Infraestructures
L'últim vol de Wizz Air
L'única companyia aèria que operava tot l'any a Girona, a banda de Ryanair, s'acomiada avui després de tres anys i mig
La situació a Ucraïna, causa de la supressió de la ruta a Kíev
i mig,Wizz Air ha tingut un total de 150.000 passatgers a Girona
Després de 42 mesos en què s'ha ofert ininterrompudament, la ruta Girona-Kíev de Wizz Air Ucraïna es farà avui per últim cop. Era l'única ruta regular, a banda de les de Ryanair, que s'oferia a l'aeroport Girona-Costa Brava també durant la temporada d'hivern. La resta de companyies –inclosa Transavia, que és la segona amb més viatgers anuals a Vilobí–, només fan vols a l'estiu. La causa de la supressió de la ruta és la inestable situació política i econòmica a Ucraïna, que ha portat Wizz Air, la principal companyia aèria del centre i de l'est d'Europa, a suprimir tota activitat de la seva filial ucraïnesa. Alguns dels vols a Kíev passaran a ser gestionats per Wizz Air Hongria, però no és el cas de Girona. De fet, per ara de les 16 rutes que s'hi feien només es mantindran les de Londres Luton i Budapest.
La història de Wizz Air Ucraïna a Girona era una història d'èxit i creixement continuat fins que l'any passat la crisi política a Ucraïna ho va fer canviar tot. El vol a Kíev es va estrenar l'octubre del 2011 i gairebé des de l'inici va obtenir bons resultats d'ocupació: en els últims tres mesos del 2011 va transportar 12.615 viatgers, amb una ocupació de129 persones per vol, però durant el 2012 ja va tenir un global de 37.145 passatgers amb una mitjana de 146 persones per avió. Aquests bons números de Wizz Air Ucraïna van fer que Wizz Air Hongria –que ja havia volat a Girona alguns anys abans– decidís tornar a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar i estrenés durant la temporada d'estiu del 2013 una ruta a Bucarest, que també va tenir uns nivells excel·lents (10.245 viatgers amb una ocupació de 151 persones). Mentrestant, el vol a Kíev va continuar creixent i el 2013 va arribar als 40.543 passatgers, amb una ocupació també de 151 viatgers per vol. Això va animar Wizz Air Ucraïna a anunciar una nova ruta a Girona per l'estiu del 2014 a la ciutat de Lviv.
L'esclat de la crisi a Ucraïna i la inestabilitat en aquell país, però, van fer que Wizz Air decidís al març, poques setmanes abans de l'estrena del nou vol, suprimir totes les operacions de la seva filial ucraïnesa a Lviv i a Donetsk, i reduir a la meitat –de quatre a dos aeronaus– la seva base de Kíev, cosa que va comportar una notable retallada en la ruta a Girona. Així, l'any passat Wizz Air Ucraïna ja va oferir en global un 19% menys de vols Girona-Kíev i la xifra de viatgers va baixar fins als 31.911. L'ocupació va ser de 148. La crisi i la inestabilitat continuen i aquest any s'ha optat per suprimir tota activitat de Wizz Air Ucraïna. A partir d'aquest dilluns que ve, Wizz Air Hongria obrirà base a Kíev amb només un avió per fer-hi un parell de rutes. Als viatgers que ja tenien bitllets amb Wizz Air Ucraïna per més endavant se'ls ofereixen rutes alternatives. En el cas de Girona, un Barcelona-Budapest-Kíev. Wizz Air Hongria preveu fer alguna ruta més des de Kíev que coincideixi amb les suprimides, però no sembla que tingui Girona en els seus plans si tenim en compte que tampoc oferirà ja aquest estiu la ruta a Bucarest –que el 2014 va tornar a funcionar, amb 10.709 viatgers i una ocupació de 145–, perquè ja la gestiona des del Prat.
Es tancaran així aquesta nit tres anys i mig de Wizz Air a Girona, que se salden amb un balanç total –a falta dels viatgers d'aquesta quinzena d'abril– de 150.000 passatgers.