Infraestructures i serveis

Retiren la línia paral·lela a la MAT

Red Eléctrica ha començat a desmuntar les torres entre Sant Julià de Ramis i Bescanó

S’eliminaran un total de 90 quilòmetres d’estesa elèctrica

Està previst que la durada d’aquests treballs sigui de sis mesos

Amb dos anys de retard res­pecte del calen­dari esta­blert ini­ci­al­ment, Red Eléctrica de España (REE) va començar ahir els tre­balls per des­man­te­llar el pri­mer dels qua­tre trams de les línies de 220 qui­lo­volts (kV) que trans­cor­ren paral·leles a la línia de molt alta tensió (MAT), de 400 kV, i que van des de Vic, pas­sant per Bes­canó, fins a Sant Llo­gaia d’Àlguema. Con­cre­ta­ment, aquest pri­mer pro­jecte con­sis­teix a des­mun­tar 52 tor­res de la línia de 220 kV entre Bes­canó i la nova subes­tació La Farga, que està en cons­trucció. Se supri­mi­ran 18,2 quilòmetres de línies dels 90 pre­vis­tos, de manera que quan s’acabi el pro­jecte glo­bal hi haurà el mateix nom­bre de tor­res que abans de la MAT. Si bé el des­mun­tatge d’una torre com la d’ahir (a les imat­ges, d’uns 30 metres d’alçària) es fa en un dia, abans s’ha de treure el cable­jat i després fer la res­ti­tució del ter­reny. Així, el ter­mini d’exe­cució dels tre­balls d’aquest pri­mer tram és de sis mesos. Pel que fa a la resta de trams, Lluís Pinós, por­ta­veu de la REE, va expli­car ahir que en aquests moments ja s’està tre­ba­llant en el des­man­te­lla­ment de la línia de 110 kV de les Gui­lle­ries, que per­tany a Endesa; en breu s’abor­darà la de 132 kV entre Bes­canó i Santa Llo­gaia, i la de 220 kV entre Vic i Bes­canó es començarà a des­mun­tar a prin­cipi de l’any vinent, un cop cons­truïda la subes­tació La Farga –entre els muni­ci­pis de Sant Julià de Ramis i Cervià de Ter–, que es pre­veu que entri en ser­vei a finals d’any. “Vull recor­dar que aquests des­man­te­lla­ments són mesu­res com­pen­satòries, de caràcter medi­am­bi­en­tal, lli­ga­des al pro­jecte de la MAT”, va mani­fes­tar ahir Pinós.

Els qua­tre pro­jec­tes de des­man­te­lla­ment són fruit de l’acord entre REE, la Gene­ra­li­tat i els muni­ci­pis afec­tats pel traçat, segons el qual el nou eix de 400 kV Sent­me­nat-Vic-Bes­canó-Santa Llo­gaia incor­po­rava, mit­jançant el sis­tema de com­pac­tació, les línies elèctri­ques paral·leles a la de la MAT. REE va des­ta­car ahir que la des­a­pa­rició dels antics traçats “suposa la res­ti­tució pai­satgística més relle­vant d’una infra­es­truc­tura elèctrica que s’ha fet a l’Estat espa­nyol en els dar­rers anys”. D’altra banda, la subes­tació La Farga és una infra­es­truc­tura impres­cin­di­ble per com­ple­tar l’eix de 400 kV i des­mun­tar les línies paral·leles, i per aug­men­tar la qua­li­tat del ser­vei i garan­tir el sub­mi­nis­tra­ment a la mei­tat nord de la demar­cació. Supo­sarà una inversió de 31 mili­ons i dis­po­sarà de dos parcs de trans­for­mació: un de 400 kV i un altre de 220 kV.

REE buscarà alternatives al ramal de Riudarenes

N.A

Respecte de l’informe desfavorable de la Generalitat al ramal de la línia de la MAT a Riudarenes, el delegat de REE a Catalunya, José Ignacio Lallana, va manifestar ahir el compromís de la companyia elèctrica a “estudiar totes les alternatives per integrar-lo de la millor forma possible al territori”. Lallana, que va dir que la resposta a aquest informe l’ha de donar el govern central, va recordar que aquesta infraestructura es va planificar per donar suport a la distribució del corrent elèctric a la zona de la Costa Brava i també per donar seguretat al subministrament del TAV. “Cal un subministrament elèctric de qualitat”, va dir. El Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la direcció general d’Energia, Mines i Seguretat Industrial, no dona el vistiplau a la proposta de REE, que sol·licitava l’aprovació del projecte i la declaració d’utilitat pública. La companyia proposa una línia aèria de doble circuit de 400 kV que passa pel mig de les Guilleries i que s’estén des de la torre 134 del tram Sentmenat-Bescanó fins a la futura subestació de Riudarenes. La Generalitat considera que els informes tècnics acrediten que hi ha solucions tècniques “més compatibles” amb la realitat social i territorial de la zona i que, a més, també garantirien els objectius plantejats per REE: alimentar el TAV i la xarxa de distribució elèctrica de la demarcació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia