El Pirineu s'obre al xàrter
A partir d'avui, l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell pot rebre vols comercials
Es pretén aconseguir que hi operin companyies d'aerotaxis i vols xàrter
Andorra pagarà la meitat del mig milió d'euros anuals de l'explotació
A partir d'avui i quatre anys després de la seva reobertura, l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell pot rebre vols comercials. El 2010, la Generalitat el va comprar al grup que en va impulsar la construcció, a final dels anys setanta. Entre la compra i la modernització, la Generalitat va invertir-hi 12 milions. Però fins avui, tan sols podia rebre vols privats. El balanç d'aquests quatre anys: 9.500 operacions.
L'actual govern hi ha invertit un milió d'euros en equips de seguretat i salvament, i sistemes d'informació. L'aeroport és petit: una pista de 1.267 metres, una plataforma d'estacionament de 80.000 m², aparcament exterior, terminal i hangars. Així, tan sols podrà rebre avions comercials amb una capacitat de 45 places com a màxim. “La inversió ja estava feta i ara es tracta d'aprofitar-la en benefici del territori a un cost de manteniment petit”, explica Ricard Font, director general de Mobilitat de la Generalitat. Rendible? “És un aeroport de muntanya, pensat per tenir una connexió molt directa amb el territori. El manteniment és poc, però any a any anirem fent el balanç de quants vols arriben i quina és la despesa per turista.”
El govern ha buscat l'acord amb Andorra per mantenir la infraestructura i promocionar-la en els mercats turístics. Els dos governs han signat un conveni pel qual Andorra assumeix la meitat del mig milió d'euros anuals aproximats del cost d'explotació, així com una part variable en funció del nombre de passatgers. Una comissió mixta, presidida per la Generalitat, aprovarà els plans de treball biennals. Les línies de negoci inicials són el servei d'aerotaxis i els xàrter. Fins ara, l'única interessada sembla que és Air Andorra. Malgrat això, si fa unes quantes setmanes el web anunciava vols des de la Seu a destinacions com ara Lisboa i les Illes a partir d'avui, no se n'ha començat la comercialització. Fonts de la companyia consultades no descarten res, però tampoc no es pronuncien. El govern no vol avançar noms, però assegura que està parlant amb operadors. “Hi ha companyies interessades. Algunes començaran a operar aquest hivern i d'altres, a l'estiu.” La intenció és oferir vols a companyies que “aterren a Barcelona i Girona, i porten els turistes al Pirineu”.
El major beneficiat és, a priori, Andorra, que no té cap aeroport i que pot atraure turistes de xàrter. El país ja rep esquiadors dels majoristes de viatges de l'aeroport de Lleida-Alguaire. Amb una capacitat menor, el de la Seu aspira a atraure turistes d'alt nivell adquisitiu que vulguin anar a esquiar a peu de pistes. Ricard Font afirma: “La marca Andorra és beneficiosa per a tot el Pirineu. La confrontació turística està superada. Es tracta que tots fem la feina.”
El tercer eix del negoci per a l'aeroport de la Seu són els vols regulars, però és encara llunyà. L'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla, explica: “L'impacte turístic de l'aeroport serà progressiu. És una excel·lent oportunitat per al territori, de la qual el sector turístic del Pirineu comença a prendre ara consciència.”
Aliança comercial dels hotels de l'Alt Urgell i Andorra
L'Associació Hotelera de l'Alt Urgell i la Unió Hotelera d'Andorra treballen en un conveni de col·laboració per promocionar i comercialitzar conjuntament els dos territoris. “Fa un any que hi treballem i l'aeroport és una oportunitat per treballar plegats”, afirma el president de l'associació catalana, Miquel A. Sánchez. Inicialment, oferiran paquets turístics, compartiran formació i, fins i tot, personal en temporada baixa. “Som veïns i compartim dificultats, com ara l'estacionalitat. L'Alt Urgell té una oferta turística imponent, però és la gran desconeguda. L'aeroport és un detonant per consolidar-la.”