L'aeroport de Girona tanca l'hivern amb un 1,5% més de viatgers
De novembre a març, ha tingut 286.700 usuaris, 4.200 més que un any enrere
Ryanair ha fet un 5% menys de vols, però els avions han anat més plens que mai
Auge dels vols no comercials
Menys vols comercials, però més passatgers. Aquest és el balanç global d'aquest hivern a l'aeroport Girona-Costa Brava. Entre el novembre i el març –els mesos de la temporada d'hivern aeroportuària–, hi ha hagut un total de 286.736 viatgers, un 1,5% més que un any enrere (282.532). En xifres absolutes, el guany ha estat de poc més de 4.200 usuaris. Aquest mínim augment, especialment significatiu perquè s'ha produït tot i la retallada de vols, arriba després de set hiverns consecutius de caiguda, que van fer que es passés dels gairebé 1,9 milions de passatgers de l'hivern 2007/2008 a menys de 300.000. Aquest any s'ha continuat per sota aquesta barrera i, de fet la, dada és la segona més baixa des que Ryanair va arribar a Vilobí, el 2004, només rere la de l'any passat.
Les xifres de Ryanair
La companyia irlandesa ha estat, aquest hivern, l'única companyia de l'aeroport, una situació que no passava des de feia set anys. I amb una ruta menys que l'hivern anterior. En global, respecte de l'any passat, Ryanair ha ofert un 5,1% menys de vols –de 1.852 ha passat a 1.757–, però ha tingut un 4,9% més de viatgers –de 263.483 ha passat a 276.391–, gràcies a un nou fort increment de l'ocupació dels avions, que s'està disparant des del 2014. Els avions de la companyia han passat de transportar de mitjana 142,27 passatgers l'hivern passat a 157,31 aquest hivern, una xifra espectacular que suposa una ocupació del 83,2% dels seients.
Les xifres de Ryanair no han estat igual tots els mesos, sinó que hi ha hagut una clara evolució. La temporada va arrencar al novembre, amb una dràstica reducció de vols. Ryanair no només oferia una ruta menys, sinó que va disminuir també el volum de freqüències d'alguns dels destins que continuava oferint. En global, va fer un 13,6% menys d'aterratges i enlairaments, però només va perdre un 0,8% de viatgers. Els avions anaven pleníssims. Al desembre, la companyia va moderar la retallada i, amb un 5,1% menys de vols, va tenir un 1,7% més de viatgers, la primera xifra positiva des de feia anys. Al gener, la retallada de vols va ser del 8,6%, però, tot i així, Ryanair va tenir un 1,1% més de viatgers. Les dades globals de viatgers de l'aeroport, però, continuaven sent inferiors –un 3,2% menys al desembre i un 4,1% menys al gener– a les de l'any passat, perquè llavors hi havia dues companyies més. De fet, al gener es va marcar un nou rècord mínim a l'aeroport, amb només 47.287 viatgers, la pitjor xifra mensual des de l'arribada de Ryanair.
Al febrer, veient els números, Ryanair va moderar la disminució de vols i en va oferir només un 2,5% menys que un any enrere i va aconseguir un 8,6% més de viatgers. Aquest cop, l'auge ja era prou fort perquè es veiés en els números absoluts de l'aeroport, que va guanyar un 6,6% d'usuaris respecte d'un any abans. Al març, la situació va ser encara millor. Ryanair va decidir avançar l'inici d'algunes de les rutes d'estiu a mitjans de març i va tancar el mes amb un 4,7% més d'operacions i un 12,6% més de viatgers. En el global de l'aeroport, l'auge va ser del 10,1%. Des de finals del 2012 que a Vilobí no s'encadenaven dos mesos positius.
Més vols no comercials
Tot i reducció de vols comercials –d'un 7,4%, perquè, a més de la retallada de Ryanair, cal sumar-hi la marxa de Wizz Air i dels xàrters de Ten Airways–, el volum global d'operacions a l'aeroport ha crescut aquest hivern un 4,6% gràcies a l'auge dels vols no comercials. Aquest tipus de vols –bàsicament, els de l'escola de pilots Ibertour, els d'aviació privada i els de mercaderies– han crescut un 18,6% –de 2.000 a 2.371–, sent el novembre el mes de més augment (238%) i el març, el de més descens (-10%).
Una flor que tot apunta que no farà estiu
El lleuger creixement en el nombre de viatgers d'aquest hivern, tot i la poca oferta, és un signe positiu evident que a l'aeroport gironí hi ha demanda, que hi ha mercat per créixer. El problema és, doncs, clarament d'oferta. I, amb l'inici de la temporada d'estiu, tot apunta que, a partir d'ara, les xifres no seran tant positives com aquest febrer i març, en què el nombre de passatgers ha augmentat un 6,6% i un 10,1%, respectivament. Aquest estiu, hi haurà més destinacions, gràcies a la incorporació de noves companyies, però es tracta d'aerolínies modestes, amb pocs vols. El volum global d'aterratges i enlairaments d'avions comercials serà menor que l'any passat pel motiu de sempre: una nova retallada de Ryanair. És cert que també aquest hivern hi ha hagut menys vols comercials (un 7,4% menys, per la desaparició de Wizz Air i Ten Airways i la retallada d'una ruta de Ryanair) i tot i així hi hagut un xic més de viatgers, però la disminució de l'estiu és molt més important: Ryanair operarà només 29 rutes, quan l'any passat n'oferia 36. I ja l'estiu passat els avions van anar molt plens. És difícil que es pugui compensar la cancel·lació de set rutes de Ryanair, sobretot perquè algunes eren de les que tenien més usuaris, com ara Marràqueix, Càller i l'Alguer.