Cobra força un nou concepte de sòl industrial al Penedès
El nou planejament preveu la desqualificació de sòl industrial o residencial infrautilitzat o de baix rendiment
Les comarques de la vegueria detecten debilitats en les infraestructures viàries i ferroviàries del pla
El pla territorial del Penedès, per primera vegada a la història, obre la porta a la revisió i desqualificació de sòl residencial i industrial que no estigui previst urbanitzar o desenvolupar a curt o a mitjà termini, o que estigui infrautilitzat. D’aquesta manera, es podrà retornar sòl a l’activitat agrària.
Els responsables del pla estratègic del Penedès (el primer que es redacta pensant en l’àmbit de la vegueria, per iniciativa de la Fundació Pro Penedès) han fet pública la seva satisfacció amb aquest enfocament, que lliga amb les propostes que s’havien fet en la redacció del pla estratègic. Malgrat això, però, des del pla estratègic es detecten debilitats en el pla territorial pel que fa a les infraestructures viàries i ferroviàries.
Segons un comunicat del Patronat de la Fundació Pro Penedès, presidit per l’alcalde de Vilafranca del Penedès, Pere Regull, ara, des de les quatre comarques de la vegueria, s’ha de vigilar com es gestiona el pas dels trens de mercaderies del corredor mediterrani per les vies actuals, a la zona del Vendrell i de Vilafranca, amb l’objectiu de garantir que això no dificulti el bon funcionament dels trens de rodalies. Segons els responsables del pla estratègic, no s’ha de descartar fer una tercera via o altres inversions per tal d’evitar noves molèsties, s’ha de construir una nova estació de trens d’alta velocitat (TAV) al nord de Vilafranca per donar servei a tota la vegueria i s’ha de preveure una connexió de qualitat entre Igualada i Barcelona.
Pel que fa a l’àmbit viari, des del Penedès, l’objectiu és resoldre la congestió de Piera i Martorell en direcció a Abrera i al Penedès, amb una via que garanteixi el respecte per una zona d’alt valor paisatgístic. Des del Penedès, es descarten com a vàlides tant el Quart Cinturó com la via alternativa entre Gelida i Sant Sadurní paral·lela a la via del TAV, ja que es considera que aquesta funció ja la fa l’autopista AP-7.
A l’àrea del Baix Penedès i del Garraf, s’ha de donar prioritat a l’ús de l’autopista Pau Casals, segons el Patronat de la Fundació Pro Penedès, que considera imprescindible un canvi en el sistema de peatges, i que reclama entrades i sortides a l’Arboç, al Vendrell, a Cunit i a Vilanova. L’objectiu, segons els redactors del pla estratègic, és no obrir més carreteres en aquesta zona, tret d’una variant a l’Arboç i un accés a la zona industrial de la Bisbal del Penedès, que ressorgeix com un nou pol d’activitat econòmica clau per al futur de la indústria logística i productiva del Penedès.
A més, la Fundació Pro Penedès remarca la importància de donar prioritat al projecte de 2+1 (dos carrils més un) a la C-15 entre Igualada i Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú. El context social i econòmic del Penedès obliga, segons els redactors del pla estratègic, a pensar en vials de servei en aquesta carretera per donar pas als tractors agrícoles i a les bicicletes.
L’activitat agrària en època de verema i l’auge de l’enoturisme són dos elements de gran valor per definir les infraestructures d’aquest territori.
LA FRASE
Més valor a la indústria agrària
Res no és per sempre. Ara ni tan sols la previsió d’un polígon industrial o d’una urbanització marcada en un pla d’ordenació urbana. Així ho preveu el pla territorial del Penedès, amb el vistiplau de l’equip que treballa, en paral·lel, en el pla estratègic de l’àmbit de la vegueria del Penedès, amb representació de les quatre comarques que integren la futura administració local.
Amb aquesta idea, el sòl industrial (infrautilitzat), i fins i tot el sòl residencial, pot revertir novament en sòl agrícola. Aquesta possibilitat satisfà, per fi, una de les reivindicacions històriques dels viticultors del Penedès: que l’activitat agrària no sigui l’única que hagi de cedir espai davant la resta d’activitats. I s’afegeix a un procés de dignificació de la indústria agrària com un dels puntals de l’economia catalana.
Precisament, un estudi recent d’Acció de la Generalitat i el clúster Femac de mitjans de producció agrícola ha posat en evidència que aquest és un sector en evolució constant que ha obert noves vies de negoci amb la incorporació de la innovació, i que, juntament amb la indústria agroalimentària (amb el sector del vi), té un important pes en el PIB de Catalunya.