Infraestructures i serveis

La liberalització de l’alta velocitat arribarà a poc a poc

A partir d’avui, els serveis de TAV de Ouigo i Ilsa poden competir amb Renfe, però no tenen previst fer-ho almenys fins al maig vinent

La crisi sanitària ha fet endarrerir l’entrada en servei dels nous operadors

Cap de les empreses de transport que poden oferir serveis d’alta velocitat a l’Estat a partir d’avui té pressa per començar, encara que tampoc n’hi ha cap que hi renunciï i totes mantenen els seus projectes vigents. La crisi sanitària, que ha provocat la caiguda en picat de la demanda i la vigència de l’estat d’alarma fins al maig, dificulta la planificació a llarg termini, tot i que les dues empreses que competiran amb Renfe, Rielsfera, que operarà amb la marca Ouigo, i Ilsa, treballen per plantar cara amb propostes alternatives. Així serà el servei dels tres competidors en l’alta velocitat estatal.

Ouigo, els primers

Rielsfera, amb la participació de la companyia francesa de ferrocarrils SNCF, operarà amb la marca comercial Ouigo, que aposta per ser la primera a fer arribar el low-cost a l’alta velocitat de l’Estat. La directora general de Ouigo Espanya, Hélène Valenzuela, explica que volen cobrir un segment desatès fins ara. “El nostre model permet que els viatgers gaudeixin del millor de l’alta velocitat de qualitat de manera còmoda i a preus assequibles per a tothom.” Valenzuela avança que Ouigo oferirà tarifes que de mitjana seran un 50% més barates que els preus actuals de Renfe. La idea és començar per la línia Barcelona-Madrid, amb cinc freqüències diàries per sentit i algunes de les quals amb parades a les estacions de Camp de Tarragona i Saragossa. El servei tindrà una flota de catorze trens d’alta velocitat i d’última generació Alstom Euroduplex i ja s’estan fent totes les proves necessàries per començar a operar. Són unitats de dos pisos, àmplies i còmodes, que, segons la directora general, “han operat a França durant la pandèmia i han demostrat que són espais segurs perquè no s’hi ha hagut de lamentar cap brot”. En principi, s’havia anunciat el dia 15 de març com a data d’inici de les operacions, però la situació d’alarma sanitària n’endarrerirà la posada en marxa. La companyia ja ha posat a la venda els primers bitllets per viatjar entre el 10 de maig i l’11 de desembre, amb preus a partir de 9 euros. Valenzuela manté que Ouigo “s’adaptarà a les decisions de les autoritats en matèria de mobilitat” i remarca que el compromís de la companyia és “ferm”. L’empresa ha anunciat una inversió de 600 milions d’euros i la creació de 1.300 llocs de treball, tant directes com indirectes. L’objectiu és començar amb la ruta Barcelona-Madrid, arribar després al corredor València-Alacant i, en una tercera fase, a Andalusia. Quan estiguin en funcionament els tres corredors, preveuen oferir nou milions de places a l’any.

Avlo, en espera

Renfe va anunciar ara fa un any la creació d’un servei low-cost d’alta velocitat entre Barcelona i Madrid, l’Avlo, que havia de començar a operar el dia 6 d’abril, coincidint amb l’inici de la Setmana Santa, i havia de funcionar com a oferta complementària als TAV actuals. Les restriccions de mobilitat derivades de la crisi sanitària van estroncar el projecte, que volia estar operatiu i ben rodat abans de l’entrada en vigor de la liberalització de l’alta velocitat ferroviària. Ara, Renfe anuncia que s’està replantejant l’oferta. Si en un principi s’havia dit que la majoria dels trens farien el trajecte sense parades entre les dues capitals perquè aquesta era la manera de fer més rendible el servei, ara s’està redissenyant perquè els trens s’aturin a les ciutats catalanes on arriba l’alta velocitat. El que encara no queda clar és la data de posada en marxa de l’Avlo. “Un servei d’aquest tipus ha de ser rendible i, per això, cal una alta ocupació”, reconeix Antonio Carmona, portaveu de Renfe. Fins que es va anunciar l’anul·lació de la posada en marxa de l’Avlo, es van arribar a vendre 160.197 bitllets per a aquests trens, 10.000 dels quals a un preu promocional de 5 euros. Renfe va haver de retornar els diners de tots els bitllets venuts. Ara es mostren cautelosos a l’hora d’anunciar una nova data de posada en funcionament del servei, expliquen que segueixen atentament l’evolució de la pandèmia i esperen “el moment idoni per poder posar en marxa el servei”. Des de Renfe asseguren que no els preocupa la irrupció de competidors en el mercat de l’alta velocitat. “Tenim l’experiència, el personal i el coneixement; la competència serà un impuls per a nosaltres”, manté el portaveu de la companyia.

Ilsa, el 2022

La companyia Ilsa, amb la participació de Trenitalia i Air Nostrum, es vol posicionar, en paraules del seu director general i cofundador, Víctor Bañares, com “el millor operador privat d’alta velocitat, amb una oferta més confortable i prèmium”. Bañares destaca l’aposta per la multimodalitat i la relació cent per cent digital entre la companyia i els clients, a més de la sostenibilitat del projecte. “Estem construint la millor flota del continent, amb un 98% de materials reciclats, que es mouran amb un alt percentatge d’energies renovables”, assegura. Ilsa preveu començar a operar a partir del segon semestre del 2022 i no els preocupa anar al darrere dels competidors. Admeten que la pandèmia ha impactat en el projecte i que els farà endarrerir terminis.

El director general considera que l’entrada de més operadors al mercat de l’alta velocitat servirà per captar nous clients. D’entrada, tenen assignat el 35% de les freqüències entre Barcelona i Madrid, que representen 32 rutes diàries. Han invertit 800 milions d’euros en la construcció dels nous trens, que ja ha començat. Es tracta de 32 unitats d’última generació que fabrica el consorci Hitachi Rail i Bombardier Transportation del model ETR1000, conegut comercialment a Itàlia com a Frecciarossa 1000. Preveuen una inversió total de 1.000 milions d’euros i la creació de 2.600 llocs de treball directes i indirectes, i ja han començat el procés de selecció de personal del comitè de direcció. Bañares assenyala que la voluntat d’Ilsa és operar “totes les rutes d’alta velocitat de l’Estat espanyol, així com les que es vagin obrint en els pròxims anys, i créixer també a Europa”.

LES FRASES

El nostre model permet gaudir del millor de l’alta velocitat de qualitat a preus assequibles
Hélène Valenzuela
directora general de Ouigo Espanya
Estem construint la millor flota del continent, amb un 98% de materials reciclats
Víctor Bañares
director general i cofundador d’ILSA


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia