La plataforma nord-catalana contra la MAT diu que el túnel s'iniciarà per la Jonquera per esquivar la llei francesa

Asseguren que la normativa espanyola és menys restrictiva en temes ambientals

El túnel que per­metrà que la línia elèctrica de 400 kV, en el seu tram inter­na­ci­o­nal, tra­vessi el Piri­neu es començarà a cons­truir per la banda sud, a la Jon­quera. Aquest anunci ha fet que la pla­ta­forma contrària a la línia de la zona nord-cata­lana, Non à la THT, asse­guri que aquesta decisió s'ha pres per esqui­var la legis­lació fran­cesa en matèria medi­am­bi­en­tal. Segons explica el seu pre­si­dent, Joan Jac­ques Pla­nas, en una carta, la com­pa­nyia elèctrica fran­cesa ha rebut una cer­ti­fi­cació ambi­en­tal sobre la cons­trucció del túnel que con­si­dera que no s'aca­barà apli­cant perquè a l'Estat espa­nyol no exis­teix. Per això, Non à la THT tem que la decisió de començar a fora­dar per la Jon­quera sigui només per elu­dir aquesta nor­ma­tiva fran­cesa, que asse­gu­ren que és més res­tric­tiva que l'espa­nyola.

L'experiència del TAV

Segons afirma el por­ta­veu de l'enti­tat, quan es va cons­truir el túnel del TAV hi va haver «man­can­ces molt impor­tants en la segu­re­tat dels tre­ba­lla­dors i en la qua­li­tat medi­am­bi­en­tal de les obres» i fins i tot asse­gu­ren que es va arri­bar a con­ta­mi­nar algun riu. La pla­ta­forma Non à la THT també defensa que tècni­ca­ment hau­ria estat millor començar per la banda nord-cata­lana, ja que es comença per la banda més alta i això pot por­tar pro­ble­mes quan es tra­ves­sin bos­ses d'aigua, que s'hau­ran de xuclar cap a fora de baix cap a d'alt.

Per tot això, creu que «l'únic avan­tatge real de començar per la banda sud és efec­ti­va­ment elu­dir la regla­men­tació fran­cesa, que és més res­tric­tiva», tant en matèria medi­am­bi­en­tal com de segu­re­tat de les obres, asse­gu­ren.

Set quilòmetres per la part nord de la frontera

El túnel de la MAT es construirà a 150 metres a l'est del tub del TAV, i set dels vuit quilòmetres que es faran estaran situats en territori nord-català. Precisament, sobre aquesta qüestió, el portaveu de No a la MAT, Joan Martí, ha manifestat que això significa que l'Estat espanyol pagarà una part de la banda del túnel que estarà de la banda francesa, ja que els dos estats paguen la meitat de l'obra. Joan Martí va insistir ahir a destacar les diferències que es fan a un costat i a un altre de la frontera amb la informació que es dóna al territori, després d'assistir a una reunió sobre la MAT al Pertús.

Segons va explicar, la banda nord-catalana té una informació molt detallada, fins i tot per finques. De fet, s'estan organitzant diverses reunions tècniques, mentre que la plataforma lamenta que aquí encara no se n'hagi fet cap. En la reunió informativa que es va fer al Pertús es van explicar qüestions tècniques i del traçat de la infraestructura. Aquesta trobada es va fer ahir pocs dies després de la que hi va haver a Toluges.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.