infraestructures
Modernitzen el control de pas dels trens a Figueres per millorar-ne la seguretat
Adif instal·la un sistema electrònic a l'estació per garantir la seguretat tant del trànsit ferroviari com dels passos a nivell
També en millora la capacitat
L'administrador d'infraestructures ferroviàries Adif ha posat en funcionament a l'estació de Figueres un nou sistema de regulació del trànsit que ha de millorar la seguretat tant del pas dels trens com dels passos a nivell. En concret, el que s'ha fet és modernitzar el sistema i canviar-lo per uns equips electrònics d'última generació i amb comandament videogràfic. Aquest enclavament –el dispositiu que subordina l'accionament d'un mecanisme a la posició d'altres– és el que gestiona els senyals, els canvis d'agulles i els dispositius que ordenen els moviments dels trens per evitar ordres contradictòries. També permet veure en tot moment la situació dels trens.
Això ha de fer que augmenti la seguretat del trànsit ferroviari, però també estan coordinats amb el trànsit extern “per regular amb la màxima seguretat les operacions d'entrada i sortida de les estacions i les circulacions internes”, diu Adif. De fet, l'empresa ferroviària va fer aquestes obres durant els dies 7 i 8 de març als passos a nivell de Figueres, quan es van haver de fer talls intermitents del trànsit de vehicles per instal·lar els nous dispositius electrònics.
A part, Adif també ha instal·lat el que anomena un sistema de bloqueig automàtic de via doble banalitzada, entre les estacions de Vilamalla i Figueres. El que fa aquest sistema és impedir que dos trens que circulen en sentits oposats puguin usar de manera simultània el mateix tram de via; per tant, es millora la seguretat del trànsit. Adif ha explicat que aquestes feines formen part del projecte de modernització del tram Girona-Figueres perquè sigui usat en ample internacional, amb un pressupost de 94 milions d'euros.
LA XIFRA
Pendents de la sincronització dels semàfors
El pas a nivell de l'avinguda Vilallonga s'ha de sincronitzar amb els semàfors que es van instal·lar quan es va fer la millora de l'avinguda, i que van provocar problemes de trànsit quan van acabar les obres el maig del 2011. Aquesta sincronització entre els semàfors i el pas a nivell s'ha de pactar encara entre l'Ajuntament i Adif, i encara està pendent.