La variant de Miralcamp, Mollerussa i Fondarella podria tenir problemes d'inundació
El projecte de la variant en qüestió, que només estar en estudi informatiu, preveu servir de nexe d'unió entre alguns municipis del Pla d'Urgell i l'autovia A-2 i ara com ara encara es desconeix quin calendari té previst seguir el Departament de Política Territorial i Obres Públiques per posar una data a l'inici dels treballs de la mateixa, segons el consell comarcal.
Això no obstant, la publicació de l'estudi informatiu i l'obertura d'un període de presentació d'al·legacions no ha deixat indiferent als ajuntaments i institucions del Pla d'Urgell que ja han començat a preparar les al·legacions pertinents per tal de manifestar els seus desacords vers l'obra projectada.
El recorregut de la carretera projectada s'inicia a la L-200 a l'alçada de l'empresa Argal, per continuar en direcció sud-oest seguint una directriu més o menys recta, travessant la sèquia de les Borgetes, dins el terme de Miralcamp, i continuant fins al límit amb el terme de Mollerussa a uns 150 metres a l'est del camí de Fondarella. Una vegada a la capital, continua fins al nord fins arribar a la carretera de Torregrossa, adjacent a les cambres de fruita Maimó, on es preveu construir una nova rotonda.
És en aquest punt on des del consell comarcal s'ha incidit en destacar dues problemàtiques que podrien afectar a la via. En primer lloc, la del risc d'inundacions, ja que l'estudi proposa integrar aspectes que afecten de manera innecessària el corredor natural que garanteix la connectivitat d'espais lliures al voltant de l'anomenada sèquia de les Porgades i que a judici de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), això podria comportar aquests perills d'inundació. De fet, segons han apuntat des del consell, en aquesta zona, quan es donen importants episodis de pluja intensa i continuada és habitual veure com l'aigua salta pel damunt de la carretera de Torregrossa dificultant així el pas de la circulació rodada.
L'altre aspecte negatiu que han ressaltat des del consell és que en aquest mateix punt del projecte es preveu construir una rotonda de grans dimensions per distribuir el trànsit però que a la vegada afectaria el carril bici que permet l'accés devianants i bicicletes als parc d'oci de la Serra així com als instituts i centres educatius que hi ha a la zona. L'informe preveu la construcció d'un conjunt de túnels o passos soterrats per tal de salvar l'obstacle de la rotonda, però des del consell es considera que aquesta no és la millor opció.
D'altra banda, des del consell s'ha insistit en què les solucions proposades a l'estudi informatiu de la variant no tenen en compte estudis anteriors com són l'estudi de Via Orbital, encarregat pel DPTOP l'any 2003, i tampoc s'ajusten a allò que es defineix a la proposta gràfica del Pla Territorial Parcial de Ponent redactat l'any 2007. Segons el Pla Territorial, aquesta variant formaria part de l'Eix Borges Blanques – Bellcaire d'Urgell (Noguera).
Per últim, des del consell comarcal es creu que la solució proposada afecta espais lliures que, per pura lògica, han de ser transcendents per a l'ordenació i desenvolupament d'un àmbit que implica els nuclis de Mollerussa, Fondarella, el Palau d'Anglesola, Miralcamp i Sidamon. L'estructuració d'aquesta part del territori és competència del Pla Director Urbanístic del Pla d'Urgell, que s'està redactant actualment, diuen des del consell, i afegeixen que per això el s'entén que correspon a aquest Pla Director establir el corredor pel qual haurà de transcórrer aquesta infraestructura.