Infraestructures

7anys per fer 7 quilòmetres

El tram Caldes-Sils de l'N-II, en què es va començar a treballar per primer cop l'agost del 2007, s'inaugurarà dilluns

Quan el govern del PP va reprendre les obres es va comprometre a trigar 15 mesos i hauran estat 26

Més de set anys per desdoblar menys de set quilòmetres. Aquest és el balanç del segon tram desdoblat de l'N-II, el de Caldes a Sils, que finalment s'inaugurarà dilluns que ve. Així ho va anunciar el Ministeri de Foment ahir, just el dia en què es complien set anys de l'estrena del primer tram desdoblat, el de Fornells a Caldes, en què es va trigar quatre anys per fer vuit quilòmetres. S'ha passat, doncs, d'una mitjana de dos quilòmetres per any a només un. La principal diferència és que el Caldes-Sils va estar tres anys i mig totalment aturat.

Múltiples entrebancs

Adjudicats per primer cop el 2006, els treballs van iniciar-se l'estiu del 2007 amb la previsió que s'acabarien a finals del 2009. L'estrena, doncs, serà al final just cinc anys després del previst inicialment.

I és que les obres del tram Caldes-Sils, de 6,7 quilòmetres de llargada, han estat tota una odissea. Han estat aturades per falta de diners, per fallida de l'empresa que feia les obres, per robatoris i també per pluja... Sens dubte, d'entre tots els entrebancs, el principal va ser quan el juliol del 2009 –després de dos anys d'obres i quan s'era molt lluny de poder acabar mig any després tal com s'havia fixat– tot va quedar aturat perquè una de les empreses de l'UTE que feia les obres va presentar concurs de creditors. L'altra empresa de l'UTE no podia assumir el projecte en solitari i, com que per poder renunciar a la concessió calia una compensació econòmica, va portar el cas als jutjats. Es va trigar gairebé tres anys a treure-li la concessió.

Finalment, el 2011 el govern socialista va tornar a posar el tram a licitació i va adjudicar-lo provisionalment a Acciona, just uns dies abans de les eleccions. Després dels comicis, però, es van deixar tots els projectes d'infraestructures aturats en espera que fos el nou govern del PP qui decidís. Gairebé un any després, l'octubre del 2012, finalment es feia l'adjudicació definitiva i es reprenien les obres aturades tres anys i mig abans, amb el compromís d'enllestir-les en quinze mesos. Des de llavors no hi ha hagut cap entrebanc destacat, però tot i així finalment el tram s'obrirà al trànsit gairebé un any més tard, ja que els treballs han durat 26 mesos.

Què prometrà avui la ministra?

Cada vegada que la ministra Ana Pastor ve a les comarques gironines –i ho fa cada cop que hi ha qualsevol inauguració: en els últims anys, amb cadascun dels enllaços de l'AP-7 de la circumval·lació de Girona i amb Rodalies de Girona– fa pomposos anuncis sobre l'N-II. El problema és que ara ja ho ha promès tot i ja han començat els incompliments, i qualsevol cosa que prometi avui serà un ajornament sobre els seus compromisos anteriors: havia dit que el 2014 començarien les obres de quatre dels projectes de l'N-II i de moment només s'han adjudicat les d'un dels quatre, del qual posarà la primera pedra dilluns, i també havia anunciat que la resta de trams estarien posats a licitació també aquest any –la majoria van molt més endarrerits– i s'iniciarien l'any que ve.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.