Infraestructures i serveis

INFRAESTRUCTURES I SERVEIS

Foment allarga l’inici del desdoblament al nord de l’N-II fins a mitjan 2020

Es dona per aturat el projecte de les rotondes de Pontós i Garrigàs, i es reincorpora en un projecte global que es posaria a exposició pública a l’estiu

Les obres de les rotondes a l’N-II per adequar les cruïlles de Pontós i Garrigàs no començaran, en el millor dels casos, abans de mitjan 2020. El projecte es va presentar als veïns dels municipis l’abril del 2013 i havia de significar el pas previ al desdoblament de la part nord de l’N-II. Poc després van aparèixer els rètols d’inici d’obres a peu de carretera però pràcticament res no s’ha mogut i Foment ara admet l’evidència: el projecte està aturat. Fonts consultades per aquest diari expliquen que l’argument oficial per aquest nou retard és que l’empresa encarregada de construir les rotondes ha fet suspensió de pagaments. Sigui quin sigui el motiu, el Ministeri de Foment ha decidit replantejar aquests treballs reagrupant-los en un projecte global –des d’Orriols fins a la Jonquera– de desdoblament del tram nord de l’N-II.

Les previsions de Foment són que aquest projecte es pugui presentar a exposició pública aquest estiu per a continuació iniciar la tramitació, posar els treballs a licitació i atribuir la concessió de les obres. D’aquesta manera, tenint en compte els terminis que s’aniran sumant per cada un d’aquests passos, es preveu que l’execució podria començar en el millor dels casos a mitjan 2020.

Des del 2008

Ara fa 10 anys que es va iniciar la tramitació per dibuixar la futura traça de l’autovia A-2 en aquest tram nord de l’N-II, però s’han anat succeint projectes i les obres ni han començat. L’any 2008, Foment va adjudicar per 2,1 milions d’euros els projectes de desdoblament de l’N-II als trams Orriols-Garrigàs i Pont de Molins-Agullana. El primer havia d’enllaçar amb la variant de Figueres. El segon, abastava des de Pont de Molins fins a Agullana, un cop la carretera ha deixat enrere la capital de l’Alt Empordà.

Res d’això es va concretar; el 2013, amb l’evidència que les cruïlles de Pontós i Garrigàs són dos punts negres perillosos on sovintegen els accidents, i per respondre a la pressió dels alcaldes i poblacions dels municipis afectats, Foment replanteja el projecte i anuncia, com a mesura urgent i com a anticipació del desdoblament, la construcció de dues rotondes elevades a cada cruïlla amb un pont per sobre de l’N-II. Es presenten els plànols als veïns i es comencen a tramitar les expropiacions. Posteriorment, el projecte es torna a modificar per qüestions tècniques; la cruïlla de Garrigàs s’haurà de resoldre passant per sota de l’N-II i no pas per sobre com es preveia. La tardor del 2015, uns moviments de terra a la cruïlla de Pontós semblaven indicar que s’iniciaven les obres. Ja anaven tard perquè eren treballs que la llavors ministra de Foment Ana Pastor havia promès que s’iniciarien el 2014 i després el gener del 2015. Però aquells moviments també van quedar en un miratge. L’estiu del 2016, després d’un altre accident, alcaldes i veïns de la zona es tornaven a manifestar a la cruïlla de Garrigàs i van tallar l’N-II per reclamar solucions. La resposta arribarà en el millor dels casos el 2020.

LES DATES

2008
Foment adjudica
el desdoblament de l’N-II als trams Orriols-Garrigàs i Pont de Molins-Agullana.
2018
Les obres
no han començat (ni desdoblament ni rotondes) i, en el millor dels casos, podrien començar el 2020.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.