L'aeroport de Girona, sense Ryanair, no arribaria a 300.000 viatgers
Les rutes regulars de la companyia de baix cost concentren el 90% del trànsit
La resta de vols de Vilobí tenen la meitat de passatgers anuals que abans de l'arribada de l'aerolínia irlandesa
Les veus d'alarma van saltar a principi de setmana amb una informació de L'Indépendant, de seguida desmentida totalment per la companyia, que afirmava que Ryanair marxaria de Girona. Ryanair no se'n va però l'alarma ha deixat palès que la dependència de l'aeroport gironí de la companyia de baix cost irlandesa és gairebé total, malgrat els esforços que hi ha hagut des de fa uns anys per afegir noves companyies i rutes. Així ho demostren clarament els números. Els vols regulars de Ryanair han concentrat els últims anys més del 90% del total de passatgers que passen per les instal·lacions de Vilobí –incloent-hi també vols privats i xàrters– i sense el volum aportat per l'aerolínia irlandesa no s'arribaria ni als 300.000 viatgers a l'any, la meitat dels que hi havia a l'aeroport gironí abans que Ryanair hi establís base. Això vol dir que, sense el trànsit aportat per Ryanair, l'aeroport Girona-Costa Brava passaria de ser el quinzè de l'Estat espanyol en volum de passatgers a ser el trentè, a un nivell semblant al de Valladolid.
Evolució anual
Els anys 2000 i 2001, previs a l'arribada de Ryanair, l'aeroport gironí va tenir més de sis-cents mil viatgers cada any (651.402 i 622.410, respectivament). El 2002 es va baixar a 557.187, dels quals 12.690 ja van ser de Ryanair. El primer avió de la companyia que es va enlairar a Vilobí va ser un amb destí a Frankfurt el 5 de desembre del 2002. L'aerolínia irlandesa va transportar el 2003 més de nou-cents cinquanta mil dels 1.450.000 passatgers de l'aeroport gironí, però va ser el febrer del 2004 quan hi va establir la seva base principal al sud d'Europa. A partir d'aquell moment el creixement de Ryanair a Girona va ser imparable. Tot i això, la resta de companyies continuaven transportant al voltant de cinc-cents mil viatgers a l'any. Va ser amb l'inici de la crisi i la important marxa de Spanair a mitjan 2008 que la ryanairdependència es va aguditzar. El 2009 i el 2010 la companyia irlandesa va arribar a concentrar al voltant del 95% dels passatgers totals de l'aeroport. Els últims anys el percentatge ha caigut, més per la retallada de vols que ha fet Ryanair –el 2011 hi va haver una caiguda dràstica per pressionar la Generalitat– que per l'auge de noves companyies que s'ha promogut, tot i que cal dir que també ha existit en menor mesura. De fet, si el 2009 i el 2010 els passatgers que no eren de Ryanair se situaven entre els 240.000 i els 250.000, els últims anys s'han mogut entre els 255.000 i els 270.000.
Aquest any encara no hi ha xifres completes anuals però la important nova retallada de vols que ha practicat Ryanair ha fet que, de moment, només concentri el 88,6% dels viatgers, un percentatge sensiblement més baix que el dels últims anys. Tot i això també han baixat en global el volum de persones transportades per la resta de companyies. Així, la xifra actual fins al juliol de viatgers que no són de vols regulars de Ryanair (138.782) és lleugerament inferior (-5%) a la dels primers set mesos del 2013 (145.963).