El tràngol de l'N-340
Camioners que ara hauran d'agafar l'autopista demanen que sigui gratuïta mentre bars i gasolineres de l'N-340 veuen perillar els seus negocis
Alcaldes dels pobles afectats pel pas de l'N-340 es reuneixen avui per demanar més mesures
Anar de Torredembarra a Vilafranca per l'N-340 es converteix en un drama per a molts turismes, sobretot a l'estiu, quan, a l'intens trànsit de camions habitual, s'hi afegeixen els centenars de cotxes que fan servir la via per accedir a les platges del litoral. A partir d'aquest estiu, però, aquest serà un dels trams en què quedarà prohibida la circulació de camions. La mesura, anunciada pel conseller Santi Vila després de reunir-se amb la ministra de Foment, Ana Pastor, també afecta un tram de la mateixa N-340 (el que va d'Orpesa a l'Hospitalet de l'Infant) i un altre a l'N-240, el que va de Montblanc cap a Lleida.
Pels alcaldes i veïns afectats, tota mesura és insuficient, i precisament avui alguns alcaldes de municipis per on passa l'N-340 es reuniran amb diputats i senadors de la demarcació per demanar-los suport en vista dels problemes de saturació de la via i l'elevada sinistralitat que registra. Els camioners, en canvi, a través de la Federació Empresarial d'Autotransport de Tarragona (FEAT), ja han anunciat que no es quedaran de braços plegats davant la mesura, que els perjudica perquè els obliga a pagar part d'un peatge que ara es podien estalviar.
“Això és una vergonya. Pots circular per tot arreu gratis i aquí a Catalunya has de pagar 50 euros en peatges per poder treballar.” Manuel Sánchez Galindo és de Santa Coloma de Gramenet, es dedica al negoci de la pedra i necessita camions per transportar-la. Està de ruta i ha fet parada al bar cafeteria Petrocat que hi ha a la mateixa N-340, just passada l'entrada del polígon Foix de l'Arboç. És un bar modest, amb una àmplia zona d'aparcament, que està pensat bàsicament perquè hi faci parada gent que està de ruta. Des de darrere la barra del bar, la sentència és clara: “Un 90% del que facturem és gràcies als camioners. Aquí paren a esmorzar, a dinar i a fer el cafè ara a la tarda”, explica la cambrera, i conclou: “Això no és un bar de poble, és un bar de carretera.” La conversa es va animant i ara és Juan Uceda, un autònom amb camió propi, el que acaba d'entrar per prendre un cafè. Fa 12 anys que és transportista. Ha de fer mans i mànigues perquè el negoci rutlli, i això vol dir anar de Tarragona a Barcelona per la nacional sempre que es pugui: “Si vaig carregat, agafo un tram d'autopista per estalviar-me l'Ordal, però, si no, ho faig tot sense pagar peatge”, explica. Ell, com la majoria dels camioners que van entrant i afegint-se a la conversa, es queixa no només de la necessitat d'haver de pagar a Catalunya, sinó també del preu i dels pocs serveis que ofereixen les vies de pagament. “A Pamplona també et fan pagar, però allò no té res a veure amb el que et cobren aquí”, diu un altre transportista i un quart també hi fica cullerada: “Fora d'Espanya has de pagar a tot arreu, però allà tens zones de descans cada 20 quilòmetres, àrees de servei amb dutxes i de tot... Res a veure amb el que hi ha aquí.” Tots són conscients que el pas de camions per una via com l'N-340 alenteix la circulació, però no es volen atribuir la responsabilitat de l'alta sinistralitat de la carretera. “En la majoria d'accidents no hi ha camions implicats”, es justifiquen. En Manuel va fer l'última aportació abans de marxar: “Si volen deixar la via lliure de camions, ho trobo perfecte, però que els deixin circular gratuïtament per l'autopista, que amb set anys de crisi el sector ja no pot assumir res més.”
A pocs metres de la cafeteria, a la gasolinera Cepsa, que ara està en obres, la notícia s'ha rebut amb una alegria similar: “Aquesta mesura ens mata”, diu sense embuts Barbara Lavicka. La meitat de la caixa la fan gràcies als camioners i, precisament per fidelitzar una parada que pot suposar uns 800 euros de caixa si omplen el dipòsit, a la gasolinera havien iniciat una campanya dirigida específicament a camioners autònoms. “Si per aquí no passen camions, deixarem de facturar entre 2.000 i 3.000 euros al dia, i això voldrà dir substituir-me a mi per un caixer”, conclou amb resignació.
Gasolineres i restaurants són els principals damnificats del tram d'aproximadament 35 quilòmetres que hi ha entre l'entrada a l'autopista de Torredembarra i la sortida Vilafranca Sud. Sense camions caldrà reinventar-se, i restaurants com ara La Bleda de Bellvei, també a l'N-340, ja n'han après: “Que trauran els camions? A mi m'és indiferent”, diu amb certa sorna el propietari. Està a peu de carretera, just al costat d'un revolt que si no s'arregla és impossible que hi entrin camions. “Fa anys que reivindico la millora dels accessos i al final he consolidat el negoci prescindint dels camions”, conclou. D'ell, n'hauran d'aprendre els altres.
L'Arboç respira: “El pas de camions és continu”
En aquest tram concret entre Torredembarra i Vilafranca del Penedès, l'N-340 discorre entre diversos termes municipals. A Creixell i Roda de Berà, passa pel mig de xalets i al costat de càmpings, i en el cas de municipis com Bellvei i la Gornal, la via només els toca de resquitllada. En altres municipis com Santa Margarida i els Monjos, viuen aliens a l'N-340 gràcies a la variant, però en d'altres com l'Arboç la pateixen de ple i, de fet, aquí passa pel bell mig del poble reconvertida en avinguda dels Herois de 1808. Al número 53, la família Artigau respira contenta per l'anunci. La casa deixarà de trontollar a causa del pas de camions i també es notarà a l'hora de fer neteja. Mercè Olivella, que té una botiga de mobles a peu de carretera, també està satisfeta per la notícia: “El pas de camions és continu i aquí ningú no respecta la velocitat”, exemplifica.