Montblanc vol implantar el pagament aquest hivern
Algunes de les zones blaves ja estan delimitades fora de muralles, però el govern vol fer un pàrquing subterrani a Sant Francesc i esperar a reordenar tot el trànsit al nucli històric
Pels carrers de traçat medieval de Montblanc, lògicament estrets, és millor no aventurar-se amb el vehicle i aparcar fora les muralles. Els veïns i els vehicles de transport que abasteixen les botigues són els usuaris més habituals de les vies del centre històric.
Fa un temps, l'Ajuntament ja va decidir tancar al trànsit durant certes hores la plaça Major. Actualment, els dos principals eixos comercials –carrers Major i Riber– estan aixecats per tal de renovar-ne el paviment, cosa que ja ha comportat una redistribució del trànsit i la millora de la connexió amb el pàrquing de Sant Miquel, mitjançant l'obertura del carrer Carles Monfar. L'objectiu és descongestionar el primer tram del carrer Major. Quan s'acabin els treballs a inicis de la tardor, la voluntat de l'equip de govern és reordenar tot el trànsit dins i al voltant del nucli antic. Per fer-ho, caldrà habilitar més zones d'aparcament.
Francesc Benet, primer tinent d'alcalde, ha explicat: “Pretenem augmentar la mobilitat, perquè hi ha cotxes que estan estacionats molts dies al mateix lloc”. Ja s'han pintat les línies per poder establir dues zones blaves a la Muralla de Santa Tecla. La implantació de les zones blaves, que el govern municipal vol engegar a primers de l'any vinent, està condicionada al suport de la resta de grups municipals. L'alcalde, Josep Andreu, pretén tenir-les en marxa a primers del 2011. “Cal regular el trànsit pel nucli històric, i tancar-lo parcialment. Els veïns i els vehicles autoritzats hi podran accedir. Ja veurem si a través d'un sistema de lector de matrícules”. A banda, el govern estudia què s'ha de fer amb l'aparcament de Sant Francesc, el de major capacitat a l'entrada del nucli històric. L'Ajuntament té la intenció de fer un pàrquing subterrani, però de moment no troba concessionàries disposades a fer-hi la inversió. “Si no hi ha aparcament subterrani, l'àrea es transformarà en una plaça”. Aleshores, estudiaran on traslladar els cotxes.
LA FRASE
El primer i l'únic pàrquing subterrani, a Santa Coloma
El 21 de novembre del 2002 es va tallar la cinta inaugural de l'obra que més polèmica ha generat des de la transició a Santa Coloma de Queralt. L'aparcament subterrani a la plaça Major va ser una obra contestada i denunciada a la Sindicatura de Comptes per presumptes irregularitats, que mai es van demostrar. Per tota l'oposició municipal i una part del veïnat, aquesta obra pionera a la comarca era una despesa innecessària. La Sindicatura va arxivar les diligències.
La construcció de l'aparcament va recuperar l'aspecte que tenia la plaça fa un segle, amb el desplaçament del rellotge, considerat un monument en honor del franquisme. L'objectiu principal de tot el projecte era “consolidar el nucli antic, perquè sigui un lloc viu, d'on no marxi la gent”, segons l'alcalde d'aleshores, Josep M. Riba. Amb els anys, l'enrenou s'ha oblidat i l'aparcament registra una bona ocupació. “Ningú es queixa, tothom l'ha assumit”, assenyala l'actual batlle, Ramon Borràs. Les tarifes són econòmiques, 0,30 cèntims l'hora, i 53 euros al mes de lloguer. L'ocupació és bona, segons Borràs.