Medi ambient

A punt per prohibir els vehicles més contaminants

A partir de l’1 de gener, uns 50.000 cotxes i motos no podran circular per la zona de baixes emissions a l’interior de les rondes de Barcelona

La mesura abraça també bona part de Sant Adrià, tot l’Hospitalet i barris de Cornellà i Esplugues

Millorar la qualitat de l’aire i reduir la contaminació ambiental són els principals objectius que motiven la posada en marxa de la zona de baixes emissions a l’interior de les rondes de Barcelona. Es tracta d’una mesura pionera a l’Estat que restringirà la circulació als vehicles més contaminants, que no podran passar per una superfície d’uns 95 quilòmetres quadrats que abasta bona part de la ciutat de Barcelona –amb l’excepció de la Zona Franca, Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes–, la totalitat de l’Hospitalet de Llobregat, gairebé tot el terme municipal de Sant Adrià de Besòs i barris de Cornellà de Llobregat i Esplugues de Llobregat. La iniciativa va en la línia de les que s’han adoptat en altres capitals europees com ara Londres, Berlín, Amsterdam i Roma, i ocupa una superfície vint vegades superior a la zona de baixes emissions de Madrid Central.

Ahir es va presentar l’ordenança que haurà de regular la circulació en aquesta zona i que hauran d’aprovar els cinc municipis inclosos en l’àrea de baixes emissions. L’Ajuntament de Barcelona ja ha presentat el document en comissió de govern i està previst que d’aquí a quinze dies el ple en faci l’aprovació inicial i que, un cop superat el període de presentació d’al·legacions, es pugui aprovar de manera definitiva en el ple del desembre, mentre que els altres ajuntaments seguiran la tramitació en paral·lel i coordinats per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Menys vehicles circulant

La mesura, que entrarà en vigor a principis del 2020, afectarà el 20% del total del parc mòbil. Farà que, d’entrada, uns 50.000 vehicles deixin de circular, i aquesta quantitat es podria incrementar fins als 125.000 en els pròxims quatre anys, segons les previsions de les administracions impulsores. La zona de baixes emissions tindrà restringida la circulació dels vehicles més contaminants de dilluns a divendres de set del matí a vuit del vespre. La DGT ha enviat distintius als vehicles que poden circular per la zona, tot i que no és obligatori portar-los posats perquè hi haurà càmeres amb lectors de matrícules que detectaran els que estiguin infringint la restricció per tal que siguin sancionats. L’Ajuntament de Barcelona ha instal·lat una setantena de càmeres amb lectors de matrícules en diversos punts fixos de la ciutat, que s’afegeixen a les que hi ha als punts d’accés des de les rondes, i hi haurà també vehicles de la Guàrdia Urbana dotats amb dispositius mòbils lectors de matrícules.

Les multes aniran dels 200 als 1.800 euros en funció del tipus de vehicle i de si es tracta de dies amb episodis declarats de contaminació de l’aire. Les sancions es poden incrementar en un 30% en cas de reincidència. Els primers mesos es cursaran avisos als infractors i les multes es començaran a posar a partir de l’abril. A mitjan mes vinent, està previst desplegar una campanya informativa per explicar tots els detalls de la mesura. Tothom que tingui dubtes sobre si el seu vehicle pot circular dins de la zona de baixes emissions ho pot consultar en els webs de la DGT, l’AMB i l’Ajuntament de Barcelona. Només caldrà introduir-hi el número de matrícula i es podrà saber immediatament si es tracte d’un vehicle exclòs de la zona. Aquests vehicles tindran permisos especials per circular dins de l’àrea restringida deu dies a l’any. Només caldrà demanar-los a través del web de l’AMB.

Pel que fa als vehicles de transport de mercaderies, furgonetes i camions, i als vehicles de transport col·lectiu de passatgers, l’ordenança fixa una moratòria d’un any abans de començar a aplicar les restriccions. D’aquesta manera, es vol afavorir la renovació de flotes. En aquest sentit, el conseller de Territori, Damià Calvet, va indicar ahir que hi haurà incentius econòmics per a l’ambientalització de flotes i que està previst dedicar-hi més recursos quan, un cop aprovats els pressupostos de la Generalitat, entri en vigor el nou impost d’emissions de CO2 per part dels vehicles. Calvet va explicar que una part del que es recapti amb aquest impost es dedicarà a ajuts per a renovacions de flotes de mercaderies, mentre que l’altra part anirà a la gestió de la biodiversitat. El conseller va destacar la importància que els ciutadans facin un canvi d’hàbits necessari i “posin l’interès col·lectiu per sobre de l’individual”. “Les administracions creem les condicions, però cal la voluntat dels ciutadans per fer-les seves”, va remarcar.

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va assegurar que es tracta d’una “mesura històrica” i va recordar que cada any a Barcelona es produeixen 350 morts prematures lligades a problemes de contaminació. “Ens hi juguem la vida”, va dir, i va assenyalar que la mesura de posada en funcionament de la zona de baixes emissions és fruit de la voluntat política consensuada de diverses administracions que tenen colors polítics diferents i que ha de servir perquè en 15 anys les emissions contaminants es redueixin en un 30%. Colau va recordar que seran necessàries altres mesures en la mateixa línia i va assegurar que l’Ajuntament de Barcelona donarà suport a la vaga pel clima que es farà el 27 de setembre i que, per aquest motiu, han decidit canviar de data el ple municipal previst per aquest dia.

La reducció en la circulació dels vehicles contaminants provocarà també un increment del nombre d’usuaris del transport públic. El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, va xifrar ahir en 140.000 el nombre de nous viatgers al dia. Per això, va explicar, durant els darrers temps ha augmentat l’oferta amb la creació de la xarxa metropolitana de bus d’altes prestacions, que es va començar a implantar el març del 2018 i que facilita una connexió més directa i amb més freqüència amb el centre de Barcelona i en els principals corredors metropolitans. Fins ara, l’AMB ha posat en marxa un total de vint noves línies d’altes prestacions: onze noves línies AMB Exprés i nou noves línies AMB Metrobús. També va avançar que, un cop es posi en funcionament la zona, hi haurà reforços en hores punta. La Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB van coincidir en la necessitat que l’Estat acabi fent les inversions necessàries per millorar la xarxa del servei de rodalies.

LA DATA

01.01.20
Començaran
a funcionar les restriccions de circulació als vehicles més contaminants a l’interior de la zona.

LA XIFRA

95
quilòmetres quadrats
és la superfície inclosa dins de la zona de baixes emissions que tindrà restringida la circulació.

LES FRASES

Ens hi juguem la vida. A Barcelona, cada any hi ha 350 morts prematures per contaminació
Ada Colau
Alcaldessa de barcelona
Les administracions creem les condicions, però cal la voluntat dels ciutadans per fer-les seves
Damià Calvet
Conseller de territori
Hi haurà un increment de 140.000 passatgers al dia en el transport públic i ja l’hem reforçat
Antoni Poveda
Vicepresident de l’amb

Cinc mil vehicles desballestats

L’entrada en vigor de la zona de baixes emissions ja ha impulsat la retirada de la circulació de vehicles antics a través d’incentius impulsats per l’AMB com ara la T-Verda, un abonament de transport gratuït amb vigència per a tres anys que poden obtenir totes les persones que retirin de la circulació un vehicle contaminant. L’única condició és que la persona que dona de baixa el vehicle es comprometi a no adquirir-ne cap altre durant el període de vigència de la targeta T-Verda. L’AMB xifra en 5.000 el nombre de conductors que han portat a desballestar el seu vehicle contaminant i que han obtingut la T-Verda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.