Un túnel a preu d'or
TP Ferro vol una altra indemnització pel tram transfronterer del TAV perquè no hi passen prou trens
L'Estat ja li hauria pagat fins ara 200 milions
CiU demanarà al Congrés si no seria més barat rescindir el contracte
El túnel del TAV al Pertús està sortint a preu d'or als contribuents. TP Ferro, la concessionària encarregada de la construcció tant del túnel que travessa el Pirineu com del tram de via entre Figueres i Perpinyà, reclama una altra indemnització milionària als governs espanyol i francès perquè no s'estan complint les expectatives del trànsit de trens. I ho fa, d'una banda, perquè té problemes econòmics i, de l'altra, perquè el contracte que va signar l'any 2004 amb el govern espanyol, llavors amb Francisco Álvarez-Cascos com a ministre de Foment del govern de José María Aznar (PP), conté una clàusula que ho permet.
En contret, aquell document dóna facilitats a la concessionària, participada al 50% per la constructora ACS, de Florentino Pérez, i per la francesa Eiffage, per demanar compensacions “per expectatives de negoci no complertes”.
De fet, aquesta clàusula ja es va utilitzar quan TP Ferro va demanar que li compensessin el retard de la posada en funcionament del TAV, que va tenir el tram de via que havia construït entre Figueres i Perpinyà aturat durant gairebé dos anys, i a mig gas fins que el 8 de gener del 2013 va entrar en funcionament tota la línia. Precisament, en aquell moment el Consell de Ministres, el gener del 2010, ja va fer un pagament a TP Ferro de 128 milions pel retard de la línia d'alta velocitat. Aquella primera indemnització, segons el diputat al Congrés per CiU Jordi Xuclà, a hores d'ara ja seria més elevada perquè, segons afirma, “després s'han fet altres pagaments que sumen 173 milions, i se n'investiguen d'altres que podrien arribar als 200 milions, una xifra escandalosa que hauria permès fer les obres de l'N-II a Girona”, denuncia. A més, ja va demanar 350 milions d'euros més de compensació, en aquest cas per un sobrecost de l'obra.
Per tot plegat, CiU demanarà al Congrés si no seria més barat rescindir el contracte amb TP Ferro i rescatar el tram que no pas continuar pagant indemnitzacions. També preguntarà de quin import parlem en aquest cas, que s'esgotin les vies abans de pagar i si hi ha una via judicial oberta actualment. I és que la concessionària estaria disposada a anar als tribunals internacionals per aquesta qüestió.
TP Ferro es va limitar a va admetre ahir a aquest diari negociacions amb els estats per rebre una possible indemnització per compensar els problemes econòmics que té en no complir-se les previsions de trànsit de trens, i també amb les entitats financeres que li van concedir crèdits per finançar l'obra, que va costar 950 milions. Però va al·legar que té un contracte de confidencialitat que li impedeix donar més detalls.
Aquest diari es va posar en contacte tant amb la Subdelegació del Govern espanyol a Girona com amb el Ministeri de Foment per preguntar sobre aquesta qüestió, però no va obtenir resposta.