Infraestructures i serveis

trànsit

infraestructures

Un terç de les carreteres catalanes presenten un risc “alt” i “molt alt” de patir un accident greu o mortal

La sinistralitat de les motocicletes augmenta un 36% des del 2013, segons un estudi del RACC

La demarcació amb un major percentatge de quilòmetres de risc “molt alt” és Girona (20%), seguida de prop per Barcelona (18%)

Catalunya té encara més de 2.000 quilòmetres de carreteres amb un risc “alt” o “molt alt” de patir un accident greu o mortal, el que representa un terç de la xarxa viària del país, segons la 16a edició de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP, que ha elaborat el RACC juntament amb altres automòbils clubs europeus membres de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA). L’estudi també revela que les motocicletes estan involucrades en el 42% dels accidents totals en carretera i la seva sinistralitat ha crescut un 36% des del 2013. L’entorn metropolità de Barcelona és on es concentren més accidents greus. Pel que fa la carretera més perillosa és la carretera de l’Arrabassada per segon any consecutiu, seguit del tram de la BV-1221, a l’altura de la intersecció amb la B-40, i Matadepera després d’escalar cinc posicions. Els accidents de moto representen el 81% i el 67% del total, respectivament.

La mostra, que es fa cada any i persegueix la millora de la seguretat viària en carretera a Catalunya, també conclou que en els darrers dos anys hi ha hagut un estancament en la reducció de les víctimes mortals i s’ha deixat d’avançar cap a l’objectiu de reduir la xifra a la meitat el 2020 respecte la dècada anterior. Tot i l’estancament, la mobilitat s’ha incrementar un 3,26% en el mateix període 2014-2016 i l’índex del risc ha disminuït un 3,6% respecte el trienni anterior.

La demarcació amb un major percentatge de quilòmetres de risc “molt alt” és Girona (20%), seguida de prop per Barcelona (18%), tot i que ambdues disminueixen un punt el percentatge d’aquestes vies. A més, les quatre demarcacions augmenten el percentatge de quilòmetre amb risc ’alt’ i ’molt alt’, concretament Lleida i Barcelona ho fan amb dos punts percentuals i Girona i Tarragona amb un.

Pel que fa els quilòmetres amb un índex “molt baix” i “baix”, han pujat del 38% fins al 46% en els últims set triennis, tot i que aquest augment s’ha estancat en els últims dos triennis. Majoritàriament, són vies desdoblades, tant de peatge com de no peatge, i més de 529 quilòmetres tenen un risc igual a zero, és a dir, on no hi ha hagut cap accident freu o mortal en l’últim trienni.

Els trams on es concentren més accidents per quilòmetre (sense tenir en compte el volum de trànsit que hi passa, són 7,1 quilòmetres de l’autovia C-58, entre Barcelona i Cerdanyola del Vallès (1,27 accidents per quilòmetre), seguit de la C-31, també autovia, entre El Prat de Llobregat i l’Hospitalet (0,77 accidents) i l’N-II, entre Montgat i l’enllaç de Mataró sud amb C-32.

La sinistralitat amb motos implicades s’ha disparat, amb un increment del 36% des del 2013, i els accidents que han ocasionat morts i ferits greus han pujat un 13%. A més, en el 42% de tots els sinistres amb morts i ferits greus hi ha estat involucrada com a mínim una moto o un ciclomotor, una xifra que el RACC alerta que és “important” perquè aquests vehicles només representen el 5% de la mobilitat global a la carretera. A més, fa 12 anys, aquest percentatge només era del 25%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.