10 anys de Ryanair a Girona: del gran èxit a la preocupació
La companyia compleix el desè aniversari de l'establiment a Vilobí de la seva primera base a l'Estat, que va suposar una revolució per a l'aeroport
L'efemèride coincideix amb una forta retallada de vols
L'aeroport Girona-Costa Brava va iniciar el segle XXI amb només uns 600.000 viatgers a l'any, bàsicament gràcies als xàrters estivals. Tot va canviar quan el febrer del 2004 Ryanair va establir-hi la seva primera base de l'Estat espanyol. Un fet del qual ara se'n compleix el desè aniversari, coincidint amb el pitjor moment de la companyia de baix cost irlandesa a Girona des de la seva arribada.
L'evolució d'aquesta dècada es divideix clarament en dues parts: el gran auge, que va tenir com a punt culminant els 5 milions de passatgers del 2008 i del 2009, i la davallada que va venir després, coincidint amb l'enduriment de la crisi i sobretot amb l'obertura el 2010 de la base de Ryanair al Prat, i que està portant l'aeroport gironí de nou a l'estacionalització. Després de cinc anys de baixada, les retallades de vols d'aquest 2014 estan sent especialment dures.
De l'ascens...
L'arribada de Ryanair va ser tota una revolució per a Girona i l'èxit va ser esclatant. L'oferta de preus de la companyia i la varietat de rutes van fer multiplicar el nombre de viatges dels gironins, alhora que atreia viatgers de Barcelona i altres punts, i sobretot suposava una important arribada de turistes. L'èxit va obligar Aena a millorar la infraestructura de l'aeroport: es va ampliar i remodelar la terminal de passatgers, es va engrandir la plataforma d'estacionaments dels avions, es va fer un pàrquing nou... En total, entre el 2004 i el 2013, hi ha invertit 142,5 milions d'euros.
Ryanair va trencar clarament al principi l'estacionalització de l'aeroport. Els primers anys el nombre de vols i el de passatgers eren gairebé idèntics tot l'any, però a partir del 2007 es van començar a disparar a l'estiu. Malgrat això, en els anys de màxim auge (2008 i 2009) la diferència no era tampoc tan alta: entre 2.400 i 2.800 vols mensuals a l'hivern i de 2.900 a 3.300 a l'estiu.
...al descens
El 2010 va començar la retallada, però la gran caiguda va ser el 2011, quan Ryanair va reduir un 41% el nombre de vols, enmig d'un clima d'amenaces amb les institucions per augmentar les xifres econòmiques en contractes per publicitat i màrqueting. Finalment a finals del 2011 Ryanair arribava a un acord amb l'Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les comarques gironines (AGi) i es comprometia a transportar entre 3 i 4 milions de passatgers l'any. Mai no ho ha complert. La retallada de rutes i vols va continuar el 2012 i el 2013, i s'ha fet de nou molt dràstica aquest 2014. Ryanair ja ha dit que pensa tancar l'any amb 1,7 milions de viatgers, un 30% menys que el 2013. Serà el segon descens més fort, després del del 2011. Girona és l'aeroport on Ryanair ha reduït més rutes aquest estiu –de 65 a només 47 a l'agost– i per a l'hivern acaba d'anunciar que només n'oferirà 14. Hi haurà tres destins nous però se n'eliminaran 8, alguns d'històrics com Londres i París. En el rerefons de la retallada de nou hi ha la pressió: ara perquè el govern retiri una nova taxa del Prat.
LA DATA
LA XIFRA
El futur depèn dels nous avions i del xantatge a la Generalitat
El moment clau per definir cap on anirà el futur de Ryanair a Girona serà quan s'anunciï la programació de vols per a l'estiu que ve. Llavors es veurà si la companyia irlandesa torna a apostar per Girona. Ryanair començarà a rebre la tardor que ve 160 avions que té encarregats i amb els quals projecta fer un gran creixement d'operacions els propers anys. Els rebrà de manera gradual, però els primers senyals de quins aeroports es potencien es veuran ja el 2015.
El comunicat de Ryanair de fa uns dies anunciant la programació d'hivern deixava les coses bastant clares. No només s'informava que hi hauria poques rutes i que la previsió per al 2014 era de només 1,7 milions de viatgers, sinó que també es recordaven els 1.700 llocs de treball que diu que sustenten a Girona i es parlava dels nous avions i futur creixement: “Esperem assignar una proporció d'aquest creixement a Girona.”
De què dependrà? De les negociacions amb la Generalitat. Fa un mes i mig la companyia va amenaçar de retallar més encara a Girona l'hivern que ve –com ha fet– si la Generalitat no retirava una taxa mediambiental que vol aplicar al Prat.
De moment, el conseller Vila no ha parlat de la taxa però sí que ha deixat clar que no pensen “incentivar” Ryanair a mantenir rutes “no rendibles” i que han de ser “les dinàmiques del mercat les que regulin l'oferta i la demanda”. També va dir que si Ryanair no compleix l'acord signat amb l'AGi, l'aportació pública que rep també serà menor.