Ryanair ha cobrat menys per l'incompliment de l'acord sobre l'aeroport de Girona
La Generalitat admet que els últims anys ha pagat a l'aerolínia irlandesa de baix cost menys del que estava previst perquè mai no ha arribat als tres milions de viatgers anuals promesos a Girona
El 16 de novembre del 2011 la Generalitat, la Diputació, la Cambra de Comerç i l'Ajuntament de Girona van anunciar a so de bombo i platerets un acord amb Ryanair per cinc anys que havia de consolidar la presència de la companyia de baix cost irlandesa a l'aeroport de Girona. En l'acord, Ryanair es comprometia a transportar entre 3 i 4 milions de passatgers a l'any, i les institucions i el sector privat agrupats a l'AGi –Associació per a la Promoció i el desenvolupament de les Comarques Gironines–, a fer unes aportacions econòmiques a l'aerolínia per promoció, que mai no s'han quantificat del tot, però que en el seu dia es va apuntar que s'acostaven als 7,5 milions d'euros.
La realitat tres anys després és que Ryanair mai no ha complert l'acord. El 2012 va tenir un total de 2.588.231 viatgers a Girona; l'any passat, 2.471.846, i per aquest any ja ha dit que preveu tenir-ne només 1,7 milions. El conseller de Territori, Santi Vila, va advertir al maig –quan Ryanair va anunciar la dràstica reducció de rutes de l'hivern que ve i la pobra previsió total per al 2014– que si duia menys gent, se li pagaria menys. No va dir res, però, de què havia passat els últims anys.
Ara, fonts del seu departament han confirmat a El Punt Avui que els últims anys també se li ha pagat menys. Expliquen que l'acord fixa que es paga en funció dels passatgers i que si en du menys es rebaixa “de manera proporcional” la quantia. També aclareixen que no es donen xifres exactes perquè, com que es tracta d'un acord amb una companyia privada, Ryanair pot exercir el dret a la confidencialitat. En tot cas, deixen clar que l'incompliment de l'acord no comporta que se li deixin de pagar les ajudes, sinó que simplement es rebaixen proporcionalment igual que s'augmentarien proporcionalment si s'haguessin sobrepassat les xifres de viatgers previstes. L'acord, doncs, no inclou cap penalització pel fet que s'incompleixi.
Ni hangar ni hotel
L'acord incloïa també la cessió de terrenys prop de l'aeroport perquè Ryanair hi construís un hotel i el compromís de la companyia de tenir un hangar per al manteniment d'avions a l'aeroport. Cap de les dues coses s'ha complert. Fonts de la Generalitat subratllen que “és decisió de la companyia fer-ho o no fer-ho” i recorden que en aquell moment Ryanair volia obrir línia de negoci amb l'explotació d'hotels i que, després d'alguna prova, ho tenen aturat en l'àmbit estratègic general.
Un altre punt de l'acord era la creació d'una comissió de seguiment per controlar-ne el compliment i decidir les rutes. El govern confirma que s'ha constituït i que es reuneix un parell de cops a l'any. La seva eficàcia, però, s'ha demostrat nul·la: l'acord no s'ha complert mai i les rutes cada vegada són menys.
LA DATA
Ryanair, en plena expansió
Mentre les xifres de Ryanair van baixant a Girona, la companyia està en plena expansió a escala global. Justament dilluns va anunciar un acord amb Boeing per comprar almenys 100 avions (ampliable a 100 més) i estrenar un nou model amb una capacitat de 200 seients i una millora del 20% en l'eficiència de consum de combustible. Aquesta nova comanda se suma als 180 avions que ja tenia encarregats pels pròxims anys i que ha de començar a rebre a la tardor. La previsió del president, Michael O'Leary, és que el 2024 la flota sigui de 520 avions, que transportin 150 milions de viatgers. L'any passat en van transportar 82 milions i per aquest any la previsió és de 86 milions.
A Girona, mentrestant, ja s'ha anunciat que aquest hivern només hi haurà 14 rutes (un 25% menys que les 19 de l'any passat i un 70% menys que les 46 de fa només 4 anys) i ara les mirades estan posades en la programació de l'estiu que ve, que s'ha d'anunciar d'aquí a pocs dies.