Les Garrigues, la Noguera, el Pla d'Urgell i Lleida estrenen 50 noves expedicions de transport públic
Aquest dimarts, el director general del Transport Terrestre de la Generalitat, Manel Villalante, ha presidit la ruta inaugural que s'ha fet entre les Borges Blanques, Mollerussa i Balaguer, acompanyat de nombrosos alcaldes i regidors, representants dels Consells Comarcals, i els responsables de l'ATM de Lleida.
El Pla ha previst 16 noves expedicions entre les capitals de les Garrigues, el Pla d'Urgell i la Noguera, i 15 nous viatges entre aquestes ciutats i Lleida. També s'han creat 17 noves expedicions entre municipis de les tres comarques, i algunes connexions amb ciutats com Lleida i Tàrrega: Almenar-Balaguer, Balaguer-Ponts, Agramunt-Balaguer, Castelldans-Lleida, L'Espluga Calba-Lleida, Tàrrega-Balaguer. El Pla inclou a més cinc nous viatges entre Albesa i Lleida. El 27 de juliol ja es van posar en servei 6 noves expedicions al Segrià entre Santa Maria de Gimenells i Lleida, i Raïmat i Almacelles.
Les noves expedicions han estat dissenyades per garantir l'accés amb transport públic a totes les poblacions i coordinar el servei amb els horaris del ferrocarril, en especial els trens d'alta velocitat que paren a l'estació de Lleida-Pirineus.
La segona fase d'implantació del Pla de millora del transport per carretera en aquestes comarques de Ponent s'aplicarà encara sense termini en els propers mesos. Aquesta part de l'actuació suposarà la creació i millora de serveis de caràcter més local i suburbà.
El director general de Transport Terrestre de la Generalitat, Manel Villalante, ha explicat que l'objectiu és «posar-ho més fàcil als ciutadans per accedir a l'assistència sanitària, al lleure, etc., tot i que ara cal que utilitzin aquest servei». Villalante ha destacat la connexió entre les capitals, que alcaldes com el de Balaguer, Miquel Aguilà, han celebrat. «Per anar de Balaguer a Mollerussa gairebé perdies el dia, i ara estarem connectats en mitja hora», ha recordat Aguilà.
Malgrat tot, un dels reptes és ara «fer front a l'alta dependència dels veïns de Ponent amb el cotxe, per culpa de la manca de transport públic fins ara». L'Autoritat Territorial de la Mobilitat de Lleida invertirà anualment 800.000 euros a les noves freqüències d'autobús.
La integració tarifària que s'aplicarà a partir de dilluns, i que beneficiarà també els usuaris dels Ferrocarrils de la Generalitat fins a Àger (Noguera), suposarà un estalvi d'entre el 60 i el 70% als viatgers. Per adquirir els títols de transport, com les targetes T-10 per exemple, el Govern crearà 300 punts de venda a tots els municipis de les comarques de l'ATM. Està previst instal·lar-los en quioscos, estancs i probablement als supermercats Plusfresc i BonÀrea –si fructifiquen les converses amb les dues empreses.
Malgrat l'aplicació de bona part del Pla de millora del transport per carretera a les Garrigues, el Pla d'Urgell i la Noguera, encara hi ha alguns nuclis de població sense servei. El Departament de Política Territorial preveu fer-hi arribar «busos a la demanda» a partir del primer o segon semestre del 2010. També s'aniran aplicant millores a les rutes com les que ja ha demanat l'Ajuntament de Balaguer per ampliar el servei també als dissabtes, dia de mercat a la ciutat.
El secretari general de Comissions Obreres a Lleida, Josep M. Baiget, -sindicat membre de la comissió consultiva del transport- ha definit l'aplicació d'aquesta fase del Pla de millora del transport per carretera com a «molles de pa per un territori maltractat històricament en temes de mobilitat». Baiget ha recordat que l'estació de tren d'Almacelles «segueix tancada i els regionals no hi poden parar», igual que la façana nord de l'estació de Lleida-Pirineus, pel barri de Pardinyes «que dificulta l'accés ràpid als FGC de la Pobla de Segur». També ha lamentat que la integració tarifària no inclogui els trens de mitja distància entre Lleida, Tarragona i Barcelona.
Un dels punts negres del Pla, segons CCOO, és que «el servei d'autobusos els caps de setmana cau en picat, i així el treballador continua estan obligat a comprar-se un cotxe per la vida lúdica, perquè no hi ha oferta». Baiget també ha criticat el títol T-12 que el Govern estendrà dilluns a tot Catalunya amb gratuïtat per als nens i nenes de 4 a 12 anys. El líder sindical ha lamentat que «s'hagi copiat el model de Barcelona, i no el de Lleida on s'ha havia aconseguit gratuïtat fins als 16 anys als busos de la ciutat i sense pagament inicial», fet que segons ell «caldria estendre a tot el país», ha dit. Baiget ha lamentat que els ajuntaments hagin acceptat els plans del DPTOP, que segons CCOO «són insuficients».
El director general de Transport Terrestre de la Generalitat, Manel Villalante, ha assegurat que l'augment de velocitat dels transports comercials a la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat entre Lleida i la Pobla de Segur podria arribar «el 2010», tot i que «la línia té limitacions en alguns punts».