turisme
Més gestió turística contra l’estacionalitat i la fòbia
El conseller d’Empresa recorda que no es poden aplicar “frívolament” les ordenances que regulen la convivència amb el turisme
Aposta del sector públic i acadèmic per la segmentació
Els reptes del sector turístic impliquen una inversió més gran de recursos en la seva gestió, i no tant en la promoció tradicional. Aquesta va ser una de les conclusions que van posar ahir sobre la taula els ponents al col·loqui organitzat per Alcaldes.eu i El Punt Avui a Salou (Tarragonès) amb el títol Turisme de qualitat: turisme segur i sense estacions.
En la intervenció inaugural, el conseller d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, Santi Vila, va apuntar un dels temors que planen sobre el sector en els darrers mesos, la coneguda com a turismofòbia. “La percepció negativa, és problema del turisme o que apliquem frívolament les ordenances municipals que ho regulen?”, va subratllar Vila, que va apostar també per “fer millor gestió” i va parlar de la necessitat de dotar-se de més eines de “planificació i reflexió estratègica”.
En aquest sentit, el secretari d’Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, va avançar que el proper divendres el govern signarà un acord amb les universitats catalanes per a la creació d’un observatori del turisme, expandint a tot el territori l’experiència que la Universitat Rovira i Virgili (URV) ja té en marxa amb l’Observatori de Turisme de la Costa Daurada. “Tindrem més capacitat d’anàlisi per abordar els reptes”, va subratllar Aregio.
A l’hora de combatre, però, el contagi de la turismofòbia de Barcelona a la resta del territori, la regidora de Patrimoni, Festes i Seguretat de Tarragona, Begoña Floria, va posar l’accent en la necessitat de coordinació entre les diferents administracions. “Potser cal treballar més transversalment aspectes com la regulació d’apartaments, terrasses i convivència”, va reclamar Floria, que també va apostar per una especialització de les forces de seguretat locals per garantir el compliment d’aquestes normes, però també evitar problemes d’inseguretat com els furts.
L’alcalde de Salou, Pere Granados, va recordar que assumir aquestes competències suposa un sobrecost per a les arques municipals. “Reivindiquem una major participació en els tributs i que no ho hagin d’assumir les arques municipals soles”, va afirmar. Per la seva banda, la gerent del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Marta Farrero, va vincular la visió negativa del turisme amb el “desconeixement” que es té del sector i la “manca de valoració” de la feina feta.
Més mesos
Trencar l’estacionalitat és, però, el gran repte que els ponents ahir més van analitzar, tot i que amb posicions diverses. El secretari d’Empresa i Competitivitat va recordar que les dades d’arribada de turistes a Catalunya fan evident que la meitat dels visitants ho continuen fent en els mesos d’estiu. “L’objectiu ha de ser atenuar l’estacionalitat, i no és senzill”, va subratllar Joan Aregio, que també va convidar el sector a reflexionar sobre la feina feta i plantejar canvis. “No la podem combatre fent només un acte a l’octubre”, va sentenciar.
El rector de la URV, Josep Anton Ferré, va anar més enllà i va apuntar que l’estacionalitat té “una dimensió global”, situació que va vincular amb el valor del lleure com una experiència vivencial en la societat actual. En aquesta línia, precisament, diversos ponents van exposar l’aposta per la segmentació del mercat turístic, amb apostes com el turisme esportiu o l’enoturisme. L’alcalde de Salou va recordar el paper que el projecte de Hard Rock International al seu municipi i a Vila-seca tindrà per a l’especialització en l’oci i els parcs temàtics, amb visitants “fora de la temporada tradicional”. Per la seva part, la regidora de Patrimoni de Tarragona va cridar l’atenció sobre la necessitat de cuidar els grups escolars que visiten la ciutat, com a “futurs prescriptors”.