Infraestructures

Infraestructures

Ryanair torna a amenaçar a Girona

L'aerolínia repeteix posada en escena i torna a aprofitar un anunci de creixement al Prat per advertir que retallarà vols a Girona si s'aplica un nou impost

Idèntics escenari, protagonista i estratègia que dos anys enrere. El 16 d'abril del 2014 el director comercial de Ryanair, David O'Brien, va aprofitar la presentació a Barcelona de la programació per l'hivern següent al Prat –amb un notable augment de vols del 16%– per amenaçar de retallar a Girona si el govern català no retirava una nova taxa ambiental que es volia implantar al Prat sobre l'enlairament d'avions comercials. “La taxa no encoratja a créixer a Catalunya”, va dir, tot i que l'amenaça de l'aerolínia se centrava només en els aeroports “secundaris”, Girona i Reus, i no en el principal, que era justament on es preveia llavors aplicar el nou impost. Poc després es van confirmar els pitjors auguris i es va anunciar una forta davallada de rutes a Vilobí per l'hivern següent: es va passar de 19 a 14 i entre les que es van perdre hi va haver Londres i París.

Gairebé dos anys després, el 10 de febrer del 2016 –dimecres passat–, David O'Brien ha tornat a Barcelona per presentar un creixement del 15% al Prat per l'hivern que ve i ha tornat a reiterar el torcebraç al govern català –ara presidit pel gironí Carles Puigdemont– en contra d'aquest nou impost, que ara ja es preveu a tots els aeroports però que encara no s'aplica: “Preferiríem no reduir la nostra activitat a Girona, però podria haver-hi una retallada. Amb aquesta taxa només poden desaparèixer vols”, va afirmar. O'Brien, a més, per reforçar la idea que anava de debò, va recordar la dràstica retallada que han aplicat a Itàlia –on fins i tot han decidit deixar d'operar del tot en tres aeroports, entre els quals hi ha l'Alguer– perquè les taxes, denuncien, s'hi han apujat un 40%.

Les declaracions d'O'Brien el 2014 i el 2016 contrasten amb les del màxim responsable de la companyia, Michael O'Leary, el febrer del 2015, quan, també a Barcelona, va afirmar que tenien intenció de tornar a créixer a Girona a partir del 2016. Un compromís, que és evident, no s'ha complert. O'Leary va atribuir llavors el descens a Girona a la manca d'avions i va dir que a mesura que n'anessin rebent recuperarien vols a Girona fins a estabilitzar-se al voltant dels dos milions de viatgers. Tot això ha quedat, però, en paper mullat, malgrat que totes les institucions gironines i catalanes ara fa un any hi confiaven totalment. “Si una cosa té Ryanair és que mai no enganya, i té intenció de créixer a Girona quan disposi de més avions”, es va assegurar des del Departament de Territori. I això que la companyia mai no ha complert l'acord signat el 2011, en què garantia un mínim de tres milions de viatgers anuals a canvi d'una important aportació de les institucions en campanyes de promoció. Un acord, per cert, que va ser fruit justament del torcebraç més fort que ha fet Ryanair a la Generalitat. El 2011 havia reduït un 60% l'activitat a Vilobí per pressionar i se'n va sortir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia