Ryanair té un 7% més d'ocupació dels avions a Girona després de reduir un 29% els vols
Els avions de la companyia irlandesa a Girona porten de gener a juliol una mitjana de 141 persones, la quantitat més alta des del 2008
La millora de l'ocupació es produeix en gairebé totes les destinacions
La dràstica reducció del nombre de vols que ha dut a terme aquest any Ryanair a Girona –i que encara augmentarà més l'hivern que ve– ha provocat que els avions de la companyia de baix cost vagin més plens, tot i que en una magnitud molt menor. Segons les dades d'Aena, entre gener i juliol del 2014 l'ocupació dels vols regulars de Ryanair a l'aeroport de Vilobí ha estat de 141,4 persones, una dada que suposa un increment del 7,3% respecte al mateix període de l'any passat (131,8). Això significa que l'ocupació mitjana dels avions se situa en un 74,8% i que, per tant, es voreja el 75% que la companyia irlandesa fixa com a llindar a partir del qual les rutes li són rendibles.
Ryanair ha aconseguit acostar-se en global, doncs, al seu llindar de rendibilitat, però ho ha fet a costa d'una forta reducció del nombre de vols. Entre gener i juliol sols ha efectuat 7.617 operacions regulars a l'aeroport gironí, un 28,7% menys que en els primers set mesos del 2013, quan se'n van fer 10.680. La retallada de vols, doncs, quadruplica la millora obtinguda en l'ocupació.
De fet, els avions de Ryanair no anaven tan plens des de la millor època de la companyia irlandesa a Girona, amb la diferència que llavors el volum d'operacions era molt superior. Així, l'ocupació mitjana de gener a juliol d'aquest 2014 (141,4 persones per vol) és similar a l'obtinguda els primers set mesos del 2008 (142,6) i del 2009 (140,5), els dos anys amb millors xifres de Ryanair a Girona. Aleshores es van operar un 63% més de vols que ara (més de 20.500 entre gener i juliol de cada any). Amb l'arribada de la crisi, l'ocupació dels avions va baixar i ho va continuar fent any rere any, tot i el descens continuat del volum d'operacions: entre gener i juliol del 2010 va ser de 139,7 persones de mitjana; el 2011, de 138,7; el 2012, de 137,7, i l'any passat va arribar a un mínim de 131,8.
Dades per rutes
L'augment de l'ocupació dels vols es produeix en gairebé totes les rutes. Hi ha una notable excepció: Londres, on en global s'ha augmentat un 2,7% el nombre de vols. L'ocupació ha baixat respecte a l'any passat en els vols tant a Stansted (un 9,9%) com a Luton (un 1,6%). Dues excepcions més són Bournemouth (-4,5%) i Maastricht (-3,3%).
La resta de connexions milloren les xifres d'ocupació. El motiu més destacat, és clar, és la reducció del nombre de vols que han experimentat. Entre les rutes en què més puja l'ocupació hi ha les dues connexions amb Sardenya –l'Alguer i Càller–, tradicionalment de les que menys funcionaven justament per l'elevat nombre de vols oferts com un dels motius. A Càller el nombre de vols s'ha reduït un 28% i l'ocupació ha millorat un 35,1%. A l'Alguer, la retallada d'operacions ha estat del 25,5% i l'augment de l'ocupació, del 20,5%. Altres millores destacades són les de Colònia (amb els avions un 17,2% més plens), Trapani (15,7%), Cracòvia (14,4%), Memmingen (14,2%) i Düsseldorf/ Weeze (12%).
L'Alguer, però, continua sent la destinació amb menys ocupació, només 110,5 persones per vol. També a la cua continuen Eivissa, amb 120,1 persones (tot i que millora també un 9,9%), i Palma, amb 122,6 (i una millora del 7,3%). Així es manté la tendència dels últims anys i les rutes en què l'aeroport de Girona és més emissor que receptor de turisme són les que presenten pitjors dades d'ocupació. Aquest any ha caigut de la llista Venècia, que ja no s'ofereix, i Càller, que ha millorat.
Al costat contrari, al capdavant del rànquing de millors ocupacions continua Tallinn, amb una espectacular mitjana de 175,9 persones (un 93,1% dels seients oferts). Al segon lloc hi escala Cracòvia, que se situa en 172,3 persones per vol (un 14,4% més) gràcies a una reducció del nombre de vols del 44%. També continua entre les destinacions amb avions més plens Bratislava (164,6 viatgers per vol).
Pel que fa a les tres rutes que són novetat aquest estiu, només està obtenint xifres notables la polonesa de Poznan –que ja s'havia ofert a l'hivern–, amb una mitjana global aquests set mesos de 147,5 persones. En canvi, la marroquina Rabat –també ja present en la programació d'hivern– se situa en només 127,4 persones i la britànica Leeds –l'única estrena absoluta–, en 131,1.
LES XIFRES
La crisi política d'Ucraïna perjudica Wizz Air
L. ArtigasLa companyia Wizz Air, que estava en expansió i creixement a Girona, s'ha vist afectada aquest any per la crisi política a Ucraïna. D'una banda, li va fer cancel·lar el llançament d'una nova ruta a Lviv i, de l'altra, l'ha afectat també en el funcionament de la ruta a Kíev. L'ocupació hi va baixar durant els primers mesos de l'any –al febrer va caure fins a només 131,5 persones per vol, lluny de les 137,3 d'un any abans– i la companyia va decidir seguir oferint durant l'estiu només dos vols setmanals, quan l'any passat en feia tres. Això va fer que l'ocupació d'abril, maig i juny fos superior a la del 2013, però al juliol ha tornat a baixar. En total, la ruta a Kíev ha tingut aquests set mesos un 15,6% menys de vols i una mitjana de 144 viatgers, un 3,4% menys que un
any abans (149,1).
En canvi, el vol de Wizz Air a Bucarest, estrenat l'any passat, ha aconseguit fins i tot millorar un xic les seves ja bones xifres: dels 150,9 del 2013 a 151,7 aquest any. Cal dir, però, que també s'ha endarrerit: el 2013 es va llançar a principis de juny i enguany a mitjan mes.
En global, Wizz Air ha reduït un 17% els seus vols de gener a juliol i l'ocupació li ha baixat un 2,8%.
Creixement de Transavia
Cal destacar també l'auge de Transavia, que ha incrementat un 5,4% l'ocupació dels avions tot i augmentar un 12,8% el nombre de vols. La ruta amb Amsterdam ha passat de gairebé 142 persones per vol els primers set mesos del 2012, a 155,7 l'any passat i a un espectacular 166,2 aquest any. També Rotterdam li funciona, amb una ocupació mitjana de 141,3 (un 5% més).
Pel que fa a les companyies que volen a Brussel·les, Thomas Cook ha aconseguit millorar l'ocupació un 27% (fins a 105,9 persones per vol) amb una dràstica reducció de vols del 33,9%. En canvi, la seva competidora, Jet Air, ha augmentat un 6,7% les operacions i l'ocupació li ha caigut un 5,4% (91).
Finalment, cal dir que els vols puntuals llançats per Niki Luftfart aquesta primavera a Graz, Linz, Salzburg i Lourdes han tingut una bona ocupació: 161,8 persones de mitjana.
Plens gairebé al 85% al juliol
La millora de l'ocupació en els avions de Ryanair a Girona s'ha produït en tots els mesos d'aquest any, tot i que de manera molt més notable des que va començar a l'abril la temporada d'estiu. La principal millora va ser a l'abril –un 10,4%: de les 124,9 persones per vol del 2013 a 137,9 aquest any– a causa de l'efecte Setmana Santa: aquest any va ser a l'abril i l'any passat al març.
A banda d'això, el mes que hi ha hagut més increment de l'ocupació ha estat el juny: un 9,4%, de 137,3 persones el 2013 a 150,2 aquest any.
Com és habitual, l'ocupació dels avions ha anat pujant mes a mes, des de les 107,1 del gener fins a arribar al juliol a una mitjana de 159,6 persones per vol, una quantitat molt alta que significa que els avions tenien ocupats el 84,4% dels seients disponibles. L'augment respecte a l'any passat és d'un 6,8%, ja que el juliol del 2013 l'ocupació mitjana es va situar en 149,4 persones. Així, tant al juliol com en el conjunt de l'any l'augment de l'ocupació dels avions de Ryanair en xifres absolutes és d'aproximadament deu persones per cada vol.