trànsit
medi ambient
Càmeres a la ronda contra els vehicles contaminants
L’Àrea Metropolitana farà aquest semestre proves pilot per controlar la circulació en els episodis d’alta contaminació
Des del desembre passat, els vehicles més contaminants tenen restringida la circulació a l’àrea delimitada per les rondes de Dalt i Litoral durant els episodis de contaminació extrema, unes limitacions que s’ampliaran a partir del 2020. Per controlar la circulació dels vehicles que no disposen de l’etiqueta ambiental de la DGT, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) instal·larà, en col·laboració amb els ajuntaments dels municipis per on passen les rondes, unes càmeres que llegiran les matrícules i que enviaran la informació a un nou sistema de control tecnològic.
Abans del juliol es faran proves pilot d’aquest nou sistema de control i s’estudiarà la ubicació més adient de les càmeres. Les càmeres serviran per reforçar les sancions que s’hagin d’imposar als conductors que no compleixin però també per ajudar a conèixer millor les característiques del conjunt de vehicles que circulen. La prova pilot servirà també per avaluar l’eficàcia dels panells que informaran els conductors de l’etiqueta ambiental de la DGT que li correspon i si pot, per tant, circular. Abans del juliol haurà de quedar definida, així mateix, la plataforma metropolità per gestionar l’anomenada Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona.
Aparcar a les estacions
Aquesta no és l’única mesura per combatre la contaminació impulsada per l’AMB i els ajuntament i, en aquesta ocasió, Renfe, ja que s’han habilitat al costat de les estacions de Castelldefels i Sant Joan Despí dos aparcaments on els usuaris de rodalies poden aparcar, de manera gratuïta, a les 100 places de Castelldefels i les 51 de Sant Joan Despí. La voluntat és habilitar en conjunt 1.500 places de l’anomenat park&ride a l’àrea metropolitana.
LA DATA
Colau, sense suports per iniciar la unió del tramvia
f. espigaL’oferiment llançat dimarts per l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, de començar a executar aquest mateix mandat la connexió dels tramvies a través l’avinguda Diagonal en un primer tram, el que va de la plaça de les Glòries al passeig de Sant Joan, no només no ha despertat cap complicitat entre l’oposició municipal, sinó que ha fet posar d’esquena partits com ara ERC o el PSC, d’entrada defensors del projecte. Aquest recel va quedar patent en la sessió d’ahir de la comissió tècnica que analitza l’obra, i on el portaveu republicà, Jordi Coronas, va recordar que, abans d’aprovar la connexió de xarxes, s’han de tancar qüestions crucials, com ara redactar un conveni amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) o definir quin serà el model de gestió del servei. Per la seva banda, el socialista Daniel Mòdol va recalcar que la proposta de l’alcaldessa no només és inassumible pel que fa a terminis, sinó que és un error polític: “Colau està fent tot el necessari perquè no hi hagi tramvia”, va ser el seu argument. En aquest context, el govern municipal va detallar ahir que aquest nou enllaç del Trambesòs tindria 1,8 quilòmetres, tres parades (Monumental, Sicília i Verdaguer) i permetria passar de 31.400 usuaris diaris, a 49.700. El seu cost seria de 75 milions d’euros.