Les obres de reompliment avancen a un ritme molt superior al fixat en el projecte

Un radi de 30 metres des dels pilars s'ha d'omplir amb terra inerta, que prové de La Ponderosa d'Alcover

Una part de les ter­res prové de l'exca­vació de talus­sos que es va fer per les obres del TAV al sub­tram III-B, entre Vinaixa i l'Espluga –d'on s'extre­uen ara–, a una distància de 10 a 19 quilòmetres del via­ducte. També es pre­veu aga­far-ne del mateix sub­tram IV-B, en con­cret de l'exca­vació del túnel del TAV de Lilla, les res­tes del qual són a menys de dos quilòmetres del pont. Entre tots dos préstecs sumen la majo­ria dels mate­ri­als que s'usa­ran: 658.850 m³ (un 89% del total) si només cal exe­cu­tar la pri­mera fase –fins a la cota 315– i 955.868 (un 88%) si també cal la segona, fins a la 330.

A banda, el pro­jecte pre­veu l'obtenció d'altres ter­res «per mitjà de vola­dura en un préstec nou defi­nit», que segons ha pogut saber El Punt vénen de la pedrera La Pon­de­rosa, a Alco­ver. Aquests s'usa­ran com a mate­ri­als de tipus A (vegeu gràfic), els més pro­pers als pilars –s'hi han d'abo­car en un radi de 30 metres– i que per tant han de ser «petris» o «inerts», de més qua­li­tat i més res­tric­tius en les con­di­ci­ons. Per a la pri­mera fase, les ter­res A cubi­ca­rien 80.361 m³, que puja­rien a 134.161 si es fes també la segona. Els mate­ri­als que sobrin de les vola­du­res i els pro­ce­dents del sub­tram III-B s'usa­ran com a tipus B, a la part més alta, men­tre els pro­ce­dents del túnel de Lilla del TAV, els més expan­sius, s'uti­lit­za­ran com a tipus C, i situ­ant-se en la zona més baixa del reom­pli­ment –són també els que hi ha més a prop– i exer­cint una «major pressió de con­fi­na­ment». Ara mateix, de fet, segons diver­ses fonts les ter­res C ja s'han abo­cat del tot, i s'està tre­ba­llant amb els altres préstecs.

Fonts d'Adif asse­gu­ren que ja s'estan a punt d'aca­bar els tre­balls de la pri­mera fase, ja que ja s'està «ter­ra­ple­nant». El pro­jecte ini­cial –que par­lava d'un ter­mini de 29,5 mesos, però ja es va reduir a 24 en l'adju­di­cació– donava 17 mesos per com­ple­tar aquesta fase, amb la qual cosa, sigui com sigui, és clar que les obres s'estan exe­cu­tant a con­tra­re­llotge, molt per enda­vant dels ter­mi­nis. Les noves aus­cul­ta­ci­ons que es faran durant dos mesos deter­mi­na­ran si cal una segona fase, que es com­ple­ta­ria en dos mesos i mig, en teo­ria. Qua­tre mesos més de con­trols deter­mi­na­rien lla­vors si cal exe­cu­tar una ter­cera fase, en què durant els últims qua­tre mesos s'actu­a­ria per rebai­xar el tau­ler.

300 viatges diaris, 136.000 en total

El trànsit de camions per la zona del barranc del pont del Candi és incessant i Adif el quantifica en uns 300 viatges diaris (uns deu cada camió). Aquests vehicles, que fan ús dels camins municipals i accedeixen al viaducte per l'N-240, pertanyen a les dues empreses especialitzades contractades per Adif. D'una banda, Novi SL, que du a terme les extraccions de terra als préstecs de l'Espluga amb una trentena de camions operatius a doble torn (matí i nit). L'altra empresa, que en aquest cas extreu terra de la seva pròpia explotació, és La Ponderosa d'Alcover. Són una quinzena de camions els que transporten a les obres del viaducte el material, que ocupa en cadascun una càrrega d'uns 8 m³. Extrapolant-ho, doncs, si s'ha d'executar la segona fase –que implica gairebé 1,1 hm³–, caldrà que es facin més de 136.000 viatges en camió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.