universitats
mobilitat sostenible
La UAB té un nou servei de bicis per promoure'n l'ús
Estudiants i professors es beneficien de la iniciativa, que vol potenciar el lloguer i la venda d'aquests vehicles
L'han impulsat la mateixa universitat, Ferrocarrils i l'Àrea Metropolitana
La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) vol potenciar l'ús de la bicicleta tant per arribar al campus com en els desplaçaments interns. Per això, ha posat en marxa BiciUAB, un servei integral que ofereix la possibilitat de llogar bicicletes per un període mínim d'un mes a un cost de 30 euros les elèctriques i 15 les convencionals. Aquestes tarifes són subvencionades, ja que l'usuari paga menys del 25% del cost real. A més, BiciUAB també té un servei de venda de bicis noves i de segona mà així com un aparcament tancat per a aquest tipus de vehicles.
Segons la rectora de la UAB, Margarita Arboix, “la bicicleta és un vehicle silenciós, net i que no suposa cap càrrega per a les reserves de combustibles fòssils; és el mitjà de transport més ràpid per a distàncies de fins a 5 km, segons els estudis”. La rectora no amaga que el seu desig és “fer fora el cotxe del campus i oferir serveis perquè la gent que cursa assignatures a diferents facultats es pugui moure amb facilitat entre aquestes llargues distàncies”. Arboix adverteix que la gent ha “d'assumir” que la mobilitat dins el campus acabarà sent amb bicicletes o motos elèctriques i, per això, a llarg termini caldrà adaptar els pàrquings actuals a aquest tipus de vehicles. Tanmateix, només l'1,1% utilitzen aquest mitjà de transport per desplaçar-se pel campus. Un percentatge que Arboix vol augmentar perquè s'ha diagnosticat una gran potencialitat de l'ús d'aquest mitjà. Segons l'última enquesta de mobilitat de la UAB, el 19% de la comunitat universitària disposa de bicicleta.
El Campus de la UAB està format per unes 40.000 persones que generen uns 220.000 desplaçaments diaris.
LA XIFRA
Col·laboració entre institucions
Aquesta iniciativa ha estat impulsada per la mateixa universitat, així com per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i també l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). D'una banda, la UAB s'encarrega de la gestió diària del servei, FGC ha cedit el local on s'ha instal·lat el servei i l'AMB hi aporta 12.000 euros durant dos anys per subvencionar el lloguer de les bicicletes. A més, l'empresa Autocars Fons també hi col·labora amb 3.000 euros l'any per mantenir el servei.