Infraestructures

Les obres de la travessia de Gerri de la Sal, a punt d'inici

Aquesta setmana se'n faran els primers sondejos previs

N'ampliaran la calçada i hi construiran voreres

Els treballs duraran un any i s'haurà de donar pas alternatiu als vehicles

Les obres per eixamplar la travessia de l'N-260 a Gerri de la Sal començaran aquesta setmana amb els primers sondejos sobre el terreny. El ministeri de Foment va adjudicar les obres al setembre a l'empresa Copisa, per un pressupost de 2,14 milions d'euros. Josep Maria Semino, alcalde del municipi de Baix Pallars, al qual pertany Gerri de la Sal, calcula que les primeres prospeccions es prolongaran les pròximes setmanes i que serà durant l'any vinent quan en faran els treballs. La durada prevista és d'un any.

L'obra consisteix en l'eixamplament de la calçada i de les voreres, fins que arribin a sis metres en un tram de 450 metres de carretera, al mig del poble. A més, es construiran les voreres per a vianants, que ara són molt estretes. Ara per ara la calçada fa 5,50 metres d'amplada i això dificulta l'encreuament de dos vehicles, sobretot si són camions o autocars, i és especialment problemàtic en un revolt al mig del poble, a tocar de les cases.

Per construir les voreres es farà un voladís que permetrà augmentar-hi l'amplada.

Aquesta millora no és la solució ideal. A Gerri de la Sal i a la comarca del Pallars Sobirà havien reclamat històricament construir una variant que deixés el nucli de Gerri sense la barrera física que significa la carretera i que facilités la comunicació d'entrada i sortida del Pallars Sobirà: l'N-260 és el principal eix d'accés a la comarca i el pas de vehicles pel punt de Gerri de la Sal, al sud de la comarca, és d'uns 3.500 vehicles al dia.

El govern de l'Estat va emprendre la construcció d'una variant l'any 2011, amb un pressupost de 46 milions d'euros i una durada aproximada de tres anys. Però mesos després de posar-se a la feina l'empresa constructora va plegar veles: el ministeri només havia garantit el pagament d'1 milió dels 11 milions d'euros de la primera fase dels treballs, i havia anunciat a la constructora que no hi haurà partida per al 2012. Es van fer moviments de terra van enderrocar les cases del petit nucli de Comte, a la sortida nord de Gerri (una d'habitada, amb una veïna que va ser expropiada), però les obres van quedar abandonades per la falta de pressupost.

Aquell projecte de variant, a més, no tenia el consens de la població perquè preveia la construcció d'un túnel va fer atemorir els veïns per possibles moviments del terreny, i perquè l'accés a la variant s'havia de fer per una única entrada, que era al sud del nucli i en un sol sentit. Les obres van restar abandonades fins que al novembre del 2013 el ministeri finalment va renunciar a tirar endavant el projecte.

Durant l'any passat es va tenir en compte la possibilitat de fer una ampliació de la calçada actual i, finalment, les obres veuran la llum aquesta setmana. “Per nosaltres és una solució provisional, la definitiva continua sent la construcció, en el futur, d'una variant que tregui el trànsit de dins del poble”, ha explicat l'alcalde. També ho veu com una solució parcial el delegat del govern de la Generalitat a Catalunya, Albert Alins, que critica “la mala traça” del Ministeri de Foment en tot aquest projecte, amb unes obres que ja estaven començades i abandonades de cop.

Els treballs implicaran restriccions a la circulació en aquest punt de l'N-260 durant l'any que duri l'obra. Segons Semino, està previst que els talls siguin parcials i que es pugui donar pas alternatiu als vehicles de cada sentit, amb regulació semafòrica al tram inicial de l'obra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.