Figueres recupera el projecte d'un túnel per a la variant de l'A-2 i l'A-26
Estaria situat entre el castell i la presó i la resta del traçat seria pel sud de l'actual cinturó de ronda
Ja fa anys que Foment té decidit que la variant de l'A-26 –que evitaria haver de travessar Figueres per continuar la carretera de Portbou a Olot– i la de l'A-2 –que ha de substituir l'obsolet cinturó de ronda– passin pel corredor d'infraestructures de ponent de la ciutat. El traçat de circumval·lació de l'A-26 i de l'A-2 s'iniciaria a l'actual giratori d'Avinyonet, que s'hauria de fer més gros, i a partir d'aquell punt construir un nou traçat fins arribar al terme de Figueres. Foment planteja fer passar la variant de l'A-26 entremig del castell de Sant Ferran i de la nova presó que es fa al puig de les Basses. Des d'allà continuaria cap a llevant fins a anar a enllaçar amb la carretera actual. Pel que fa a la variant de l'A-2, planteja dues alternatives: dues pel nord de l'AP-7, una per sobre la presó, i l'altra entre la presó i l'autopista; i una tercera que passaria pel sud del cinturó de ronda i de l'autopista, pels termes de Cabanes i Pont de Molins, fins a tornar enllaçar amb l'actual traçat de l'A-2. L'Ajuntament de Figueres s'ha definit per aquest darrer traçat amb dues modificacions importants. La més significativa és la construcció d'un túnel de 1.500 metres per sota del puig de les Basses, i a la sortida del túnel el traçat de les variants transcorreria en una trinxera fins a un nou nus de comunicacions viàries que estaria situat al sud de la zona industrial, on ara hi ha l'empresa Minerals Girona. Aquesta és l'altra modificació en relació amb l'estudi informatiu de Foment que planteja fer el nus de comunicacions a tocar de la presó.
Ara s'haurà d'entrar en una fase de negociació tècnica entre l'Ajuntament i Foment, ja que fa dècades es va plantejar fer un túnel pel glacis a l'entorn del castell i es va descartar perquè, segons assegurava Foment, tècnicament no era possible.
L'Ajuntament ha encarregat un estudi extern a un despatx d'enginyers que han estudiat les característiques dels terreny i de la riera Galligants i han arribat a la conclusió que es pot fer.
Reduir l'impacte i crear sòl industrial
El voltant del castell es pot convertir en els pròxims anys en un poti-poti d'infraestructures com són les vies de tren, la línia de molt alta tensió, l'autopista i les variants, que, entre altres efectes, causaran un fort impacte ambiental. La reducció d'aquest impacte és un dels motius que l'alcalde, Santi Vila, va citar per justificar la construcció del túnel a la variant de l'A-2 i l'A-26. «Un túnel faria passar per sota terra les carreteres i això suposaria més respecte al castell i al puig de les Basses perquè ens estalviem talussos. En cas contrari seria una cicatriu per la façana nord del monument», va dir Vila. Un altre efecte del traçat sud de la variant és que permet consolidar i crear una gran àrea industrial a l'entorn de la que hi ha ara, on s'ubica Minerals Girona, però que està escanyada per diferents infraestructures com el cinturó de ronda o l'AP-7. L'alternativa pel sud, però, genera un perjudici a una zona plana i agrícola on hi ha moltes hortes. L'Ajuntament de Llers avala la proposta figuerenca, però no s'ha parlat amb el de Cabanes, que també en resulta afectat.