La línia de costa recula cap al mar a Empuriabrava
El servei de Costes de l’Estat posa a exposició pública el nou atermenament de la marina
Les aigües interiors deixen de ser de titularitat pública i ara són privades
No és una qüestió relacionada amb el canvi climàtic sinó amb plànols i tràmits burocràtics: la delimitació entre els espais de titularitat pública i de titularitat privada s’està movent a Empuriabrava. Els serveis de Costes de l’Estat –integrats en el nou Ministeri de Transició Ecològica, Miteco– han posat a exposició pública l’esperat nou atermenament d’Empuriabrava, que ha de posar fi a la incertitud jurídica en què es troben els propietaris d’habitatges i amarradors de la marina d’ençà del 2008 (vegeu peça).
El nou atermenament té com a objectiu principal plasmar en detall i sobre plànols la modificació de la llei de Costes aprovada el 2013. Abans del 2013 la llei estipulava que tota la làmina d’aigua era de domini públic. No només això, sinó que existia també una franja de 6 metres terra endins que quedava afectada per una servitud de trànsit; a dreta llei significava que en aquesta franja calia deixar l’espai lliure de pas i sense obstacles.
Empuriabrava havia estat construïda a final dels anys seixanta (el cinquantenari es va celebrar l’any passat), però el 2008 de cop i volta el Ministeri va començar a atermenar la marina: es va evidenciar que els propietaris d’Empuriabrava que tenien amarradors i aparcaments d’embarcacions els tenien a la part de domini públic. I, afegint-hi la franja de servitud, es van trobar també que hi havia propietaris que tenien part del jardí, del menjador o una piscina (arran de possibles ampliacions que s’havien anat fent al llarg dels anys) en una zona que havia de ser lliure d’accés.
L’onada de protestes i mobilitzacions dels afectats va obligar a modificar la llei de Costes el 2013 i faltava l’atermenament per concretar-ho. Amb la proposta que es posa ara a exposició pública s’incorpora el concepte de marina, un espai amb un canal principal i canals annexos, i en aquest cas s’estipula que les aigües són privades i, doncs, els estacionaments d’embarcacions i amarradors lligats a un habitatge queden privats. Això també afecta els ports col·lectius, urbanitzacions internes a la marina amb un parc d’amarradors (com podria ser un pàrquing col·lectiu gestionat per una comunitat de propietaris), que també passen a ser privats. L’aspecte més rellevant del nou atermenament, però, és que desapareix la servitud de trànsit a les marines (la famosa franja de 6 metres que afectava les propietats), i desapareix l’espasa de Dàmocles que afectava les propietats. En tot cas, fonts dels serveis de Costes indiquen que, si es detecta la necessitat d’algun tipus de servitud, l’hauran de definir els ajuntaments amb el POUM. Els plànols amb la proposta de les noves delimitacions són ara a la seu dels serveis de Costes a Girona i a l’Ajuntament de Castelló d’Empúries, i es posaran a exposició pública perquè les diferents parts afectades hi puguin presentar al·legacions.
LA XIFRA
LES DATES
Un malson des del 2008 per als propietaris
L’Estat s’havia compromès a fer efectives les noves delimitacions entre titularitat pública i privada a Empuriabrava en un termini de dos anys després de l’aprovació de la llei de Costes del 2013; l’atermenament que ara es posa a exposició arriba, doncs, com a mínim tres anys tard. El termini es pot allargar encara més tenint en compte que s’hi podran presentar al·legacions, s’hauran de debatre i la proposta actual pot ser modificada. Si tot es resol favorablement també caldrà afrontar la mateixa problemàtica per a la marina de Santa Margarida, a Roses. En els dos casos la polèmica va esclatar el 2008, quan l’Estat va començar de manera sobtada l’atermenament de la marina d’Empuriabrava amb una franja d’uns 6 metres al llarg dels canals que afectava elements com ara piscines, amarradors i fins i tot l’habitatge de milers de propietats de les dues marines. Una aplicació estricta hauria significat enderrocs i pèrdues de patrimoni per a molts dels 4.500 propietaris de la marina d’Empuriabrava. Els enderrocs no es van arribar a produir, per la mobilització de protesta dels afectats i ajuntaments. El cas va arribar fins a les instàncies europees (molts propietaris d’Empuriabrava són estrangers). El seny es va imposar però el valor de les propietats va quedar tocat i es van complicar les transaccions, ja que els registradors de propietat no s’avenien a certificar la titularitat d’espais pendents d’una servitud pública. El nou atermenament haurà de demostrar que s’ha girat full d’aquell malson per als propietaris.
Entre satisfacció i dubtes pràctics de cara al futur
“Creiem que el canvi serà per a bé i que quedarà resolta la inquietud dels propietaris que estaven afectats”, diu l’alcalde de Castelló d’Empúries, Salvi Güell. En espera d’analitzar amb detall la proposta del nou atermenament per fer-ne una valoració més completa, l’alcalde fa una primera lectura positiva del nou atermenament d’Empuriabrava.
Aquest atermenament, però, no resoldrà la pugna entre l’Ajuntament i la concessionària privada Port Empuriabrava pel que fa a la gestió i manteniment dels canals. En l’estat actual Port Empuriabrava es limita a valorar l’atermenament dels serveis de costes com una proposta que hi ha sobre la taula i que s’haurà d’estudiar. La concessionària recalca en tot cas que aquest atermenament no modifica en res les funcions de manteniment que assumeix avui Port Empuriabrava ni el pagament de quotes que s’exigeix per aquest concepte als propietaris d’amarradors. (Actualment es calcula que un 60% d’aquests propietaris compleixen amb aquesta obligació.)
D’altra banda la comunitat d’usuaris de la marina d’Empuriabrava també fa una primera lectura positiva del nou atermenament en el sentit que resol els dubtes sobre la titularitat de les propietats i els amarradors. Altres usuaris consultats, però, temen possibles dificultats pràctiques en el futur si es confirma la desaparició de la franja de servitud: per als propietaris d’amarradors independents (que no estan lligats a un habitatge), aquesta franja els garantia l’accés fins a l’amarrador; caldrà garantir-los que hi podran continuar accedint. L’Associació de Propietaris d’Empuriabrava, que havia estat molt bel·ligerant contra l’atermenament del 2008, no ha volgut comentar la nova proposta que té avui sobre la taula.