L'aeroport de Girona trenca la caiguda i guanya viatgers al febrer
L'increment, del 6,6%, posa fi a 27 mesos consecutius de dades negatives i és el primer ascens en febrer des del 2008
Ryanair ha ofert un 2% menys de vols però ha tingut un 9% més d'usuaris
L'increment de viatgers que està registrant Ryanair aquest hivern a Girona, tot i oferir-hi menys vols, s'ha traspassat finalment a les dades globals de l'aeroport de Vilobí, que aquest febrer ha tingut 51.681 viatgers, un 6,6% més que el febrer del 2015 (48.500). Feia 28 mesos que l'aeroport gironí no tenia un increment mensual de viatgers. De fet, des de finals del 2012 només hi havia hagut dues dades mensuals positives: el març del 2013 (3,5%) i l'octubre del 2013 (0,5%). L'últim augment mensual més alt que el d'aquest febrer va ser l'octubre del 2012 (7,6%).
Si mirem l'evolució històrica en mesos de febrer, des del 2008 que no hi havia una dada positiva i després hi ha hagut caigudes molt fortes, sobretot els anys 2011 (-32,6%), 2012 (-53,9%) i 2014 (-26,6%). Per això, tot i l'increment, la xifra d'aquest febrer és la segona més baixa en aquest mes de l'última dècada, només per davant de l'any passat.
L'auge de Ryanair
Ryanair ja va tenir més viatgers que un any enrere al desembre i al gener –un 2,5% més i un 1,1% més, respectivament– però les xifres globals de l'aeroport gironí encara van ser menors a les de l'hivern 2014/15, perquè llavors s'oferia la ruta a Kíev de Wizz Air. Al febrer, però, el guany de viatgers de Ryanair ha estat tan fort que ha més que compensat l'absència dels passatgers a Kíev de fa un any.
En global, Ryanair ha tingut al febrer a Girona 49.251 usuaris, un 9% més que el mateix mes del 2015 (45.191), tot i que hi ha ofert un 1,9% menys de vols –ha passat de 314 a 308–. L'ocupació, doncs, s'ha disparat: de 144 persones per vol el febrer del 2015 a 160. Això suposa que gairebé un 85% dels seients s'han omplert.
Cal dir que la retallada de vols al febrer ha estat menor que la dels mesos anteriors, perquè prové del fet que ofereix una ruta menys que llavors. De les 13 rutes que té operatives, 8 van tenir al febrer el mateix nombre de vols que el 2015; 4 van tenir 2 vols més, segurament perquè el mes tenia un dia més, i l'altra no estava operativa fa un any. L'augment de passatge s'ha produït a 10 de les 12 rutes que repeteixen respecte a l'any passat. Només dues, Weeze i Bremen, han tingut un xic menys de viatgers. Lògicament, quatre de les cinc rutes que han crescut més en passatge són les que han tingut alguns vols més: Càller, amb un 39,4% més; Bratislava, amb un 21,5%; Rabat, amb un 21,4%, i Eindhoven, amb un 20%. L'altra és l'Alguer, que aquest febrer han tingut un 27,6% més de viatgers que un any enrere, potser perquè els usuaris aprofiten el vol abans que se suprimeixi, la setmana que ve.
Vols no comercials
També continuen en auge els vols no comercials, fet que ha provocat que el volum global d'operacions d'enlairament i aterratge hagi crescut al febrer un 7,8% –de 849 a 915–, tot i el descens de vols de Ryanair. Destaquen l'escola de pilots Ibertour –que ha fet 376 operacions, un 14,3% més que el 2015– i els vols d'aviació privada –n'hi ha hagut 49, un 40% més que un any enrere.
Pel que fa a les mercaderies, se n'han transportat 9.658 quilos, un 61,2% més que un any enrere. Cal tenir en compte que l'aeroport havia tancat el gener sense transportar cap mercaderia.