L'aeroport de Girona no arriba al milió i mig de viatgers aquest estiu
Registra la segona caiguda més forta dels últims anys, un 19,3%, tot i que ja partia del rècord negatiu de l'any passat, quan per primer cop en l'era Ryanair es va tancar l'estiu per sota dels dos milions
L'aeroport Girona-Costa Brava ha tingut aquesta temporada d'estiu –que va d'abril a octubre– una mica menys d'un milió i mig de passatgers, un nou rècord negatiu en l'era Ryanair de Vilobí. L'any passat va ser el primer estiu des que la companyia irlandesa va establir base a Vilobí, el 2004, que no es va arribar als dos milions d'usuaris, amb un registre de passatgers (1.854.410) que suposava la meitat dels que hi havia hagut en la millor època de l'aeroport gironí (els anys 2008 i 2009). Aquest any la davallada ha continuat i s'ha caigut per sota del milió i mig de viatgers. Concretament, n'hi ha hagut 1.496.748, 357.662 menys que l'any passat. Això suposa un descens del 19,3%, la segona caiguda més important dels últims anys, només darrere la del 2011, quan Ryanair va fer una dràstica retallada de rutes amb l'objectiu de pressionar per obtenir ajuts de les institucions. Arribats a un acord, l'estiu del 2012 les xifres van millorar una mica –no en el conjunt de l'any, que es va tancar amb descens–, van tornar a baixar una mica el 2013 i van caure més fort l'any passat. Entre el descens de l'estiu del 2014 i el d'aquest, en dos anys s'ha perdut un terç de viatgers (-34,4%). En números absoluts, més de 780.000. Mirant més enrere, la xifra d'aquest any suposa un 40% dels usuaris del 2009 (gairebé 3,7 milions). És a dir, que el descens ha estat del 60% i s'han perdut sis de cada deu viatgers de llavors.
Per mesos, el principal de l'any, l'agost, ha estat el que ha registrat una caiguda més important aquest estiu. Només hi va haver 255.075 viatgers, un 25% menys que el 2014, quan en les millors èpoques se superaven els 600.000.
El descens del nombre de vols aquest estiu ha estat només d'un 6,7% –el 2014 va ser del 24,3%– gràcies a l'augment aquest any del nombre de vols no comercials (mercaderies, escoles de pilots i vols privats). De fet, hi ha hagut dos mesos (maig i setembre) en què s'han fet més operacions que el 2014. En canvi, si només mirem els vols comercials, el nombre d'operacions ha caigut gairebé el doble respecte al de viatgers: un 36,5% (de 13.522 vols l'estiu del 2014 a només 10.489). Els avions comercials, doncs, han anat molt més plens.
Companyies i rutes
Tot i que a l'estiu és quan hi ha més companyies a l'aeroport (a l'hivern només hi ha Ryanair), la línia irlandesa ha acaparat el 87% dels usuaris d'aquest estiu: 1.302.285, uns 315.000 menys que l'estiu del 2014 (1.617.355). El descens percentual és d'un 19,5%, inferior a la retallada de vols. I és que Ryanair ha reduït un 25,6% el nombre d'operacions –n'ha fet unes 2.700 menys que l'any passat: ha passat de 10.677 a 7.949– i ha aconseguit millorar l'ocupació dels avions un 8%: de 151,5 persones per vol, ha passat a 163,8. Hi ha tres rutes que han superat els 80.000 viatgers: Pisa (85.159), Düsseldorf/Weeze (84.627) i Brussel·les/Charleroi (82.202). Després, a més distància, hi ha Eindhoven (61.215). Per sobre dels 50.000 viatgers, hi ha cinc rutes més: París (59.728), Frankfurt/Hahn (59.091), Bristol (58.334), Londres Stansted (55.041) i Manchester (51.297).
Transavia, la segona companyia de l'aeroport, ha retallat un 8,7% el nombre de vols aquest estiu a Girona. La companyia, que opera rutes a Amsterdam i Rotterdam, ha transportat 101.398 viatgers, un 6,8% menys que l'any passat, quan va batre rècord a l'aeroport gironí. La xifra d'aquest any és similar a la del 2011 i el 2013, i superior a la del 2012.
Jet Air, ara sense Thomas Cook de competidor, ha ofert un xic menys de vols a Brussel·les –de 120 a 116– i ha tingut un 5,7% més de viatgers (11.795).
Pel que fa als vols xàrter, destaca la britànica Thomson Airways, amb 44.576 viatgers (un 10,3% més que el 2014).
L'any es tancarà per sota dels 1,8 milions, insuficient per al territori
El delegat de la Generalitat a Girona, Eudald Casadesús, va revelar a finals de juliol que un estudi que havien encarregat fixava en dos milions de passatgers el llindar perquè el descens del nombre d'usuaris de l'aeroport no tingui un impacte econòmic negatiu en el territori. Va admetre que l'any passat es va estar “al límit” –n'hi va haver 2.160.646– i que aquest any segurament es caurà per sota. A hores d'ara ja és clar que aquest any no només no hi arribarà, sinó que en quedarà bastant lluny, més d'un 10% per sota. I és que tots els càlculs indiquen que l'any es tancarà per sota dels 1,8 milions de viatgers. Fins ara, de gener a octubre, el registre acumulat de viatgers és d'1.664.360. Tenint en compte que l'any passat, entre novembre i desembre, es van sumar menys de 115.000 viatgers –quantitat que ara serà menor perquè Ryanair opera aquest hivern una ruta menys i, a més, ha desaparegut també el vol de Wizz Air a Kíev–, les sumes assenyalen que la xifra quedarà al voltant d'1.775.000.
El pitjor del cas és que les perspectives per a l'any que ve, que fa uns mesos eren una mica esperançadores, han empitjorat en les últimes setmanes. Ryanair havia promès tornar a créixer a Girona l'estiu que ve, però de moment ven bitllets encara per a menys destinacions que aquest estiu. Si no canvien les coses, oferirà només 28 rutes,
8 menys que aquest 2015.