Infraestructures i serveis

Cadena d’errors en el xoc de trens

Errades humanes i tècniques van generar la topada frontal a Castellgalí

Es trigarà tres dies a reobrir el servei

Calvet demana que es talli la línia si no és segura

Una cadena d’errades, humanes i tècniques, explicarien la topada mortal de dos trens de Renfe, divendres, a Castellgalí. A l’espera de l’informe dels Mossos, del jutjat de Manresa i de la companyia ferroviària estatal, tot fa pensar en una unió d’errors en què no es va detectar el perill que significava que un comboi de la línia R12 circulés més de 7 quilòmetres per la via contrària des de Manresa i cap a Sant Vicenç de Castellet, fins a topar amb el de la R4 que pujava cap a Manresa. La morta era la conductora d’aquest segon comboi, de 26 anys.

El conseller de Territori, Damià Calvet, va atribuir el xoc frontal a “la concatenació d’errades humanes i dels sistemes de seguretat i senyalització”, i va insistir en la “manca d’inversions de Renfe i Adif a Catalunya”. Des del traspàs parcial de Rodalies, ara fa deu anys, l’Estat ha acomplert només el 12% de les inversions previstes en el pla de Rodalies, que pujava a 4.000 milions. “Aquest accident s’hauria pogut evitar amb més inversions”, lamentava Calvet ahir, ja que “a la xarxa ferroviària catalana hi falta una injecció important d’inversió”. Calvet admetia que sempre hi poden haver accidents, però “quan n’hi ha i es repeteixen a la mateixa zona, s’ha d’analitzar per què passen”. “Un xoc frontal és una situació molt greu”, va sentenciar, i va proposar no reprendre el servei entre Sant Vicenç i Manresa fins que no se’n garanteixi la seguretat, després dels dos accidents mortals en quatre mesos.

El ministre, pilotes fora

Per la seva banda, el ministre de Foment, José Luis Ábalos, admetia que la circulació i la xarxa ferroviària a les línies R4 i R12, “tal com estan, depenen molt del factor humà”. Ábalos va visitar les tasques de retirada dels combois de les vies, que trigaran tres dies, i que obligaran a tenir tallada la circulació entre Manresa i Sant Vicenç fins dimarts. El ministre no descartava “la concatenació d’errors humans” en aquest accident, tot i que va voler separar-ho de la falta de manteniment: “No té res a veure amb les inversions a rodalies. Atribuir-ho a la falta de millores és precipitat.” Ábalos reconeixia ahir, a l’estació de França de Barcelona, que “és evident la necessitat de modernització de tota la línia fèrria a Espanya, tal com ens l’hem trobat des del govern anterior”. No va recordar, però, els anys que els ministres de Foment pertanyien al seu partit socialista i van mantenir l’escassa inversió ferroviària a Catalunya.

Els informes hauran d’establir per què el comboi de la R12 va canviar de via a Manresa, perquè no va advertir el control central d’aquest fet, i com és que el sistema de seguretat no va impedir al comboi de la R4 que pujava coincidir en la mateixa via.

El tram no disposa del sistema de seguretat de detecció automàtica de dos combois en un mateix tram, que atura el subministrament elèctric a tots dos, per exemple. El sistema s’usa en trams de via única, com els de més a l’oest de la R12, entre Manresa i Lleida, a banda i banda de l’estació de Calaf.

Un centenar de persones van resultar ferides, tot i que ahir ja només n’hi havia dotze d’ingressades en diferents hospitals, i tres d’elles de caràcter greu. Cinc dels afectats són a l’hospital Mútua de Terrassa; tres, al Vall d’Hebron; dos, al Consorci Sanitari Terrassa, i dos, a l’Althaia de Manresa, i no es tem per les seves vides.

Els tècnics de Renfe i Adif van començar a retirar els objectes de les vies i a començar les tasques per recalçar els combois i remolcar-los. “Necessitem 40 hores per encarrilar i retirar els trens, i després Adif necessita disset hores més per reparar els danys que s’han produït a la infraestructura”, detallava el portaveu de Renfe, Antonio Carmona. Ahir es va començar ja a retirar la catenària perquè un camió taller pogués entrar a treballar. Aquest vehicle s’encarregarà de tornar a col·locar a les vies els sis vagons que a causa de l’impacte van sortir-ne. L’operació és semblant a la que es va fer a Vacarisses el mes de novembre passat, després que un comboi descarrilés a causa d’una esllavissada. En aquell sinistre va morir un veí de Castellbell i el Vilar. Es dona la circumstància que les peces que van ser desmuntades de l’accident mortal del novembre a Vacarisses encara estan dipositades sobre el marge de la via.

LES FRASES

La concatenació d’errades i la manca d’inversions han causat l’accident
Damià Calvet
conseller de territori

LES XIFRES

No descartem la unió d’errades, però en cap cas per la falta d’inversions
José Luis Ábalos
ministre de foment
6
vagons hi ha fora de les vies al lloc del sinistre. Les dues capçaleres estan encastades l’una en l’altra.
7
quilòmetres va circular el comboi de la R12 cap a Sant Vicenç per la via contrària.

Indignació al Bages i manifestació

Els usuaris de Renfe que s’atrevien ahir a agafar el tren exemplificaven la indignació dels viatgers al Bages. Els autobusos substitutoris circularan des de Manresa a Sant Vicenç, tot i que una campanya per les xarxes socials els anima a no pagar cap bitllet. La mostra palpable del malestar pels dos accidents mortals i el mal servei és la manifestació convocada per demà al vespre a l’estació de Manresa. L’alcalde de Castellgalí, Cristòfol Gimeno, exposava ahir a peu de via la seva indignació: “Ens sentim impotents a l’hora de reivindicar la falta d’inversions i la deixadesa envers les nostres infraestructures, i per això protestarem contra Renfe.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia