Infraestructures

El pitjor hivern a l'aeroport es tanca amb 282.500 viatgers

El volum de passatgers del novembre al març ha estat de menys d'una sisena part del de fa set anys

La caiguda respecte a l'any passat és d'un 19%

La Setmana Santa fa pujar la xifra del març

El desert en què s'han convertit aquest hivern les instal·lacions de l'aeroport Girona-Costa Brava arran de la retallada del nombre de vols de Ryanair ha fet que el trànsit global de passatgers entre el novembre i el març –els mesos de la temporada d'hivern aeroportuària– fos de només 282.532 persones. Després de set anys de descensos consecutius, la xifra suposa menys d'una sisena part dels viatgers que hi havia arribat a haver en la millor època, quan en un sol mes de l'hivern se superaven els 300.000 i fins i tot els 400.000 viatgers. Se suposa que amb aquesta xifra global tan baixa d'aquest hivern, per sota dels 300.000 passatgers en total, l'aeroport gironí ja ha tocat fons i aquest es quedarà com el pitjor hivern històric, bàsicament perquè Ryanair ha dit que vol tornar a recuperar vols a partir de l'hivern que ve.

Respecte a l'hivern passat, la xifra de viatgers d'aquesta temporada suposa una caiguda del 19,2%, la quarta més alta dels últims anys. En números absoluts, s'han perdut gairebé 67.000 passatgers, la meitat que l'any passat, quan el descens va ser de 139.407 persones. El nombre d'operacions –d'enlairament i aterratge– també ha baixat, però un xic menys, un 16,4%: hi ha hagut un total de 4.338 vols, 851 menys que l'any passat. Així, l'ocupació mitjana dels vols –inclosos els particulars– ha disminuït lleugerament i ha passat de 67,4 passatgers l'hivern passat a 65,1 aquest.

La singularitat del març

Cal dir que la diferència d'aquest hivern respecte al passat ha millorat una mica gràcies al fet que aquest any la Setmana Santa ha estat al març i el 2014 va ser a l'abril. Això ha provocat que aquest març s'hagin ofert un 6,3% més de vols que el març anterior –han passat de 1.081 a 1.149, gairebé 70 més– i que la caiguda del nombre de viatgers hagi estat només d'un 6,2% –de 74.418 a 69.778, 4.640 menys–, el percentatge més petit de descens mensual interanual des de l'octubre del 2013.

Es tracta de dades maquillades absolutament només per aquest fet, ja que si comparem la xifra d'aquest març amb la de fa dos hiverns, quan Setmana Santa també va ser al març, la caiguda és del 50,5%, un percentatge fins i tot superior al descens global de tota la temporada d'hivern entre aquests dos anys (-42,2%).

Bona ocupació a Ryanair

A l'aeroport de Girona hi ha hagut aquest hivern només quinze rutes regulars: la de Wizz Air a Kíev i catorze de Ryanair. La companyia irlandesa ha operat un 25% menys de rutes que l'hivern passat –en què en va fer dinou– i entre les destinacions que ha suprimit –i que torna a fer ara a l'estiu– n'hi ha de tan rellevants com París i Londres. A més, ha reduït les freqüències de les que ha ofert. Aquesta dràstica retallada li ha servit per millorar l'ocupació mitjana dels vols, que s'ha situat en 142,1 persones, un 17,5% més que la mitjana de l'hivern passat (120,9). En números globals, Ryanair ha transportat un 93,4% dels viatgers de l'aeroport d'aquest hivern: 263.814. Aquesta xifra suposa un descens del 20,4% respecte als 331.374 de l'any passat, en què va acaparar el 94,8% dels viatgers. Per rutes, la que ha tingut més viatgers és Pisa (43.119), seguida de lluny per Eindhoven (25.968), Càller (22.838) i Marràqueix (20.855). Frankfurt/Hahn i Weeze superen per poc els 15.000, i la resta estan entre 10.000 i 15.000. Destaca la bona ocupació de Marràqueix (159,2 viatgers per vol), Rabat (158,6) i Breslau (158,2). Al costat contrari, les rutes amb menys ocupació són Frankfurt/Hahn (114,3) i l'Alguer (119,9). En conjunt, deu de les catorze rutes van superar el llindar de rendibilitat que fixa Ryanair, de 143 persones per vol. Pel que fa al vol a Kíev de Wizz Air –que desapareixerà dissabte que ve després de tres anys i mig, a causa de la situació a Ucraïna–, ha tingut aquest hivern gairebé 13.000 passatgers, amb una ocupació mitjana de 146,8 viatgers per vol.

Les claus

L'aeroport redueix el benefici el 2014 fins a 820.000 euros

lurdes artigas

La forta caiguda del nombre de vols i passatgers que es va registrar a l'aeroport de Girona el 2014 –i que ha continuat el 2015– no va impedir que els resultats econòmics de l'any passat tornessin a ser positius, tot i que amb un notable descens respecte als números del 2013. Concretament, segons va fer públic Aena fa un parell de setmanes, l'aeroport Girona-Costa Brava va tenir el 2014 un total de 24,35 milions d'euros d'ingressos i 22,49 milions de despeses. A això cal restar-hi el resultat financer (1,05 milions) i tot plegat fa que l'aeroport tanqués el 2014 amb un resultat abans d'impostos de 820.000 euros. La xifra és un 38% inferior als 1,32 milions de benefici del 2013, però continua sent positiva després de les pèrdues dels primers anys de retallada dràstica, el 2011 (-2,56 milions) i el 2012 (-2,37 milions). La preocupació, és clar, és què passarà el 2015 amb la important nova reducció que ha fet Ryanair aquest estiu. Girona ja va ser l'any passat l'aeroport amb menys benefici d'entre els 14 d'Aena amb números positius –el millor, el Prat–; és clar que n'hi va haver més del doble, 34, amb pèrdues.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia