Infraestructures

opinió. Enginyer industrial

La nevada i la MAT

Han caigut 33 suports en un total de quinze línies. Fort, molt fort. A part de les incidències en línies de baixa tensió

Davant dels comen­ta­ris fets per polítics i mem­bres de la com­pa­nyia res­pon­sa­ble del dal­ta­baix sobre el fet que amb la MAT els efec­tes de la nevada hau­rien estat molt menors, penso que cal par­lar-ne.

A par­tir de les dades publi­ca­des per la direcció gene­ral de Mines i Ener­gia sobre afec­tació a línies d'alta i mit­jana tensió, veiem que a la línia Vic-Juià, de 220 kV, que té dos cir­cuits i on la MAT podria ser una alter­na­tiva, hi ha hagut una incidència a cadas­cun dels dos cir­cuits, que varen ser solu­ci­o­na­des una el dia 9 i l'altra el dia 10, dime­cres, a les 14 hores.

En canvi, a les línies de repar­ti­ment, fora ja de la pos­si­ble suplència per la MAT, amb línies de 132 kV i 110 kV, veiem que hi ha hagut 33 suports que van caure en un total de quinze línies. Fort, molt fort. A part, les incidències en línies de baixa tensió, incomp­ta­bles.

Amb aques­tes dades es pot dir el que s'ha dit? Jo crec que no. Crec que bar­re­jar els dos con­cep­tes és clara­ment ten­denciós. M'atre­veixo a dir, dema­nant permís i dis­cul­pes als que han patit i encara patei­xen les con­seqüències de tot ple­gat, que si els pro­ble­mes s'hagues­sin aca­bat el dia 10 a les 14 hores tot­hom hau­ria accep­tat els pro­ble­mes que hau­ria tin­gut, que hau­rien estat molt menors.

La mateixa nota de la direcció gene­ral de Mines i Ener­gia diu: «Tots els suports afec­tats comp­ta­ven amb les cor­res­po­nents actes d'ins­pecció, i no s'havia detec­tat cap defecte vin­cu­la­ble amb la seva cai­guda.» Crec que això és el que caldrà com­pro­var.

I tor­nant a la MAT, crec que tam­poc és cor­recte dir que si fos soter­rada s'hau­ria evi­tat el que ha pas­sat. És, també, demagògic. Si les línies es fan bé, no ha de pas­sar el que ha pas­sat. I el cost seria molt supe­rior.

Con­veniència de la MAT? Jo crec que ningú ho qüesti­ona i crec que el que es demana és que es faci bé, tècni­ca­ment i des d'un punt de vista medi­am­bi­en­tal i pai­satgístic. Crec que totes les cam­pa­nyes en con­tra han tin­gut bons efec­tes, s'han replan­te­jat temes, s'ha fet tot amb més cura. El que no es vol és la pre­potència i la impo­sició. La ciu­ta­da­nia vol par­ti­ci­par, vol no ser con­si­de­rada igno­rant en res. I això és bo. Els motius de la seva cons­trucció són diver­sos i pot­ser el menys impor­tant és afa­vo­rir el con­sum elèctric, fet que irre­mis­si­ble­ment pas­sarà. La inter­con­nexió de ser­veis entre països és posi­tiva, a part d'interes­sos econòmics. Altra cosa és que s'han de fer cam­pa­nyes per rebai­xar el con­sum irres­pon­sa­ble d'ener­gia per la fini­tud dels com­bus­ti­bles emprats per a obte­nir-la i per la gene­ració que com­porta de gasos nocius per a tots.

La MAT, en el seu traçat prin­ci­pal, ja és un fet, almenys en el tram Vic-Bes­canó, i man­quen pocs mesos per posar-se en marxa.

Queda per deci­dir el ramal que creua les Gui­lle­ries i la Selva fins a Riu­da­re­nes. I encara cal plan­te­jar si és el millor traçat. Pot­ser econòmica­ment sí, pel seu curt recor­re­gut, però des del punt medi­am­bi­en­tal i pai­satgístic, cal replan­te­jar-ho.

Santa Coloma de Far­ners i Riu­da­re­nes són els muni­ci­pis on l'afec­tació d'aquest ramal té més incidència, ja que creua uns parat­ges d'un ele­vadíssim valor natu­ral i pai­satgístic. El poten­cial turístic d'aquests parat­ges és ele­vadíssim. Els dos pobles s'han mani­fes­tat nom­bro­ses vega­des en con­tra del ramal. També han donat suport als movi­ments anti-MAT. Cal que entre tots aca­bem de llui­tar per evi­tar la seva cons­trucció i evi­tar que el cri­teri econòmic sigui l'únic tin­gut en compte. Cal mirar més lluny que la but­xaca i veure els valors del ter­ri­tori com un intan­gi­ble fona­men­tal per a la qua­li­tat de vida de tots.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.