Infraestructures
Compte enrere per al nou port de Premià
La concessionària diu que els treballs estan dins el termini per acabar-los a la primavera
S’ha finalitzat l’aparcament subterrani i s’encaren els carrers
Les obres per fer realitat el nou port de Premià de Mar van avançant. Segons Joan Conde, director general de Marina Port Premià, que és l’empresa concessionària que fa els treballs, “l’obra es troba molt avançada en conjunt i l’objectiu és poder acabar-la completament dins els terminis previstos”, situant-se a la primavera de l’any que ve. Tal com va explicar el directiu, ara ja s’ha finalitzat l’aparcament subterrani de les instal·lacions portuàries. Un pàrquing que, juntament amb les places en superfície, tindrà una capacitat per a un miler de vehicles, aproximadament.
Segons Conde, ara les tasques se centraran a obrir els carrers que hauran de conformar el nou entramat portuari. En paral·lel, també s’està avançant en la construcció dels locals comercials dins d’una àrea que ocuparà uns 18.000 m² de superfície. En aquest sentit, el director general de la concessionària va desvelar noves firmes que ja han anunciat la seva presència al port, com ara la botiga de joguines Drim, la cadena de forneries Granier, el restaurant Go Sushi i Uno Shop, un comerç dedicat a l’interiorisme de la llar. Aquestes firmes s’uneixen a les que fa uns mesos ja es van donar a conèixer, com ara el supermercat Aldi, que ocuparà un dels dos locals de 1.300 m² que s’havien de destinar a superfície alimentària; la cadena d’hamburgueseries Burger King, que inclourà servei de comandes sense haver de baixar del cotxe, i una pizzeria de l’empresa Tagliatella. Els dos establiments ocuparan locals d’aproximadament 500 m², i la cadena de supermercats de menjar ecològic Veritas també tindrà un establiment de 400 m² de superfície. “A hores d’ara ja tenim tancat un 50% dels acords amb les firmes”, va constatar Conde, que va assegurar que “ara les marques ja s’animen a desembarcar al port”.
Altres actuacions
A banda de la zona comercial, les obres de l’àmbit de terra del nou port de Premià de Mar també preveuen altres actuacions de gran calat. Una d’aquestes és la construcció del nou edifici del Club Nàutic. Tal com va explicar el director general de Marina Port Premià, aquests treballs ja han començat i va assenyalar que “tan bon punt es puguin habilitar els nous espais destinats a aquesta finalitat es començarà l’enderroc de l’actual edifici”. Conde, però, no va voler fixar uns terminis concrets per a aquesta operació. Pel que fa al nou passeig marítim, que dotarà la zona portuària i el municipi d’un gran espai verd de 15.000 m² de superfície, el directiu va indicar que “en breu se li començarà a donar forma”.
L’espai, que ha de ser una de les cireretes del pastís de tota l’operació, es dividirà en set illes o zones ben diferenciades. A grans trets, una estarà dedicada a la pràctica del patinatge i com a gran atracció tindrà una banyera per fer-hi piruetes i salts. Una altra contindrà una pista de petanca i jocs lúdics per a gent gran i una tercera zona serà per als més menuts, amb jocs infantils. Un espai amb paviment a manera d’àgora, amb subministrament elèctric, que estarà destinada a activitats culturals i una zona de pícnic acabaran de conformar el nou passeig marítim. Pel que fa a la vegetació, està previst plantar-hi espècies com ara pins i palmeres, entre d’altres. Tot plegat quedarà relligat amb un camí amb enllumenat que creuarà tot l’àmbit del passeig.
Un cop s’acabi el passeig, previst cap a finals del primer trimestre de l’any que ve, també s’obrirà l’accés al pas subterrani del carrer Santiago Rusiñol. Conde va indicar que els treballs en aquest punt “ja estan molt avançats i s’hi ha fet una rampa molt còmoda i amb tots els criteris pel que fa a la seguretat”. Els treballs de construcció del nou port –que serviran per canviar de dalt a baix la fesomia marítima del municipi i que es van iniciar el març del 2016– comptaven amb una durada d’inici de 18 mesos i costaran uns 20 milions d’euros, a càrrec de l’empresa concessionària Marina Port Premià SL. Segons l’Ajuntament i la concessionària, està previst que amb les obres i l’activitat posterior el port pugui crear uns 450 llocs de treball directes o indirectes.
LA XIFRA
LES FRASES
L’accés al port es començarà aquest mes
Un dels aspectes cabdals del nou port de Premià de Mar serà la seva rotonda d’accés. Conde va situar l’inici dels treballs per aixecar el giratori “en la segona quinzena de setembre”. La rotonda, que es construirà a l’altura del parc de Can Fitó, ocuparà part de l’N-II i, segons va avançar el director general de la concessionària, mentre durin els treballs s’haurà de modificar el traçat de la carretera en aquest punt. Conde va pronosticar que les obres duraran quatre mesos, “si tot va bé”, i va explicar que un cop estigui enllestida s’habilitarà un vial segregat perquè els vehicles que vagin en direcció a Mataró puguin passar de llarg. Això sí, el directiu va assenyalar que els que circulin en direcció a Barcelona hauran de passar pel giratori. Aquest emplaçament de la rotonda d’accés al port va ser un dels punts del projecte que es va donar a conèixer més tard, ja que en un inici s’havia d’ubicar a la zona de Can Pou, lloc que es va descartar per la seva inundabilitat. També s’havia proposat fer-la al Mercat de la Flor.