El pressupost estatal a la demarcació puja fins a 642 milions, tot i que baixa per al TAV i es manté igual per a l'N-II
L'aeroport rep un 50% menys i no es desencallen la variant d'Olot i el túnel de Toses
Un any més, la construcció del TAV es menja més del 60% de la inversió pública de l'Estat a les comarques gironines, si bé la partida ferroviària ha disminuït respecte a la de l'any passat i és menor que la que es preveu per al 2011. De fet, aquesta és la tònica general en moltes de les partides que s'han d'executar en diversos anys, sobretot pel que fa a carreteres: es deixa el gros de la inversió per a anys posteriors.
L'altra gran obra també està vinculada al TAV, si bé indirectament. És la renovació de la via del tren, a la qual es destinaran més de 50 milions. Bona part d'aquests diners han de servir per preparar el pas del TAV per la via convencional, i així començar a amortitzar els trams ja construïts, sobretot el tram transfronterer. En aquest sentit, també s'hi inclouen 13,5 milions per a la primera fase de la variant ferroviària de Figueres, que haurà d'enllaçar amb la via del TAV ja construïda i l'estació de Vilafant.
De carreteres, només l'A-2
En carreteres les principals inversions són per a tres trams de la conversió de l'N-II en l'autovia A-2: el tram entre Medinyà i Orriols, encara pendent de començar, té una partida de 10,5 milions, i els trams Maçanet-Sils i Sils-Caldes, de 3,1 i de 16,8 milions, respectivament. Aquests dos últims són els trams que ja estan en obres –aturades per problemes amb les empreses–, i teòricament han d'estar acabats l'any que ve. Però per a la resta de trams de l'N-II i les altres carreteres, les partides són insignificants És el cas de l'N-260, entre Besalú i Llançà, la variant de Ribes de Freser i el túnel de Toses. La variant d'Olot fins i tot desapareix.
L'Aeroport
L'assignació a l'aeroport de Girona comença una tendència a la baixa que s'accentuarà encara més en els pròxims anys, després de les últimes inversions. Dels 22 milions, la meitat són per a un aparcament nou. En altres àmbits destaquen els 19 milions per a la canalització de recs del Baix Ter, molts dels quals s'han d'acabar aquest any. El pont sobre el Ter a Girona té una partida de 2 milions que ha de créixer en pressupostos posteriors, i també es preveuen obres culturals a Olot, les Planes i Girona, entre d'altres.
LES INVERSIONS
Reaccions dures
Els grups polítics amb representació gironina al Congrés es van mostrar ahir molt crítics amb el pressupost que va presentar l'Estat. El més contundent va ser el diputat de CiU Jordi Xuclà, que va afirmar que «es fon la inversió a les comarques gironines» i va acusar el govern espanyol de no complir amb el que dicta l'Estatut en matèria d'inversió en infraestructures a Catalunya. Xuclà va recordar que totes les obres que s'estan executant són fruit del pacte del Majestic, i va criticar especialment les previsions en carreteres: «Gairebé per a tots els trams de l'N-II disminueixen les partides, i la gran promesa de l'N-II al tram de Blanes en aquest pressupost es mor.» Per Xuclà, «és una broma de mal gust, el que va dir el subdelegat del govern, quan va afirmar que el 2015 totes les obres viàries estarien acabades». D'altra banda, el diputat d'ERC Francesc Canet va mostrar el seu «escepticisme», en espera del tràmit parlamentari. Canet creu que el pressupost «podria ser pitjor, però per ara és clarament insuficient, i més per a unes comarques tradicionalment deixades de la mà de Déu, sobretot en infraestructures». Com a exemple va posar l'N-II, en què creu que s'està invertint massa lentament: «N'esperava molt més.» Finalment, el PSC no va voler entrar en valoracions, en espera de fer una roda de premsa divendres. Tot i això, destaquen que Girona és la sisena demarcació de l'Estat en inversió.