Infraestructures

Portbou es vol posicionar com un futur centre intermodal de distribució

L'alcalde diu que, “si es fan bé les coses”, es pot crear un centre com el que hi ha a Perpinyà

La unanimitat per reclamar el tercer rail fa tornar l'optimisme

“Per primer cop, Portbou torna a existir en el mapa de les infraestructures del país”, diu l'alcalde del municipi, Josep Lluís Salas. L'aprovació unànime al Parlament, aquesta setmana passada, d'una resolució per demanar a l'Estat la instal·lació del tercer rail entre Figueres i Portbou torna a donar esperances al municipi. “Va en el bon sentit”, afirma Salas, tot i que és conscient que la decisió final continua a les mans de l'Estat i Renfe.

L'alcalde també defensa que només amb el tercer rail no n'hi ha prou; Salas té clar que, si només es construeix el tercer rail sense mesures d'acompanyament, els trens passaran de llarg i el resultat podria ser encara pitjor per a Portbou. “Si es fan bons accessos i si pensem en un centre intermodal [trens i camions], podem potenciar un centre d'emmagatzematge i de distribució com el que té el mercat de Perpinyà, o fins i tot fer-ho millor”, diu l'alcalde.

Lligats amb TP Ferro

La resolució aprovada pel Parlament va en aquest sentit, ja que inclou “la necessitat de potenciar la zona logística de Portbou”. En el mateix sentit, el conseller de Territori, Santi Vila, va anunciar a final de l'any passat la creació –per aquest 2014– d'una taula estratègica amb administracions i operadors privats per definir les accions a emprendre per potenciar Portbou. En aquell moment, a més del tercer rail, ja s'avançava la necessitat d'ampliar la capacitat de l'estació per acollir combois de fins a 550 metres de llarg, i la millora de l'accés dels camions fins a la terminal de mercaderies.

Curiosament, l'altre pas fronterer per als trens, el túnel del Pertús amb el TAV, és a la vegada una esperança i un fre a les expectatives de Portbou. Per una banda, s'ha fet evident que el túnel construït per TP Ferro al Pertús no compleix les necessitats per al pas de mercaderies: el pendent del túnel obliga els grans combois a disposar de dues locomotores, fet que fa disparar els costos i que provoca que no passin els trens previstos. Això justificaria que es potenciés l'alternativa de Portbou. Però, per altra banda, una clàusula estableix que, si es potencia la línia de la costa, caldrà indemnitzar TP Ferro pels perjudicis que això implicarà al pas del Pertús. Un peix que es mossega la cua.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.