Infraestructures i serveis

Retiren la línia paral·lela a la MAT

Red Eléctrica ha començat a desmuntar les torres entre Sant Julià de Ramis i Bescanó

S’eliminaran un total de 90 quilòmetres d’estesa elèctrica

Està previst que la durada d’aquests treballs sigui de sis mesos

Amb dos anys de retard respecte del calendari establert inicialment, Red Eléctrica de España (REE) va començar ahir els treballs per desmantellar el primer dels quatre trams de les línies de 220 quilovolts (kV) que transcorren paral·leles a la línia de molt alta tensió (MAT), de 400 kV, i que van des de Vic, passant per Bescanó, fins a Sant Llogaia d’Àlguema. Concretament, aquest primer projecte consisteix a desmuntar 52 torres de la línia de 220 kV entre Bescanó i la nova subestació La Farga, que està en construcció. Se suprimiran 18,2 quilòmetres de línies dels 90 previstos, de manera que quan s’acabi el projecte global hi haurà el mateix nombre de torres que abans de la MAT. Si bé el desmuntatge d’una torre com la d’ahir (a les imatges, d’uns 30 metres d’alçària) es fa en un dia, abans s’ha de treure el cablejat i després fer la restitució del terreny. Així, el termini d’execució dels treballs d’aquest primer tram és de sis mesos. Pel que fa a la resta de trams, Lluís Pinós, portaveu de la REE, va explicar ahir que en aquests moments ja s’està treballant en el desmantellament de la línia de 110 kV de les Guilleries, que pertany a Endesa; en breu s’abordarà la de 132 kV entre Bescanó i Santa Llogaia, i la de 220 kV entre Vic i Bescanó es començarà a desmuntar a principi de l’any vinent, un cop construïda la subestació La Farga –entre els municipis de Sant Julià de Ramis i Cervià de Ter–, que es preveu que entri en servei a finals d’any. “Vull recordar que aquests desmantellaments són mesures compensatòries, de caràcter mediambiental, lligades al projecte de la MAT”, va manifestar ahir Pinós.

Els quatre projectes de desmantellament són fruit de l’acord entre REE, la Generalitat i els municipis afectats pel traçat, segons el qual el nou eix de 400 kV Sentmenat-Vic-Bescanó-Santa Llogaia incorporava, mitjançant el sistema de compactació, les línies elèctriques paral·leles a la de la MAT. REE va destacar ahir que la desaparició dels antics traçats “suposa la restitució paisatgística més rellevant d’una infraestructura elèctrica que s’ha fet a l’Estat espanyol en els darrers anys”. D’altra banda, la subestació La Farga és una infraestructura imprescindible per completar l’eix de 400 kV i desmuntar les línies paral·leles, i per augmentar la qualitat del servei i garantir el subministrament a la meitat nord de la demarcació. Suposarà una inversió de 31 milions i disposarà de dos parcs de transformació: un de 400 kV i un altre de 220 kV.

REE buscarà alternatives al ramal de Riudarenes

N.A

Respecte de l’informe desfavorable de la Generalitat al ramal de la línia de la MAT a Riudarenes, el delegat de REE a Catalunya, José Ignacio Lallana, va manifestar ahir el compromís de la companyia elèctrica a “estudiar totes les alternatives per integrar-lo de la millor forma possible al territori”. Lallana, que va dir que la resposta a aquest informe l’ha de donar el govern central, va recordar que aquesta infraestructura es va planificar per donar suport a la distribució del corrent elèctric a la zona de la Costa Brava i també per donar seguretat al subministrament del TAV. “Cal un subministrament elèctric de qualitat”, va dir. El Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la direcció general d’Energia, Mines i Seguretat Industrial, no dona el vistiplau a la proposta de REE, que sol·licitava l’aprovació del projecte i la declaració d’utilitat pública. La companyia proposa una línia aèria de doble circuit de 400 kV que passa pel mig de les Guilleries i que s’estén des de la torre 134 del tram Sentmenat-Bescanó fins a la futura subestació de Riudarenes. La Generalitat considera que els informes tècnics acrediten que hi ha solucions tècniques “més compatibles” amb la realitat social i territorial de la zona i que, a més, també garantirien els objectius plantejats per REE: alimentar el TAV i la xarxa de distribució elèctrica de la demarcació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.