cap estran­ger». A curt ter­mini, no veuen cap solució i única­ment con­fien que l'Ajun­ta­ment con­ver­teixi la car­re­tera en una via de pas­seig. «A l'alcalde li he sen­tit dir que faran un car­ril bici i la gent podrà venir aquí a pas­se­jar, però encara han de pas­sar molts anys.»

Pati­ment al juny

Una altra dava­llada, però no tant accen­tu­ada, l'ha patit el res­tau­rant El Trull. El seu pro­pi­e­tari, Iñaki Bar­re­nec­hea, explica que van pas­sar els pit­jors moments men­tre la car­re­tera naci­o­nal va estar tallada per obres, des de la rotonda de la Móra. «Durant els mesos de juny i juliol vam arri­bar a tenir pèrdues de prop del 50 per cent perquè la gent no podia arri­bar fins al res­tau­rant.»

Un cop es va tor­nar a obrir al trànsit, el negoci –fa 30 anys que és obert– tira enda­vant: «Perquè nosal­tres tre­ba­llem amb cli­en­tela fixa, no amb gent de pas», asse­nyala Bar­re­nec­hea. De totes mane­res, tam­poc no s'esca­pen de la mala con­jun­tura econòmica, i pot­ser, per això, han detec­tat que les visi­tes han bai­xat prop d'un 10 per cent. On també han notat els efec­tes de la des­a­pa­rició del trànsit per l'N-340 és al club noc­turn La Rio­jana, al cos­tat de la rotonda del Cat­llar. Segons fonts de l'esta­bli­ment, el des­cens del nom­bre de cli­ents és inci­pi­ent arran de l'inici de les obres, i la mit­jana és d'uns vint cli­ents dia­ris, quan fa uns mesos la xifra és molt supe­rior.

Sag­nia a les ben­zi­ne­res

Sense cot­xes, les ben­zi­ne­res ja no són tan necessàries. Els tres esta­bli­ments situ­ats entre la rotonda de la via Augusta i la Mora acu­mu­len pèrdues d'entre un 30 i un 50 per cent. «Abans, a l'estiu, aquí hi havia embus­sos cada dia, des de les 10 del matí fins que tor­nava la gent de les plat­ges, però ara aca­barà sent una ben­zi­nera només per als veïns», recorda Agustí Rosal, expe­ne­dor de la ben­zi­nera de la Savi­nosa. Des de la ben­zi­nera Medi­terrània es mos­tra recel per «quan arribi l'hivern, perquè ara pràcti­ca­ment ja no hi entra ningú». També espe­ren que en el nou traçat de l'auto­via s'indi­qui l'existència dels esta­bli­ments després de la res­posta nega­tiva que els van donar fa uns mesos. Dema­nen que, just al cos­tat de l'indi­ca­dor Via Augusta i Arra­bas­sada –en direcció nord– també es posi en conei­xe­ment dels con­duc­tors que hi ha ben­zi­ne­res molt a prop i que el retorn a la vari­ant és per­fec­ta­ment pos­si­ble. A la ben­zi­nera Jaume I, la més llu­nyana al cen­tre, també es creu que s'ha per­dut una ter­cera part de les ven­des. «La gent que va a Bar­ce­lona ja no passa per aquí. Hi som només per als veïns», va expli­car l'expe­ne­dor.


Al marge dels bars, res­tau­rants i ben­zi­ne­res, alguns veïns de Lle­vant també s'han vist afec­tats per l'entrada en fun­ci­o­na­ment de la nova car­re­tera, prin­ci­pal­ment per la con­ta­mi­nació acústica. Per posar-hi solució, des de Foment ja es va pro­ce­dir a la ins­tal·lació de pan­ta­lles per amor­tir el so, encara que alguns resi­dents de L'Escorpí i la tra­ves­sera del Nàstic con­ti­nuen notant-ne els efec­tes. Els pri­mers denun­cien que al davant de casa seva no hi ha cap pan­ta­lla i que el soroll «puja aca­na­lat», segons va expli­car el por­ta­veu dels veïns, Ròmul Molné. Els altres, perquè diuen que les pro­tec­ci­ons no són de for­migó, sinó de plàstic, i que no com­plei­xen els requi­sits. En aquest aspecte, la set­mana que ve hi ha con­vo­cada una reunió entre totes les asso­ci­a­ci­ons de veïns inte­gra­des en la fede­ració de Lle­vant, cre­ada a prin­ci­pis d'estiu. «Volem uni­fi­car les peti­ci­ons per anar tots junts i poder-ho expo­sar a la Sub­de­le­gada del Govern», va expli­car el pre­si­dent, Xavier Quin­tana. També plan­te­ja­ran les quei­xes per la peri­llo­si­tat que suposa l'accés a la rotonda de la Mora des de l'antiga N-340.

N'hi ha de satis­fets

Però no tots els veïns estan moles­tos, ja que els que es van com­prar un pis a la Vall de l'Arra­bas­sada fa anys, i algu­nes fines­tres els dona­ven al car­rer J.V. Foix –just davant de l'antic tram de vari­ant, el qual s'està des­truint durant els dar­rers dies– ara cele­bren la des­a­pa­rició del soroll. «La gent ja sabia que hi havia el vial, però hem gua­nyat en tran­quil·litat, i per a ells és per­fecte», va expli­car Josep M. Ber­tran, repre­sen­tant del col·lec­tiu veïnal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.